Noviisiopettaja : tunteva ammattilainen kouluympäristössä
Lepistö, Lauri (2024-05-23)
Lepistö, Lauri
L. Lepistö
23.05.2024
© 2024, Lauri Lepistö. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405233887
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405233887
Tiivistelmä
Tämä tutkielma tarkastelee luokanopettajien kokemia tunteita koulupäivän ajalta, sekä puhetta tunnetaitojen merkityksellisyydestä opettajan työssä. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, miten opettajat ymmärtävät tunteen käsitteen, tämän tutkimuksen tulosten ymmärtämisen paranta- miseksi. Tutkimuksen edetessä huomattiin, kuinka jokaisen opettajan käsitys tunteista oli yhteneväinen ja samassa linjassa olemassa olevan tutkimuksen kanssa, joten tutkimuksen tuloksia oli helppo käsitellä. Tutkimuskysymyksillä selvitettiin, millaisena opettajat käsittävät tunteet, millaisia tunteita he tuntevat koulupäivän aikana, sekä mitä opettajat puhuvat tunnetaidoista. Näkökulma valikoitui tiedonjanosta vastavalmistuneiden opettajien kokemia tunteita kohtaan, opettajien kuormittuessa työstään erityisesti ensimmäisinä työvuosinaan.
Tutkimuksen perusta rakentuu tutkimukseen ja pitkään hyväksyttyihin teorioihin tunteiden rakentumisesta, sekä tunteiden lähikäsitteistä. Lisäksi taustoitettiin tunnetaitoja, sekä aiempaa tutkimusta opettajien tunnetutkimuksesta ja opettajan työtä ohjaavista opetussuunnitelman pe- rusteista. Aineistonkeruu toteutettiin neljän opettajan erillisinä haastatteluina ja aineistoa analysoitiin laadullisen tutkimuksen aineistolähteisellä sisällönanalyysilla, fenomenografisella otteella.
Tutkimuksen analyysin tuloksena huomattiin opettajien tuntevan koulupäiviensä aikana paljon erilaisia tunteita, heidän suoraan ilmaistessa positiivisia tunteita enemmän, kuin negatiivisia. Negatiivisia ilmauksia puolestaan oli hieman enemmän tulkittavissa, kuin positiivisia. Tunteiden jakautumiseen ei juurikaan vaikuttanut niiden tapahtumaympäristö. Yli puolet tunteista oli kategorisoitavissa universaaleiksi perustunteiksi, niiden lisäksi myös muutaman muun tunteen kerätessä suurempia merkityskokonaisuuksia. Suurimpia lähes jokaisen tunteen tuottajia olivat opettajien omaan toimintaan kohdistuvat tunteet, sekä oppilaisiin kohdistuvat tunteet. Lisäksi yhteisopettajuus nousi lähes poikkeuksetta positiivisena tunteiden tuottajana. Opettajat pitivät myös tunnetaitoja tärkeinä opettajan työssä, erityisesti negatiivisten tunteiden sanoittamisessa ja käsittelemisessä, sekä piilottamisessa oppilaiden kanssa toimiessa. Tunnetaitoja käytettiin myös oppilaiden innostamiseen positiivisen tunneviestinnän avulla.
Tutkimuksen perusta rakentuu tutkimukseen ja pitkään hyväksyttyihin teorioihin tunteiden rakentumisesta, sekä tunteiden lähikäsitteistä. Lisäksi taustoitettiin tunnetaitoja, sekä aiempaa tutkimusta opettajien tunnetutkimuksesta ja opettajan työtä ohjaavista opetussuunnitelman pe- rusteista. Aineistonkeruu toteutettiin neljän opettajan erillisinä haastatteluina ja aineistoa analysoitiin laadullisen tutkimuksen aineistolähteisellä sisällönanalyysilla, fenomenografisella otteella.
Tutkimuksen analyysin tuloksena huomattiin opettajien tuntevan koulupäiviensä aikana paljon erilaisia tunteita, heidän suoraan ilmaistessa positiivisia tunteita enemmän, kuin negatiivisia. Negatiivisia ilmauksia puolestaan oli hieman enemmän tulkittavissa, kuin positiivisia. Tunteiden jakautumiseen ei juurikaan vaikuttanut niiden tapahtumaympäristö. Yli puolet tunteista oli kategorisoitavissa universaaleiksi perustunteiksi, niiden lisäksi myös muutaman muun tunteen kerätessä suurempia merkityskokonaisuuksia. Suurimpia lähes jokaisen tunteen tuottajia olivat opettajien omaan toimintaan kohdistuvat tunteet, sekä oppilaisiin kohdistuvat tunteet. Lisäksi yhteisopettajuus nousi lähes poikkeuksetta positiivisena tunteiden tuottajana. Opettajat pitivät myös tunnetaitoja tärkeinä opettajan työssä, erityisesti negatiivisten tunteiden sanoittamisessa ja käsittelemisessä, sekä piilottamisessa oppilaiden kanssa toimiessa. Tunnetaitoja käytettiin myös oppilaiden innostamiseen positiivisen tunneviestinnän avulla.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34285]