Länsirata-hankkeen ekologisen kompensaation mahdollisuudet esimerkkikohteilla
Kankaala, Kaisa (2024-05-21)
Kankaala, Kaisa
K. Kankaala
21.05.2024
© 2024 Kaisa Kankaala. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405213802
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405213802
Tiivistelmä
Luonnon monimuotoisuus on yksi yhteiskunnan toiminnan edellytyksistä. Rakentamistoimenpiteet voivat hävittää tai heikentää rakentamisen alle jääviä luonnonarvoja heikentäen luonnon monimuotoisuutta. Lineaariset infrastruktuurihankkeet kuten rautatiet voivat pirstoa elinympäristöjä laajalta alueelta. Ekologinen kompensaatio on keino pyrkiä turvaamaan luonnon monimuotoisuutta lisäämällä laadullisesti ja määrällisesti heikennystä vastaavia luonnonarvoja muualla. Ekologisen kompensaation toteuttamisen suhteen tulee noudattaa lievennyshierarkiaa, eli kompensaation käyttäminen on viimesijainen keino, kun aiheutettuja haittoja ei voida muulla tavoin estää tai lieventää. Tämä työ selvittää Länsirata-hankkeen ekologisen kompensaation mahdollisuuksia esimerkkikohteiden kautta sekä ekologisessa kompensaatiossa huomioitavia asioita. Työn tavoitteena on tutkia, mitä ekologinen kompensaatio on ja miten sitä toteutetaan Suomessa, millaisia mahdollisuuksia ekologisen kompensaation toteuttamiseen hankkeella on, milloin ekologista kompensaatiota hankkeella tulisi edistää, mitä vaatimuksia ekologisen kompensaation toteuttamiseen hankkeella liittyy, onko ekologisen kompensaation edistämiseksi jotain hidasteita tai esteitä ja miten niitä voitaisiin purkaa. Tieto kerättiin kirjallisuusselvityksen ja haastattelututkimuksen avulla.
Tämän työn lopputuloksena saatiin mahdollisia kompensaatiotoimenpiteitä esimerkkikohteille sekä muodostettiin prosessikaavio ekologisen kompensaation prosessista erityisesti Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen (ELY) viranomaisprosessin näkökulmasta. Työn tuloksissa esitellään lisäksi rautatiehankkeen kompensaation erityispiirteitä, mahdollisia haasteita kompensaatiossa, kompensaation aikataulutus, poikkeuslupaprosessin ja lieventämistoimenpiteiden suhde kompensaatioon, luontoselvitykset ja vaikutusten arvioiminen kompensaatiolaskennassa, hyvityskohteiden etsiminen, kompensaation rajaus hankkeella sekä kompensaation laatu, seuranta ja viestintä. Kompensaatiota varten on kehitetty luonnokset laskenta- ja arviointityökaluista, joiden avulla heikennystä ja hyvitystä voidaan arvioida. Koska uutta lainsäädäntöä ei ole kuitenkaan vielä konkreettisesti sovellettu, korostuu lainsäädännön tulkinnan ja kompensaation tapauskohtaisuus erityisesti muun muassa eläinlajikompensaation osalta. Rautatiehankkeella kompensaation rajaus ja siinä huomioitavat näkökulmat nousevat myös tärkeäksi aihealueeksi, sillä kokonaisten rautatiehankkeiden kompensoiminen ei ole todennäköisesti mahdollista. Nykyisessä tilanteessa ensiarvoisen tärkeitä ovat yhteistyö ELY:n kanssa, kansallinen tiedon jakaminen sekä kompensaatiotoimenpiteiden toimivuuden seuranta, jotta toteutettavat kompensaatiot olisivat tehokkaita niin luonnon monimuotoisuuden kannalta kuin taloudellisesti. Työn tulokset voivat rautatiehankkeiden lisäksi hyödyttää myös erityisesti muita lineaarisen infrastruktuurin hankkeita ja tarjota katsauksen ekologisen kompensaation tilanteeseen Suomessa yleisemmällä tasolla. Biodiversity is one of the critical necessities for society. Construction measures can destroy or weaken the natural values of the constructed area, which can decrease biodiversity. Linear infrastructure projects such as railways can fragment habitats over a large area. Ecological compensation is a way of securing biodiversity by increasing the deteriorated natural values elsewhere. Mitigation hierarchy must be followed in the implementation of ecological compensation ¬¬as compensation is the final measure when the harm caused cannot be prevented or mitigated in any other way. This thesis studies the opportunities and issues to be considered in the ecological compensation of the West Railway project on case sites. The aim of the thesis is to investigate what ecological compensation is and how it is implemented in Finland, what kind of opportunities the project has for implementing ecological compensation, when the project should promote ecological compensation, what are the requirements for implementing ecological compensation in the project, are there any obstacles to the promotion of ecological compensation, and how the obstacles could be overcome. The information was collected through a literature review and interviews.
