Shared social-emotional difficulties of children with different neurodevelopmental disorders and intervention outcomes with the Emotion Detectives game
Kaski, Joanna (2024-05-24)
© University of Oulu, 2024. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for your own personal use. Commercial use is prohibited. © Oulun yliopisto, 2024. Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202404162760
Kuvaus
Tiivistelmä
Children with neurodevelopmental disorders, such as Autism Spectrum Disorder (ASD), Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD), and Developmental Language Delay (DLD), are known to display multiple social-emotional difficulties and problems in both linguistic and non-verbal communication.
The aims of this dissertation were to 1) find out to what extent children with ASD, ADHD, and DLD, compared to their typically developing (TD) age peers, were delayed in their emotion discrimination skills and if they shared any social-emotional difficulties, 2) to identify the role of underlying cognitive and linguistic factors in their emotion discrimination difficulties, 3) to find out the kinds of social-emotional and behavioural difficulties they experienced in their daily life, and 4) to investigate the effectiveness of the Emotion Detectives (ED) game in improving and maintaining their emotion discrimination skills. Additionally, 5) the study explored whether improvement of emotion discrimination skills predicted progress in daily life emotion recognition skills and behaviour.
The participants were 6 to 10-year-old children who had ASD, ADHD, or DLD (n = 50), and 106 TD age peers as controls. Children completed cognitive, linguistic, and emotion discrimination tasks, and parents, teachers, and therapists provided information about the children’s daily life social-emotional difficulties. After initial examinations, 30 children played the ED game for two months and the 20 other children served as controls.
Compared to the TD children, children with ASD, ADHD, and DLD were statistically significantly delayed in emotion discrimination skills, and, as diagnostic groups, did not differ from each other in these skills. Some cognitive and linguistic factors predicted delays in emotion discrimination skills. Multiple social-emotional difficulties in the children’s daily life were also detected. The effectiveness of the ED game was shown as improvements in some tested emotion discrimination skills and social-emotional skills observed in daily life.
This dissertation provides information about the social-emotional difficulties and their consequences in daily life among children with ASD, ADHD, and DLD, and the possibilities of social-emotional training using a serious game, providing insights for clinicians and researchers alike.
Lapsilla, joilla on neurokehityksellinen häiriö, kuten autismin kirjon häiriö (ASD), aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö (ADHD) tai kehityksellinen kielihäiriö (DLD), tiedetään olevan erilaisia sosioemotionaalisia pulmia sekä kielellisen ja ei-kielellisen kommunikoinnin haasteita.
Tämän väitöskirjan tavoitteena oli 1) selvittää sitä, missä määrin lapset, joilla on ASD, ADHD tai DLD, ovat viiveisiä tunteiden erottelutaitojen kehityksessä verrattuna tyypillisesti kehittyviin ikätovereihinsa ja sitä, ilmeneekö heillä keskenään samanlaisia ja samansuuruisia sosioemotionaalisten taitojen vaikeuksia, 2) tunnistaa kognitiivisten ja kielellisten taustatekijöiden rooli tunteiden erotteluvaikeuksissa, 3) selvittää, millaisia sosioemotionaalisia ja käyttäytymisen vaikeuksia näillä lapsilla on arkielämässään, 4) tutkia Tunne etsivät-pelin vaikuttavuutta tunteiden erottelutaitojen kuntoutuksessa, ja sitä, säilyivätkö opitut taidot kuntoutuksen jälkeen. Lisäksi tutkittiin, 5) ennustiko tunteiden erottelutaitojen paraneminen tunteiden tunnistamisen taitojen ja käyttäytymisen kohenemista lasten arjessa.
Tutkimukseen osallistui 6-10-vuotiaita lapsia (n = 50), joilla oli joko ASD, ADHD tai DLD, ja lisäksi tyypillisesti kehittyviä ikätovereita (n = 106). Yksilötestaukset sisälsivät kognitiivisia, kielellisiä ja tunteiden erottelutehtäviä, ja vanhemmat, opettajat ja terapeutit raportoivat lasten arjessa esiintyvistä sosioemotionaalisista vaikeuksista. Alkumittauksen jälkeen 30 lasta pelasivat Tunne etsivät-peliä kahden kuukauden ajan ja loput 20 lasta toimivat verrokkeina.
Lapset, joilla oli ASD, ADHD tai DLD, olivat tilastollisesti merkitsevästi viiveisiä tunteiden erottelutaitojen kehityksessään verrattuna tyypillisesti kehittyviin lapsiin, eivätkä diagnoosiryhmät eronneet niissä toisistaan. Osa kognitiivisista ja kielellisistä taidoista ennusti tunteiden erottelutaitojen viiveitä. Lapsilla oli lisäksi arjessaan useita sosioemotionaalisia vaikeuksia. Tunteiden erottelutaidot ja arjen sosioemotionaaliset taidot paranivat jonkin verran Tunne-etsivät-pelin avulla.
Tämä väitöskirja lisää tietoa sosioemotionaalisista vaikeuksista lapsilla, joilla on ASD, ADHD tai DLD, vaikeuksien seurauksista lasten arkielämään, sekä sosioemotionaalisten taitojen harjoittelun mahdollisuuksista digitaalisen pelin avulla. Tutkimus tarjoaa näkökulmia sekä kliinikoille että tutkijoille.
Original papers
-
Löytömäki, J., Ohtonen, P., Laakso, M., & Huttunen, K. (2020). The role of linguistic and cognitive factors in emotion recognition difficulties in children with ASD, ADHD or DLD. International Journal of Language & Communication Disorders, 55(2), 231–242. https://doi.org/10.1111/1460-6984.12514 https://doi.org/10.1111/1460-6984.12514
-
Löytömäki, J., Laakso, M.-L., & Huttunen, K. (2023). Social-emotional and behavioural difficulties in children with neurodevelopmental disorders: Emotion perception in daily life and in a formal assessment context. Journal of Autism and Developmental Disorders, 53(12), 4744–4758. https://doi.org/10.1007/s10803-022-05768-9 https://doi.org/10.1007/s10803-022-05768-9
-
Löytömäki, J., Ohtonen, P., & Huttunen, K. (2024). Serious game the Emotion Detectives helps to improve social–emotional skills of children with neurodevelopmental disorders. British Journal of Educational Technology, 55(3), 1126–1144. https://doi.org/10.1111/bjet.13420 https://doi.org/10.1111/bjet.13420
Osajulkaisut
-
Löytömäki, J., Ohtonen, P., Laakso, M., & Huttunen, K. (2020). The role of linguistic and cognitive factors in emotion recognition difficulties in children with ASD, ADHD or DLD. International Journal of Language & Communication Disorders, 55(2), 231–242. https://doi.org/10.1111/1460-6984.12514 https://doi.org/10.1111/1460-6984.12514
-
Löytömäki, J., Laakso, M.-L., & Huttunen, K. (2023). Social-emotional and behavioural difficulties in children with neurodevelopmental disorders: Emotion perception in daily life and in a formal assessment context. Journal of Autism and Developmental Disorders, 53(12), 4744–4758. https://doi.org/10.1007/s10803-022-05768-9 https://doi.org/10.1007/s10803-022-05768-9
-
Löytömäki, J., Ohtonen, P., & Huttunen, K. (2024). Serious game the Emotion Detectives helps to improve social–emotional skills of children with neurodevelopmental disorders. British Journal of Educational Technology, 55(3), 1126–1144. https://doi.org/10.1111/bjet.13420 https://doi.org/10.1111/bjet.13420
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34150]