Leikki sosioemotionaalisten taitojen tukijana varhaiskasvatuksessa
Karppila, Anni (2024-05-23)
Karppila, Anni
A. Karppila
23.05.2024
© 2024, Anni Karppila. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405233858
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405233858
Tiivistelmä
Lasten ja nuorten pahoinvointi ja siitä johtuvat haasteet koulumaailmassa ovat olleet puheena jo pitkään. Usein ongelmien taustalla on jonkinlainen sosioemotionaalisiin taitoihin liittyvä haaste. Sosioemotionaalisia taitoja tarvitaan kaikissa ihmisten välisissä vuorovaikutustilanteissa, ystävyyssuhteiden luomisessa sekä esimerkiksi tunteiden hallinnassa. Sosioemotionaaliset taidot voidaankin jakaa sosiaalisiin, eli ihmisten väliseen vuorovaikutukseen liittyviin taitoihin, sekä emotionaalisiin taitoihin. Emotionaaliset taidot pitävät sisällään sekä omien että muiden ihmisten tunteiden tulkinnan ja tunteiden säätelyn. Sosioemotionaalisten taitojen tukeminen on yksi varhaiskasvatuksen tehtävistä.
Sosioemotionaalisia taitoja voidaan tukea monin keinoin, ja yksi niistä keinoista on leikki. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää, millainen leikki on avainasemassa sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa ja mikä merkitys leikillä on sosioemotionaalisten taitojen kannalta. Tutkimus on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Leikin aikana lapsi tarkastelee ympäröivää maailmaa ja käsittelee sen tapahtumia itselleen mielekkäällä tavalla. Leikki pitää sisällään monia eri tyyppejä, kuten vapaan leikin, johon sisältyy esimerkiksi sosiaalinen yhteisleikki, sekä leikin oppimisen välineenä. Oppimiseen pohjautuvaa leikkiä on muun muassa pedagoginen yhteisleikki sekä kaikki muu sellainen leikki, jossa aikuinen on jollain tavalla mukana.
Kirjallisuuskatsauksen tulokset osoittivat, että leikillä ja sosioemotionaalisilla taidoilla on yhteys. Leikki tarjoaa muun muassa mahdollisuuden harjoitella vuorovaikutusta sekä muita ihmissuhdetaitoja. Se kasvattaa lapsen tietämystä sosiaalisista rooleista ja odotuksista sekä kehittää lapsen tunnetaitoja. Avainasemassa sosioemotionaalisten taitojen kannalta leikin tyypeistä ovat sosiaalinen yhteisleikki sekä leikki oppimisen välineenä, tarkemmin pedagoginen yhteisleikki.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että leikki on tärkeässä roolissa sosioemotionaalisten taitojen tukemisen kannalta, ja tämän vuoksi leikin tukeminen ja edistäminen tulisi ottaa tärkeäksi kehittämiskohteeksi varhaiskasvatusyksiköissä.
Sosioemotionaalisia taitoja voidaan tukea monin keinoin, ja yksi niistä keinoista on leikki. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää, millainen leikki on avainasemassa sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa ja mikä merkitys leikillä on sosioemotionaalisten taitojen kannalta. Tutkimus on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Leikin aikana lapsi tarkastelee ympäröivää maailmaa ja käsittelee sen tapahtumia itselleen mielekkäällä tavalla. Leikki pitää sisällään monia eri tyyppejä, kuten vapaan leikin, johon sisältyy esimerkiksi sosiaalinen yhteisleikki, sekä leikin oppimisen välineenä. Oppimiseen pohjautuvaa leikkiä on muun muassa pedagoginen yhteisleikki sekä kaikki muu sellainen leikki, jossa aikuinen on jollain tavalla mukana.
Kirjallisuuskatsauksen tulokset osoittivat, että leikillä ja sosioemotionaalisilla taidoilla on yhteys. Leikki tarjoaa muun muassa mahdollisuuden harjoitella vuorovaikutusta sekä muita ihmissuhdetaitoja. Se kasvattaa lapsen tietämystä sosiaalisista rooleista ja odotuksista sekä kehittää lapsen tunnetaitoja. Avainasemassa sosioemotionaalisten taitojen kannalta leikin tyypeistä ovat sosiaalinen yhteisleikki sekä leikki oppimisen välineenä, tarkemmin pedagoginen yhteisleikki.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että leikki on tärkeässä roolissa sosioemotionaalisten taitojen tukemisen kannalta, ja tämän vuoksi leikin tukeminen ja edistäminen tulisi ottaa tärkeäksi kehittämiskohteeksi varhaiskasvatusyksiköissä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34338]