Liikuntarajoitteisen lapsen fyysisen aktiivisuuden tukeminen varhaiskasvatuksen esiopetuksessa
Siniluoto, Emmi (2024-05-22)
Siniluoto, Emmi
E. Siniluoto
22.05.2024
© 2024 Emmi Siniluoto. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405223832
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405223832
Tiivistelmä
Tämä kandidaatin tutkielmani käsittelee liikuntarajoitteisen lapsen fyysisen aktiivisuuden tukemista varhaiskasvatuksen esiopetuksessa. Liikuntarajoitteinen lapsi tarkoittaa lasta, jolla on jokin fyysinen liikkumiseen vaikuttava rajoite, kuten reuma tai CP-vamma. Tutkielmani tavoite on selvittää keinoja, joilla liikuntarajoitteisen lapsen fyysistä aktiivisuutta voidaan tukea varhaiskasvatuksen esiopetuksessa varhaiskasvatuksen opettajan näkökulmasta. Tutkimusmenetelmäni oli kvalitatiivinen tutkimus kuvailevan kirjallisuuskatsauksen metodein. Tutkielmassani käsittelen tutkimuskysymystäni inkluusion, integraation ja moniammatillisen yhteistyön näkökulmista.
Tutkimukseni perusteella voidaan päätellä tehokkaimpien keinojen liikuntarajoitteisen lapsen fyysisen aktiivisuuden tukemiseen olevan inkluusio, integraatio, sekä oppimisympäristön muokkaaminen jokaiselle lapselle sopivaksi.
Tutkimukseni perusteella voidaan päätellä tehokkaimpien keinojen liikuntarajoitteisen lapsen fyysisen aktiivisuuden tukemiseen olevan inkluusio, integraatio, sekä oppimisympäristön muokkaaminen jokaiselle lapselle sopivaksi.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37887]