Lasten itsesäätelytaitojen vahvistaminen varhaiskasvatuksessa leikin keinoin
Kotila, Elina; Puoskari, Linnea (2024-05-23)
Kotila, Elina
Puoskari, Linnea
E. Kotila; L. Puoskari
23.05.2024
© 2024, Elina Kotila, Linnea Puoskari. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405233857
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405233857
Tiivistelmä
Tämä kandidaatin tutkielma käsittelee itsesäätelytaitojen vahvistamista leikin avulla varhaiskasvatuksessa. Työ on narratiivinen kirjallisuuskatsaus, jossa pyrimme selvittämään, miten itsesäätelytaidot kehittyvät ja miten itsesäätelytaitoja voidaan vahvistaa leikin avulla varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksemme keskeisenä tavoitteena on korostaa itsesäätelytaitojen merkitystä ja tuoda esille leikin tarjoamat mahdollisuudet itsesäätelytaitojen vahvistamisessa. Tutkimuksessamme olemme tarkastelleet myös aikuisen ohjaavan roolin merkitystä.
Tutkimuskysymyksemme on:
1. Miten varhaiskasvatuksessa voidaan vahvistaa lasten itsesäätelytaitoja leikin keinon?
Lapsen itsesäätelyllä tarkoitetaan kykyä säädellä tunteiden voimakkuutta ja kestoa, käyttäytymistä sekä kognitiivista toimintaa muuttuvissa olosuhteissa. Itsesäätely ei ole muuttumaton ominaisuus vaan prosessi, jota voidaan vahvistaa hyvinvoinnin pedagogiikalla. Itsesäätely-taitojen vahvistaminen tapahtuu vuorovaikutuksessa ympäristön kanssa. Jo varhaisessa vaiheessa muodostuva kiintymyssuhde lapsen ja huoltajan välillä vaikuttaa olennaisesti itsesäätelytaitojen kehitykseen. Kasvattajalla on myös merkittävä rooli itsesäätelytaitojen opettelussa, sillä lapsella ei ole vielä taitoa säädellä tunteitaan yksin. Lasten itsesäätelytaitojen vahvistaminen jo varhaisessa vaiheessa on tärkeää, sillä heikot itsesäätelytaidon vaikuttavat kehitykseen, koulumenestykseen ja hyvinvointiin.
Leikki on lapselle luontainen tapa toimia ja se tuottaa lapselle iloa ja mielihyvää. Leikin avulla lapsi oppii tunne- ja itsesäätelytaitoja sekä ja käsittelee ympärillä tapahtuvia asioita. Leikki edistää lapsen kehitystä monipuolisesti ja sitä käytetään keskeisenä työtapana varhaiskasvatuksessa. Leikin avulla edistetään lapsen kehitystä kokonaisvaltaisesti ja sen merkitystä korostetaan myös valtakunnallisessa opetussuunnitelmassa. Varhaiskasvatuksen henkilöstön tehtävänä on mahdollistaa jokaiselle lapselle pääsy leikkiin ja tukea leikin kehittymistä suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti.
Tutkimuskysymyksemme on:
1. Miten varhaiskasvatuksessa voidaan vahvistaa lasten itsesäätelytaitoja leikin keinon?
Lapsen itsesäätelyllä tarkoitetaan kykyä säädellä tunteiden voimakkuutta ja kestoa, käyttäytymistä sekä kognitiivista toimintaa muuttuvissa olosuhteissa. Itsesäätely ei ole muuttumaton ominaisuus vaan prosessi, jota voidaan vahvistaa hyvinvoinnin pedagogiikalla. Itsesäätely-taitojen vahvistaminen tapahtuu vuorovaikutuksessa ympäristön kanssa. Jo varhaisessa vaiheessa muodostuva kiintymyssuhde lapsen ja huoltajan välillä vaikuttaa olennaisesti itsesäätelytaitojen kehitykseen. Kasvattajalla on myös merkittävä rooli itsesäätelytaitojen opettelussa, sillä lapsella ei ole vielä taitoa säädellä tunteitaan yksin. Lasten itsesäätelytaitojen vahvistaminen jo varhaisessa vaiheessa on tärkeää, sillä heikot itsesäätelytaidon vaikuttavat kehitykseen, koulumenestykseen ja hyvinvointiin.
Leikki on lapselle luontainen tapa toimia ja se tuottaa lapselle iloa ja mielihyvää. Leikin avulla lapsi oppii tunne- ja itsesäätelytaitoja sekä ja käsittelee ympärillä tapahtuvia asioita. Leikki edistää lapsen kehitystä monipuolisesti ja sitä käytetään keskeisenä työtapana varhaiskasvatuksessa. Leikin avulla edistetään lapsen kehitystä kokonaisvaltaisesti ja sen merkitystä korostetaan myös valtakunnallisessa opetussuunnitelmassa. Varhaiskasvatuksen henkilöstön tehtävänä on mahdollistaa jokaiselle lapselle pääsy leikkiin ja tukea leikin kehittymistä suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34311]