Luokanopettajien näkemyksiä yleis- ja painotusluokkien eroavaisuuksista ja niiden vaikutuksista opettajan työn kuormittavuuteen
Karén, Kerttu; Karén, Siiri (2024-05-23)
Karén, Kerttu
Karén, Siiri
K. Karén; S. Karén
23.05.2024
© 2024, Kerttu Karén, Siiri Karén. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405233883
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405233883
Tiivistelmä
Tässä laadullisin menetelmin toteutetussa pro gradu -tutkielmassa tarkastelemme sitä, millaisia eroavaisuuksia luokanopettajat näkevät yleis- ja painotusluokkien välillä ja miten he kokevat niiden vaikuttavan opettajan työn kuormittavuuteen. Näiden pääkysymysten lisäksi kartoitamme opettajien mielipiteitä siihen, mistä nämä eroavaisuudet voisivat johtua ja kuinka niitä olisi mahdollista tasoittaa. Lisäksi tarkastelemme sitä, onko painotettu opetus luokanopettajien mielestä toimivaa nykyisessä muodossaan.
Tutkimus toteutettiin laadullisena kyselytutkimuksena ja vastaukset analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Kysely toteutettiin Webropol-palvelussa keväällä 2024 ja siihen vastasi 17 luokanopettajaa. Ehtona kyselyyn vastaamiselle oli se, että opettajalla tuli olla kokemusta sekä painotetun luokan opettamisesta että yleisluokan opettamisesta. Kokemukseksi riitti yhdenkin aineen opetus kummallekin luokalle. Kysely koostui taustatietojen kartoittamisesta sekä kuudesta avoimesta kysymyksestä, joiden avulla keräsimme vastauksia kolmeen tutkimuskysymykseemme. Kyselyn lopussa vastaajilla oli myös mahdollisuus jättää avoin kommentti aiheeseen liittyen.
Tulosten perusteella yleis- ja painotusluokkien välillä on opettajien kokemusten mukaan havaittavissa eroavaisuuksia. Näitä eroavaisuuksia opettajat toivat esiin muun muassa oppilaiden tuen tarpeessa ja koulumotivaatiossa sekä huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä. Opettajien vastausten mukaan eroavaisuuksiin johtavia tekijöitä olivat esimerkiksi painotusluokkien “suljettu yhteisö” ja yleisluokkien heterogeenisyys verrattuna painotusluokkiin. Opettajan työssä nämä eroavaisuudet näkyivät kuormittavuuden jakautumisena eri asioihin riippuen siitä, opettiko yleis- vai painotusluokkaa. Tämänhetkinen painotusluokkasysteemi todettiin pääosin toimivaksi ja tärkeäksi, mutta esiin nousi myös kehittämisideoita. Vastauksissa korostui usein kuitenkin se, että eroavaisuudet sekä systeemin toimivuus ovat pitkälti yksilöistä, luokista, kouluista ja kunnista riippuvaisia.
Tutkimus toteutettiin laadullisena kyselytutkimuksena ja vastaukset analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Kysely toteutettiin Webropol-palvelussa keväällä 2024 ja siihen vastasi 17 luokanopettajaa. Ehtona kyselyyn vastaamiselle oli se, että opettajalla tuli olla kokemusta sekä painotetun luokan opettamisesta että yleisluokan opettamisesta. Kokemukseksi riitti yhdenkin aineen opetus kummallekin luokalle. Kysely koostui taustatietojen kartoittamisesta sekä kuudesta avoimesta kysymyksestä, joiden avulla keräsimme vastauksia kolmeen tutkimuskysymykseemme. Kyselyn lopussa vastaajilla oli myös mahdollisuus jättää avoin kommentti aiheeseen liittyen.
Tulosten perusteella yleis- ja painotusluokkien välillä on opettajien kokemusten mukaan havaittavissa eroavaisuuksia. Näitä eroavaisuuksia opettajat toivat esiin muun muassa oppilaiden tuen tarpeessa ja koulumotivaatiossa sekä huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä. Opettajien vastausten mukaan eroavaisuuksiin johtavia tekijöitä olivat esimerkiksi painotusluokkien “suljettu yhteisö” ja yleisluokkien heterogeenisyys verrattuna painotusluokkiin. Opettajan työssä nämä eroavaisuudet näkyivät kuormittavuuden jakautumisena eri asioihin riippuen siitä, opettiko yleis- vai painotusluokkaa. Tämänhetkinen painotusluokkasysteemi todettiin pääosin toimivaksi ja tärkeäksi, mutta esiin nousi myös kehittämisideoita. Vastauksissa korostui usein kuitenkin se, että eroavaisuudet sekä systeemin toimivuus ovat pitkälti yksilöistä, luokista, kouluista ja kunnista riippuvaisia.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34150]