Erityisopettajien kokemat eettiset dilemmat ja eettinen kuormitus sekä niiden käsittely työpaikoilla
Käräjäoja, Elena (2024-05-23)
Käräjäoja, Elena
E. Käräjäoja
23.05.2024
© 2024 Elena Käräjäoja. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405233879
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405233879
Tiivistelmä
Opettajan työ on kuormittavaa monesta eri näkökulmasta ja erityisopettajilla voidaan nähdä olevan lisääntynyt riski työn kuormitukselle. Yksi työn kuormittavuuden näkökulma on eet-tinen kuormitus. Eettistä kuormitusta on tutkittu opetustyössä luokanopettajien keskuudessa jonkin verran, mutta erityisopettajien kokemuksia ei niinkään ole tutkittu.
Tutkielman teoreettinen viitekehys koostuu opettajan työn etiikan, eettisten dilemmojen sekä eettisen kuormituksen käsitteistä, ilmiöistä ja tutkimuksista. Teoreettinen pohja keskittyy opettajan työn etiikan käytännön kuvaamiseen.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia eettisiä dilemmoja ja millaista eettistä kuormitusta erityisopettajat kokevat työssään ja miten eettisiä dilemmoja ja eettistä kuormitusta käsitellään työpaikoilla. Tutkielmassa keskityttiin siihen, millaisia käytännön eettisiä dilemmoja erityisopettajan työhön liittyy, aiheuttavatko ne eettistä kuormitusta ja millaisia keinoja erityisopettajilla on niiden käsittelyyn. Tutkielman tutkimusmenetelmä on yleinen laadullisen tutkimuksen lähestymistapa ja tutkielman aineisto koostuu kolmen erityisopettajan haastattelusta. Haastatteluja on analysoitu aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimustuloksista nousi esille, että erityisopettajat kokivat eettisiä dilemmoja heidän ammattitaitoonsa ja sen rajallisuuteen, oppilaiden tilanteisiin, resursseihin, kollegojen ja työ-kavereiden toimintaan sekä käytökseen ja kurinpidollisiin asioihin liittyen. Koska eettinen kuormitus johtuu eettisistä dilemmoista, nousi tutkimuksessa esille, että eettistä kuormitusta koettiin omasta ammattitaidosta ja sen pohtimisesta sekä aikaan liittyvistä asioista, kuten ajan riittävyydestä ja opetustyön eri tilanteiden eettisestä arvottamisesta. Eettisiä dilemmoja ja eettistä kuormitusta oli työpaikoilla käsitelty keskustelemalla asioista muun muassa toisten opettajien ja erityisopettajien kanssa. Mahdollisuus jakaa ajatuksia etiikkaan liittyen koettiin tärkeäksi. Myös esihenkilön tuki koettiin tärkeäksi työn haasteita kohdatessa ja niitä käsitellessä. Haastateltavat kokivat, että etiikasta keskustelulle on opetustyössä usein liian vähän aikaa. He kokivat, että sitä tulisi käydä enemmän.
Tutkielman teoreettinen viitekehys koostuu opettajan työn etiikan, eettisten dilemmojen sekä eettisen kuormituksen käsitteistä, ilmiöistä ja tutkimuksista. Teoreettinen pohja keskittyy opettajan työn etiikan käytännön kuvaamiseen.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia eettisiä dilemmoja ja millaista eettistä kuormitusta erityisopettajat kokevat työssään ja miten eettisiä dilemmoja ja eettistä kuormitusta käsitellään työpaikoilla. Tutkielmassa keskityttiin siihen, millaisia käytännön eettisiä dilemmoja erityisopettajan työhön liittyy, aiheuttavatko ne eettistä kuormitusta ja millaisia keinoja erityisopettajilla on niiden käsittelyyn. Tutkielman tutkimusmenetelmä on yleinen laadullisen tutkimuksen lähestymistapa ja tutkielman aineisto koostuu kolmen erityisopettajan haastattelusta. Haastatteluja on analysoitu aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimustuloksista nousi esille, että erityisopettajat kokivat eettisiä dilemmoja heidän ammattitaitoonsa ja sen rajallisuuteen, oppilaiden tilanteisiin, resursseihin, kollegojen ja työ-kavereiden toimintaan sekä käytökseen ja kurinpidollisiin asioihin liittyen. Koska eettinen kuormitus johtuu eettisistä dilemmoista, nousi tutkimuksessa esille, että eettistä kuormitusta koettiin omasta ammattitaidosta ja sen pohtimisesta sekä aikaan liittyvistä asioista, kuten ajan riittävyydestä ja opetustyön eri tilanteiden eettisestä arvottamisesta. Eettisiä dilemmoja ja eettistä kuormitusta oli työpaikoilla käsitelty keskustelemalla asioista muun muassa toisten opettajien ja erityisopettajien kanssa. Mahdollisuus jakaa ajatuksia etiikkaan liittyen koettiin tärkeäksi. Myös esihenkilön tuki koettiin tärkeäksi työn haasteita kohdatessa ja niitä käsitellessä. Haastateltavat kokivat, että etiikasta keskustelulle on opetustyössä usein liian vähän aikaa. He kokivat, että sitä tulisi käydä enemmän.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34150]