Pallo pedagogisena opetusvälineenä varhaiskasvatuksessa esikouluikäisillä lapsilla
Valkama, Olli (2024-05-23)
Valkama, Olli
O. Valkama
23.05.2024
© 2024 Olli Valkama. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405233856
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405233856
Tiivistelmä
Pallo on monipuolinen pedagoginen opetusväline. Se mahdollistaa opetusvälineenä laaja-alaisesti lapsen kehityksen tukemisen useilla eri kasvatuksen alueilla. Näitä kasvatuksen alueita ovat erityisesti liikuntakasvatus ja tunnekasvatus. Varhaiskasvatuksen tehtävänä on tukea lapsen liikkumisen taitoja erilaisissa ympäristöissä ja edistää lasten hyvinvointia opettamalla liikunnan merkitystä. Liikuntakasvatuksen tehtävä on tukea lapsen fyysistä ja motorista kehitystä ja muiden asioiden oppimista. Opetushallituksen varhaiskasvatuksen suunnitelman perusteissa pedagogisen toiminnan suunnittelussa ja toteuttamisessa liikuntakasvatus huomioidaan oppimisen alueena. Liikunnan kautta opetellaan myös tunnetaitoja, johon kuuluvat itsesäätelytaidot ja tunteiden ilmaisutaidot. Tunnekasvatukseen kuuluvat tunteiden opettelu, joita harjoitellaan varhaiskasvatuksessa erilaisissa tilanteissa, kuten liikuntakasvatuksessa. Tunnekasvatuksessa opittavia taitoja ovat vuoron odottaminen, neuvotteleminen, kompromissien tekeminen, voittaminen, pettymysten ja häviämisen käsitteleminen.
Liikuntakasvatuksessa pallo mahdollistaa pedagogisena opetusvälineenä motoristen toimintojen harjoittamisen. Näitä motorisia taitoja ovat perusmotoriset taidot, karkeamotoriset taidot, hienomotoriset taidot ja havaintomotoriset taidot. Perusmotorisiin taitoihin kuuluvat välineiden käsittelytaidot, tasapainotaidot ja liikkumistaidot. Käsittelin myös motoristen taitojen kehittymistä pallopelien ja palloleikkien avulla. Palloa voidaan käyttää opetusvälineenä myös tunnekasvatuksen tukena. Lähestyin teemaa sosioemotionaalisten taitojen ja tunnetaitojen kautta. Selvitin kuinka tunnekasvatusta voidaan opettaa käyttämällä palloa pedagogisena opetusvälineenä liikunnassa. Lopuksi tarkastelin vaihtoehtoisia pallon pedagogisia käyttökohteita.
Tutkimukseni perusteella pallon avulla lapsi oppii motorisia taitoja monipuolisesti erilaisten liikuntamuotojen kautta. Lapsen kehitykselle erilaiset pallopelit ja palloleikit ovat merkityksellisiä motoristen taitojen harjaantumiselle. Lapsi oppii pallopelien avulla myös tunnetaitoja. Pallolla pelaaminen ja leikkiminen kehittää lapsen tunteiden säätelytaitoja ja antaa mahdollisuuden sosiaalisten suhteiden muodostamiselle vaihtelevissa liikuntatilanteissa. Aikuinen voi kanssasäädellä lapsen tunteita ja antaa vaihtoehtoisia ratkaisuja riitatilanteisiin. Esikoululainen osaa pääosin perusmotoriset taidot hyvin ja harjoittelee karkeamotoristen taitojen rinnalla hienomotorisia taitoja ja havaintomotorisia taitoja. Nämä taidot kehittyvät pallonkäsittelytaitojen toistamisen kautta. Hienomotoriset taidot ja havaintomotoriset taidot hioutuvat parhaiten, kun karkeamotoriset taidot ovat hyvin hallinnassa. Tunteiden säätelyssä esikoululaiset tarvitsevat apua erilaisissa pallopelien ja palloleikkien riitatilanteissa, kuten sääntöjen kertaamisessa.
Liikuntakasvatuksessa pallo mahdollistaa pedagogisena opetusvälineenä motoristen toimintojen harjoittamisen. Näitä motorisia taitoja ovat perusmotoriset taidot, karkeamotoriset taidot, hienomotoriset taidot ja havaintomotoriset taidot. Perusmotorisiin taitoihin kuuluvat välineiden käsittelytaidot, tasapainotaidot ja liikkumistaidot. Käsittelin myös motoristen taitojen kehittymistä pallopelien ja palloleikkien avulla. Palloa voidaan käyttää opetusvälineenä myös tunnekasvatuksen tukena. Lähestyin teemaa sosioemotionaalisten taitojen ja tunnetaitojen kautta. Selvitin kuinka tunnekasvatusta voidaan opettaa käyttämällä palloa pedagogisena opetusvälineenä liikunnassa. Lopuksi tarkastelin vaihtoehtoisia pallon pedagogisia käyttökohteita.
Tutkimukseni perusteella pallon avulla lapsi oppii motorisia taitoja monipuolisesti erilaisten liikuntamuotojen kautta. Lapsen kehitykselle erilaiset pallopelit ja palloleikit ovat merkityksellisiä motoristen taitojen harjaantumiselle. Lapsi oppii pallopelien avulla myös tunnetaitoja. Pallolla pelaaminen ja leikkiminen kehittää lapsen tunteiden säätelytaitoja ja antaa mahdollisuuden sosiaalisten suhteiden muodostamiselle vaihtelevissa liikuntatilanteissa. Aikuinen voi kanssasäädellä lapsen tunteita ja antaa vaihtoehtoisia ratkaisuja riitatilanteisiin. Esikoululainen osaa pääosin perusmotoriset taidot hyvin ja harjoittelee karkeamotoristen taitojen rinnalla hienomotorisia taitoja ja havaintomotorisia taitoja. Nämä taidot kehittyvät pallonkäsittelytaitojen toistamisen kautta. Hienomotoriset taidot ja havaintomotoriset taidot hioutuvat parhaiten, kun karkeamotoriset taidot ovat hyvin hallinnassa. Tunteiden säätelyssä esikoululaiset tarvitsevat apua erilaisissa pallopelien ja palloleikkien riitatilanteissa, kuten sääntöjen kertaamisessa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34547]