Tunnetaitojen tukemisen ja laadukkaan vuorovaikutuksen merkitys varhaiskasvatuksessa
Sippola, Terttu (2024-05-23)
Sippola, Terttu
T. Sippola
23.05.2024
© 2024, Terttu Sippola. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405233880
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405233880
Tiivistelmä
Kandidaatin tutkielmani käsittelee tunnetaitojen tukemisen ja laadukkaan vuorovaikutuksen merkitystä varhaiskasvatuksessa. Tutkimuskysymykseni on: Millainen merkitys varhaiskasvatuksella ja vuorovaikutuksen laadulla on lapsen tunnetaitojen oppimisessa? Tutkielmani tavoitteena on lisätä varhaiskasvatusten ammattilaisten tietoa tunnetaitojen ja tunnesäätelyn sekä vuorovaikutuksen merkityksestä lapsen hyvinvoinnille.
Tutkielmani on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkielmani aineisto koostuu kotimaisista ja kansainvälisistä tutkimuksista ja artikkeleista sekä aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta.
Varhaiskasvatus tavoittaa suuren määrän lapsia, joten varhaiskasvatuksen ammattilaisten antamalla tuella on suuri merkitys lapsen tunnetaitojen ja vuorovaikutustaitojen oppimiseen. Varhaiskasvatuksen ammattilaisen on tärkeää tiedostaa, että lapsen aivot kehittyvät voimakkaasti lapsuudessa ja varhaislapsuus on hyvin merkittävää aikaa tunteiden säätelyn ja vuorovaikutustaitojen oppimisessa. Kun aivojen kehitys, stressin vaikutus, temperamentti ja erityisherkkyys otetaan huomioon varhaiskasvatuksessa, niin varhaiskasvatuksen ammattilainen pystyy tarjoamaan lapselle oikeanlaista ja oikea-aikaista tukea tunteiden tunnistamiseen ja hallitsemiseen. Varhaiskasvatuksen ammattilaiselle on tärkeää tiedostaa omat käsitykset ja ennakkoasenteet sekä kehittää omia vuorovaikutustaitoja. Varhaiskasvatuksen ammattilaisten mallintamat toimintatavat vaikuttavat siihen millaisia tunnetaitoja ja vuorovaikutustaitoja lapsi oppii varhaiskasvatuksessa. Tämän vuoksi on tärkeää, että varhaiskasvatuksen ammattilainen pitää yllä ja kehittää omaa ammattitaitoa.
Tutkielmani on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkielmani aineisto koostuu kotimaisista ja kansainvälisistä tutkimuksista ja artikkeleista sekä aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta.
Varhaiskasvatus tavoittaa suuren määrän lapsia, joten varhaiskasvatuksen ammattilaisten antamalla tuella on suuri merkitys lapsen tunnetaitojen ja vuorovaikutustaitojen oppimiseen. Varhaiskasvatuksen ammattilaisen on tärkeää tiedostaa, että lapsen aivot kehittyvät voimakkaasti lapsuudessa ja varhaislapsuus on hyvin merkittävää aikaa tunteiden säätelyn ja vuorovaikutustaitojen oppimisessa. Kun aivojen kehitys, stressin vaikutus, temperamentti ja erityisherkkyys otetaan huomioon varhaiskasvatuksessa, niin varhaiskasvatuksen ammattilainen pystyy tarjoamaan lapselle oikeanlaista ja oikea-aikaista tukea tunteiden tunnistamiseen ja hallitsemiseen. Varhaiskasvatuksen ammattilaiselle on tärkeää tiedostaa omat käsitykset ja ennakkoasenteet sekä kehittää omia vuorovaikutustaitoja. Varhaiskasvatuksen ammattilaisten mallintamat toimintatavat vaikuttavat siihen millaisia tunnetaitoja ja vuorovaikutustaitoja lapsi oppii varhaiskasvatuksessa. Tämän vuoksi on tärkeää, että varhaiskasvatuksen ammattilainen pitää yllä ja kehittää omaa ammattitaitoa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34357]