Big datan hyödyntäminen liiketoiminnan kasvun tukemiseksi
Parkkila, Kimmo (2024-05-23)
Parkkila, Kimmo
K. Parkkila
23.05.2024
© 2024 Kimmo Parkkila. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405233894
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405233894
Tiivistelmä
Elämme maailmassa, jossa tuotetaan suunnaton määrä dataa päivittäin. Tämä valtava ja monimuotoinen data tunnetaan nykyään nimellä big data. Saatavilla oleva valtava datan määrä ja tietokoneiden tehokkuus on saanut yritykset ympäri maailman pyrkimyksiin hyödyntää big dataa edukseen. Big datasta ei kuitenkaan ole sellaisenaan hyötyä kenellekään, mutta oikein käsiteltynä se tarjoaa lukuisia mahdollisuuksia yrityksille myös kasvun kannalta.
Tässä kandidaatintyössä tarkastellaan kirjallisuuskatsauksen avulla big dataa, liiketoiminnan kasvua ja big datan tarjoamia mahdollisuuksia liiketoiminnan kasvun tukemiseksi. Tämän jälkeen seuraa yhteenveto, jossa kiteytetään tutkimuksen tulokset.
Liiketoiminnan neljä keskeistä kasvustrategiaa tunnistettiin Ansoffin matriisista, joka on ollut tarkastelun kohteena tieteellisessä kirjallisuudessa yli puoli vuosisataa. Nämä neljä ovat: markkinapenetraatio, markkinakehitys, tuotekehitys ja diversifikaatio. Työn avulla saadaan lisäksi luotua peruskäsitys big datasta, sekä sen merkityksellisyydestä päätöksenteossa, riskienhallinnassa ja täten myös yrityksen kasvun tukemisessa.
Työ on toimiva lähde tutustuttamaan lukija big dataan, yrityksen kasvuun, sekä näiden kombinaatioon. Se kokoaa tiiviin tietopaketin aiheesta kiinnostuneille. We live in a world where enormous amount of data is generated daily. This vast and diverse data is nowadays known as big data. The availability of this immense amount of data and the powerful computers have led companies worldwide to strive to leverage big data to their advantage. Big data itself is of no benefit to anyone, but when handled correctly, it offers numerous opportunities for businesses, including opportunities in terms of growth.
In this bachelor's thesis, big data, business growth, and the opportunities provided by big data for supporting business growth are examined through a literature review. This is followed by a summary that synthesizes the research findings.
The four key growth strategies in business were identified from the Ansoff Matrix, which has been scrutinized in scientific literature for over half a century. These four strategies are: market penetration, market development, product development, and diversification. Additionally, the thesis helps create a basic understanding of big data, as well as its significance in decision-making, risk management, and thus also in supporting company growth.
The work serves as a functional source to introduce the reader to big data, company growth, and their combination. It provides a concise information package for those interested in the topic.
Tässä kandidaatintyössä tarkastellaan kirjallisuuskatsauksen avulla big dataa, liiketoiminnan kasvua ja big datan tarjoamia mahdollisuuksia liiketoiminnan kasvun tukemiseksi. Tämän jälkeen seuraa yhteenveto, jossa kiteytetään tutkimuksen tulokset.
Liiketoiminnan neljä keskeistä kasvustrategiaa tunnistettiin Ansoffin matriisista, joka on ollut tarkastelun kohteena tieteellisessä kirjallisuudessa yli puoli vuosisataa. Nämä neljä ovat: markkinapenetraatio, markkinakehitys, tuotekehitys ja diversifikaatio. Työn avulla saadaan lisäksi luotua peruskäsitys big datasta, sekä sen merkityksellisyydestä päätöksenteossa, riskienhallinnassa ja täten myös yrityksen kasvun tukemisessa.
Työ on toimiva lähde tutustuttamaan lukija big dataan, yrityksen kasvuun, sekä näiden kombinaatioon. Se kokoaa tiiviin tietopaketin aiheesta kiinnostuneille.
In this bachelor's thesis, big data, business growth, and the opportunities provided by big data for supporting business growth are examined through a literature review. This is followed by a summary that synthesizes the research findings.
The four key growth strategies in business were identified from the Ansoff Matrix, which has been scrutinized in scientific literature for over half a century. These four strategies are: market penetration, market development, product development, and diversification. Additionally, the thesis helps create a basic understanding of big data, as well as its significance in decision-making, risk management, and thus also in supporting company growth.
The work serves as a functional source to introduce the reader to big data, company growth, and their combination. It provides a concise information package for those interested in the topic.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34592]