Eriyttämisen merkitys oppilaan oppimismotivaatioon alakoulussa
Määttä, Viivi (2024-05-21)
Määttä, Viivi
V. Määttä
21.05.2024
© 2024 Viivi Määttä. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405213787
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405213787
Tiivistelmä
Tässä kandidaatin tutkielmassa tarkastellaan luokanopettajan toteuttaman eriyttämisen merkitystä oppilaan oppimismotivaatioon alakoulussa kuvailevan kirjallisuuskatsauksen keinoin. Tarkastelu on rajattu yleisen tuen tasolla toteutettavaan eriyttämiseen yleisopetuksen ryhmässä.
Kasvatusmaailmassa vallitsee käsitys yksilöllisestä oppimisesta, jonka mukaan jokainen oppii yksilöllisesti omaan tahtiin. Tämä ajatus yksilöllisestä oppimisesta sekä Vygotskyn lähikehityksen vyöhyke auttavat pohjustamaan ajatuksen eriyttämisestä ja sen merkityksellisyydestä. Vygotskyn lähikehityksen vyöhyke konkretisoi myös luokanopettajan merkityksen oppilaan oppimisessa. Oppimiseen on vahvasti kiedottu myös motivaatio, joka ohjaa oppilaan toimintaa. Oppilaan oppimistilanteiden motivaatiota auttavat ymmärtämään oppimismotivaation teoriat, jotka antavat selityksiä oppilaan motivaatiotoiminnalle. Näiden ymmärtäminen helpottaa eriyttämisen merkityksen tarkastelua motivaatioon.
Eriyttäminen on useamman kasvatusajattelun, kuten inkluusion ja avoimien oppimisympäristöjen, taustalla toimiva käytännön toteutuksen työkalu, ja tämä tekee siitä jatkuvasti ajan-kohtaisen ilmiön. Tässä tutkielmassa eriyttämisellä tarkoitetaan opetuksen kokonaisvaltaista lähestymistapaa, jonka tavoitteena on vastata jokaisen oppilaan yksilöllisiin tarpeisiin. Eriyttäminen voi olla käytännössä esimerkiksi tehtävien pilkkomista, mahdollisuutta valita omat tehtävät tai tietyn istumapaikan asettamista. Keskiössä on oppilaantuntemus sekä opettajan pedagogiset taidot toteuttaa eriyttämistä osana luokan arkea.
Eriyttämisellä on positiivisia vaikutuksia niin oppilaan oppimismotivaatioon, oppimistuloksiin kuin kouluviihtyvyyteen. Eriyttämällä voidaan tukea oppilaan oppimista juuri hänelle sopivalla ja tarpeellisella tavalla. Yksi merkittävä motivaatiota vahvistava tekijä on oppilaan kokemus siitä, että hän voi vaikuttaa itselle merkityksellisiin asioihin. Tätä autonomian tunnetta voidaan vahvistaa esimerkiksi antamalla oppilaalle mahdollisuus valita omat tehtävät. Luokanopettajalla on lukuisia eriyttämisen keinoja, joilla hän voi tukea oppilaan oppimismotivaatiota. Näiden tarkastelun kautta olen kerryttänyt itselle asiantuntemusta tulevaisuuden työelämää ajatellen.
Kasvatusmaailmassa vallitsee käsitys yksilöllisestä oppimisesta, jonka mukaan jokainen oppii yksilöllisesti omaan tahtiin. Tämä ajatus yksilöllisestä oppimisesta sekä Vygotskyn lähikehityksen vyöhyke auttavat pohjustamaan ajatuksen eriyttämisestä ja sen merkityksellisyydestä. Vygotskyn lähikehityksen vyöhyke konkretisoi myös luokanopettajan merkityksen oppilaan oppimisessa. Oppimiseen on vahvasti kiedottu myös motivaatio, joka ohjaa oppilaan toimintaa. Oppilaan oppimistilanteiden motivaatiota auttavat ymmärtämään oppimismotivaation teoriat, jotka antavat selityksiä oppilaan motivaatiotoiminnalle. Näiden ymmärtäminen helpottaa eriyttämisen merkityksen tarkastelua motivaatioon.
Eriyttäminen on useamman kasvatusajattelun, kuten inkluusion ja avoimien oppimisympäristöjen, taustalla toimiva käytännön toteutuksen työkalu, ja tämä tekee siitä jatkuvasti ajan-kohtaisen ilmiön. Tässä tutkielmassa eriyttämisellä tarkoitetaan opetuksen kokonaisvaltaista lähestymistapaa, jonka tavoitteena on vastata jokaisen oppilaan yksilöllisiin tarpeisiin. Eriyttäminen voi olla käytännössä esimerkiksi tehtävien pilkkomista, mahdollisuutta valita omat tehtävät tai tietyn istumapaikan asettamista. Keskiössä on oppilaantuntemus sekä opettajan pedagogiset taidot toteuttaa eriyttämistä osana luokan arkea.
Eriyttämisellä on positiivisia vaikutuksia niin oppilaan oppimismotivaatioon, oppimistuloksiin kuin kouluviihtyvyyteen. Eriyttämällä voidaan tukea oppilaan oppimista juuri hänelle sopivalla ja tarpeellisella tavalla. Yksi merkittävä motivaatiota vahvistava tekijä on oppilaan kokemus siitä, että hän voi vaikuttaa itselle merkityksellisiin asioihin. Tätä autonomian tunnetta voidaan vahvistaa esimerkiksi antamalla oppilaalle mahdollisuus valita omat tehtävät. Luokanopettajalla on lukuisia eriyttämisen keinoja, joilla hän voi tukea oppilaan oppimismotivaatiota. Näiden tarkastelun kautta olen kerryttänyt itselle asiantuntemusta tulevaisuuden työelämää ajatellen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34589]