Suomalaisnuorten heikentynyt lukutaito : syitä ja seurauksia
Hanni, Elli (2024-05-22)
Hanni, Elli
E. Hanni
22.05.2024
© 2024 Elli Hanni. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405223854
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405223854
Tiivistelmä
Suomalaisnuorten lukutaidon heikentyminen on ongelma, joka on ollut paljon esillä mediassa ja julkisessa keskustelussa. Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, mitä taustasyitä suomalais-nuorten heikon lukutaidon taustalta voidaan löytää ja millaisia seurauksia heikko lukutaito voi oppilaan koulunkäynnin kannalta aiheuttaa. Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskat-sauksena, tarkemmin integroivana kirjallisuuskatsauksena. Tutkielma hyödyntää sekä aiempaa suomalaista että kansainvälistä tutkimusta aiheesta. Aineistonkeruussa olen hyödyntänyt esimer-kiksi Oula-Finna -palvelua, EBSCO- ja ProQuest-tietokantoja sekä Google Scholaria.
Tutkielman tulosten mukaan lukutaidon tasoon vaikuttavat oppilaan motivaatio, harrastuneisuus, kotitausta, mahdollinen maahanmuuttajatausta ja sukupuoli. Sisäisesti motivoituneet oppilaat sitoutuvat lukemiseen ja lukevat myös vapaa-ajallaan. Motivoituneiden oppilaiden asenne luke-mista kohtaan on myönteinen. Myös harrastuneisuus selittää merkittävästi oppilaiden välisiä eroja lukutaidossa. Monipuolinen vapaa-ajan lukuharrastus on yhteydessä hyvään lukutaitoon. Tytöt ovat usein motivoituneita ja harrastavat lukemista selvästi poikia enemmän. Suomessa pojat ovat yliedustettuina heikkojen lukijoiden joukossa ja sukupuolten välinen ero on OECD-maiden kärkipäästä. Lisäksi oppilaan heikko sosioekonominen tausta on yhteydessä heikkoon lukutaitoon. Myös maahanmuuttajataustaiset oppilaat menestyvät Suomessa heikosti lukutaidos-sa ja ero muihin nuoriin on Pohjoismaiden suurin.
Lukutaito on koulun näkökulmasta tärkeä taito, sillä kaikki oppiaineet edellyttävät sujuvaa luku-taitoa. Heikko lukutaito on yhteydessä heikkoon minäpystyvyyteen, mikä vaikuttaa kielteisesti oppilaan koulumenestykseen. Heikot lukijat menestyvät usein heikommin myös muissa koulu-aineissa. Lukutaidolla on tärkeä rooli oppilaan koulupolun ja yhteiskunnassa toimimisen kannal-ta. Tutkielman tuloksista voidaan havaita, että lukutaitoon liittyy Suomessa epätasa-arvoa, joka ilmenee sosioekonomisen taustan vaikutuksena, sukupuolieroina ja maahanmuuttajataustaisten oppilaiden muita heikompana menestyksenä. Koulun lisäksi myös kodilla on tärkeä asema luku-taidon rakentajana. Lukutaidon heikentyminen on yhteiskunnallinen ongelma, johon tulisi puut-tua yhteiskunnallisella tasolla.
Tutkielman tulosten mukaan lukutaidon tasoon vaikuttavat oppilaan motivaatio, harrastuneisuus, kotitausta, mahdollinen maahanmuuttajatausta ja sukupuoli. Sisäisesti motivoituneet oppilaat sitoutuvat lukemiseen ja lukevat myös vapaa-ajallaan. Motivoituneiden oppilaiden asenne luke-mista kohtaan on myönteinen. Myös harrastuneisuus selittää merkittävästi oppilaiden välisiä eroja lukutaidossa. Monipuolinen vapaa-ajan lukuharrastus on yhteydessä hyvään lukutaitoon. Tytöt ovat usein motivoituneita ja harrastavat lukemista selvästi poikia enemmän. Suomessa pojat ovat yliedustettuina heikkojen lukijoiden joukossa ja sukupuolten välinen ero on OECD-maiden kärkipäästä. Lisäksi oppilaan heikko sosioekonominen tausta on yhteydessä heikkoon lukutaitoon. Myös maahanmuuttajataustaiset oppilaat menestyvät Suomessa heikosti lukutaidos-sa ja ero muihin nuoriin on Pohjoismaiden suurin.
Lukutaito on koulun näkökulmasta tärkeä taito, sillä kaikki oppiaineet edellyttävät sujuvaa luku-taitoa. Heikko lukutaito on yhteydessä heikkoon minäpystyvyyteen, mikä vaikuttaa kielteisesti oppilaan koulumenestykseen. Heikot lukijat menestyvät usein heikommin myös muissa koulu-aineissa. Lukutaidolla on tärkeä rooli oppilaan koulupolun ja yhteiskunnassa toimimisen kannal-ta. Tutkielman tuloksista voidaan havaita, että lukutaitoon liittyy Suomessa epätasa-arvoa, joka ilmenee sosioekonomisen taustan vaikutuksena, sukupuolieroina ja maahanmuuttajataustaisten oppilaiden muita heikompana menestyksenä. Koulun lisäksi myös kodilla on tärkeä asema luku-taidon rakentajana. Lukutaidon heikentyminen on yhteiskunnallinen ongelma, johon tulisi puut-tua yhteiskunnallisella tasolla.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34609]