“Kan du säga det på svenska?” : Teachers’ perceptions of assessment of plurlingual pupils in Swedish-speaking primary schools in Finland
Högvalls, Rebecka (2024-05-23)
Högvalls, Rebecka
R. Högvalls
23.05.2024
© 2024, Rebecka Högvalls. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405233882
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405233882
Tiivistelmä
The approaches on how to ensure inclusive and quality assessment in primary school have been up for discussion during the past years and the discussion is still highly present. This case study aims to provide insight into the topic by studying teachers’ perceptions and im-plementation of assessment in the context of plurilingual pupils in Swedish-speaking schools in Finland. Following the guidelines of phenomenographic case study, interviews were conducted with teachers in the context where reflections and discussions were held on their perception, expe-riences and opinions on conducting assessment and assessing plurilingual pupils. A total of six participants were interviewed and the answers were analyzed using inductive phenome-nographical analysis.
From the interviews, three main categories and one main theme occurred. The results in this study showed that teachers who work within the plurilingual context often reflect on the pur-pose of assessment, how to make sure that assessment is equitable and equal and how to practically adapt and form assessment to fit the language comprehension skills that exist within their school and classroom. The findings further showed that teachers perceive both formative and summative assessment to have an important role in their assessment methods where they are simultaneously used to identify pupils’ knowledge level, identify support, plan teaching, motivate pupils and show evidence of learning. The teachers adapted plurilin-gual practices both in formative and summative assessment where Finnish was either adapted to, implemented or accepted. Many of the teachers did feel that increased support through stronger collaboration and communication was needed due to the unique context in which they work.
The topic of assessment in this specific context is not extensively studied, and more research on the topic is needed to support teachers to ensure contextual quality assessment that aligns with curricular goals towards quality education. De olika tillvägagångssätten för att säkerställa inkluderande och kvalitativ bedömning i grundskolan har under de senaste åren varit under diskussion och är aktuellt än idag. Syftet med denna fallstudie är att undersöka lärares uppfattningar och implementering av bedömningen i kontexten av flerspråkiga elever i svenskspråkiga skolor i Finland. Intervjuer genomfördes med lärare inom kontexten där reflektioner och diskussioner hölls kring lärarnas uppfattningar, erfarenheter och åsikter om att genomföra bedömning och bedöma flerspråkiga elever, i riktlinjer med fenomenografiska fallstudier. Totalt sex deltagare intervjuades och svaren analyserades genom induktiv fenomenografisk innehållsanalys.
Från intervjuerna framkom tre huvudkategorier och ett huvudtema. Resultaten i denna studie visade att lärare som arbetar inom kontexten ofta reflekterar över syftet med bedömning, hur man säkerställer att bedömning är rättvis och likvärdig och hur man praktiskt anpassar och formar bedömning för att bemöta skillnaderna i språkförståelser som finns inom skolan och klassrummet. Resultaten visade även att lärarna uppfattar både formativ och summativ be-dömning som en viktig del i deras bedömningsmetoder där de samtidigt användes för att identifiera elevernas kunskapsnivåer, identifiera stödbehov, planera undervisning, motivera elever och uppvisa bevis på lärande. Lärarna använde sig av flerspråkiga praktiker både i formativ och summativ bedömning där det finska språket antingen anpassades till, implementerades eller accepterades. Lärarna upplevde att ökat stöd genom starkare samarbete och samverkan behövdes på grund av den unika kontext de arbetar i.
Det finns en kunskapslucka angående bedömning i denna specifika kontext, och mer forskning inom ämnet behövs för att stödja lärare att säkerställa kontextuell kvalitativ bedömning som överensstämmer med läroplanens mål mot kvalitativ utbildning.
From the interviews, three main categories and one main theme occurred. The results in this study showed that teachers who work within the plurilingual context often reflect on the pur-pose of assessment, how to make sure that assessment is equitable and equal and how to practically adapt and form assessment to fit the language comprehension skills that exist within their school and classroom. The findings further showed that teachers perceive both formative and summative assessment to have an important role in their assessment methods where they are simultaneously used to identify pupils’ knowledge level, identify support, plan teaching, motivate pupils and show evidence of learning. The teachers adapted plurilin-gual practices both in formative and summative assessment where Finnish was either adapted to, implemented or accepted. Many of the teachers did feel that increased support through stronger collaboration and communication was needed due to the unique context in which they work.
The topic of assessment in this specific context is not extensively studied, and more research on the topic is needed to support teachers to ensure contextual quality assessment that aligns with curricular goals towards quality education.
Från intervjuerna framkom tre huvudkategorier och ett huvudtema. Resultaten i denna studie visade att lärare som arbetar inom kontexten ofta reflekterar över syftet med bedömning, hur man säkerställer att bedömning är rättvis och likvärdig och hur man praktiskt anpassar och formar bedömning för att bemöta skillnaderna i språkförståelser som finns inom skolan och klassrummet. Resultaten visade även att lärarna uppfattar både formativ och summativ be-dömning som en viktig del i deras bedömningsmetoder där de samtidigt användes för att identifiera elevernas kunskapsnivåer, identifiera stödbehov, planera undervisning, motivera elever och uppvisa bevis på lärande. Lärarna använde sig av flerspråkiga praktiker både i formativ och summativ bedömning där det finska språket antingen anpassades till, implementerades eller accepterades. Lärarna upplevde att ökat stöd genom starkare samarbete och samverkan behövdes på grund av den unika kontext de arbetar i.
Det finns en kunskapslucka angående bedömning i denna specifika kontext, och mer forskning inom ämnet behövs för att stödja lärare att säkerställa kontextuell kvalitativ bedömning som överensstämmer med läroplanens mål mot kvalitativ utbildning.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34150]