As result of this thesis, possible compensation measures for the case sites and a process diagram of the ecological compensation process are presented. The results of the thesis also consider the special characteristics of ecological compensation for a railway project, possible challenges and scheduling of compensation, the connection between the exemption permit process, mitigation measures and compensation, nature surveys and impact assessment in compensation calculation, the searching process for compensation areas, the scope of compensation in the project, as well as compensation quality, monitoring and communication measures. Drafts of calculation and evaluation tools have been developed for compensation, which can be used to assess compensation. However, since the new legislation has not yet been applied in projects, the case-by-case nature of the legislation's interpretation and the compensation process is emphasized, especially regarding species compensation, among other things. In the case of a railway project, the geographical scope of compensation is also an important topic, as compensating entire railway projects is probably not possible. In the current situation, cooperation with the Centre for Economic Development, Transport and the Environment (ELY), sharing information and monitoring the functionality of compensation measures are of primary importance in assuring that the implemented compensations are effective in terms of both biodiversity and financial resources. In addition to railway projects, the thesis can also particularly benefit other linear infrastructure projects and offer an overview of the status of ecological compensation in Finland on a general level.
Tämän työn lopputuloksena saatiin mahdollisia kompensaatiotoimenpiteitä esimerkkikohteille sekä muodostettiin prosessikaavio ekologisen kompensaation prosessista erityisesti Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen (ELY) viranomaisprosessin näkökulmasta. Työn tuloksissa esitellään lisäksi rautatiehankkeen kompensaation erityispiirteitä, mahdollisia haasteita kompensaatiossa, kompensaation aikataulutus, poikkeuslupaprosessin ja lieventämistoimenpiteiden suhde kompensaatioon, luontoselvitykset ja vaikutusten arvioiminen kompensaatiolaskennassa, hyvityskohteiden etsiminen, kompensaation rajaus hankkeella sekä kompensaation laatu, seuranta ja viestintä. Kompensaatiota varten on kehitetty luonnokset laskenta- ja arviointityökaluista, joiden avulla heikennystä ja hyvitystä voidaan arvioida. Koska uutta lainsäädäntöä ei ole kuitenkaan vielä konkreettisesti sovellettu, korostuu lainsäädännön tulkinnan ja kompensaation tapauskohtaisuus erityisesti muun muassa eläinlajikompensaation osalta. Rautatiehankkeella kompensaation rajaus ja siinä huomioitavat näkökulmat nousevat myös tärkeäksi aihealueeksi, sillä kokonaisten rautatiehankkeiden kompensoiminen ei ole todennäköisesti mahdollista. Nykyisessä tilanteessa ensiarvoisen tärkeitä ovat yhteistyö ELY:n kanssa, kansallinen tiedon jakaminen sekä kompensaatiotoimenpiteiden toimivuuden seuranta, jotta toteutettavat kompensaatiot olisivat tehokkaita niin luonnon monimuotoisuuden kannalta kuin taloudellisesti. Työn tulokset voivat rautatiehankkeiden lisäksi hyödyttää myös erityisesti muita lineaarisen infrastruktuurin hankkeita ja tarjota katsauksen ekologisen kompensaation tilanteeseen Suomessa yleisemmällä tasolla.
As result of this thesis, possible compensation measures for the case sites and a process diagram of the ecological compensation process are presented. The results of the thesis also consider the special characteristics of ecological compensation for a railway project, possible challenges and scheduling of compensation, the connection between the exemption permit process, mitigation measures and compensation, nature surveys and impact assessment in compensation calculation, the searching process for compensation areas, the scope of compensation in the project, as well as compensation quality, monitoring and communication measures. Drafts of calculation and evaluation tools have been developed for compensation, which can be used to assess compensation. However, since the new legislation has not yet been applied in projects, the case-by-case nature of the legislation's interpretation and the compensation process is emphasized, especially regarding species compensation, among other things. In the case of a railway project, the geographical scope of compensation is also an important topic, as compensating entire railway projects is probably not possible. In the current situation, cooperation with the Centre for Economic Development, Transport and the Environment (ELY), sharing information and monitoring the functionality of compensation measures are of primary importance in assuring that the implemented compensations are effective in terms of both biodiversity and financial resources. In addition to railway projects, the thesis can also particularly benefit other linear infrastructure projects and offer an overview of the status of ecological compensation in Finland on a general level.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34237]