Peruskouluikäisten lasten liikenneturvallisuuden edistäminen Kuopiossa
Karppinen, Juha (2024-05-21)
Karppinen, Juha
J. Karppinen
21.05.2024
© 2024 Juha Karppinen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405213778
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405213778
Tiivistelmä
Tämän diplomityön tarkoituksena oli perehtyä Suomessa 6–14-vuotiaille lapsille tapahtuneisiin tieliikenneonnettomuuksiin, sekä syventyä tarkastelemaan mahdollisia toimenpidetarpeita Kuopion keskeisellä kaupunkialueella. Tavoitteena oli selvittää, millä tavoin kyseisen ikäryhmän lasten liikenneturvallisuutta kaupungissa voitaisiin parantaa. Työssä rajauduttiin tarkastelemaan lasten jalankulku- ja polkupyöräonnettomuuksia sekä muita näihin kulkumuotoihin rinnastettavia liikenneonnettomuuksia.
Lopputyön toteutuksen kannalta avainasemassa olivat kirjallisuus- ja tilastoaineistot, joiden avulla aihetta koskevat löydökset oli mahdollista kytkeä toisiinsa. Nämä rakensivat yhdessä pohjan ja perusteet työn yhteydessä laadituille toimenpide-esityksille. Pääasiana työssä oli myös pyrkiä löytämään juurisyitä onnettomuuksille. Kuopiossa ikäryhmän lapsille tapahtuneiden onnettomuuksien tilastollisen aineiston saatavuus rajoitti osaltaan taustatekijöiden analysointia. Tämän vuoksi esitetyt toimenpiteet ja hypoteesit onnettomuuksien taustalla vaikuttavista juurisyistä perustuivat aiempiin muualla tehtyihin tutkimuksiin sekä liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimiin onnettomuuksiin Suomessa. Lisäksi taustatekijöiden ja juurisyiden pohdinnassa tukeuduttiin vahvasti lapsen iän mukaan kehittyviä kognitiivisia taitoja ja fyysisiä ominaisuuksia selittävään teoriaperustaan. Edellisten lisäksi tutkimusmateriaalia täydennettiin saatavilla olevan virallisen sekä muun tilastotiedon avulla.
Tämän lopputyön yhteydessä pidettiin myös haastattelutilaisuus ja asiantuntijatyöpaja. Haastattelutilaisuus järjestettiin Kuopion koulujen rehtoreille ja tilaisuuden pääasiallisena tarkoituksena oli selvittää, millaisia koulun henkilökuntaa ja oppilaita huolestuttaneita turvallisuusseikkoja koulujen lähiympäristössä tai koulumatkoilla on havaittu, tai oliko niitä. Asiantuntijatyöpajan ajatuksena oli viestiä työpajaan kutsutuille tämän tutkimustyön myötä esille tulleista havainnoista, sekä pyrkiä keskustelun kautta herättelemään erilaisia ajatuksia lapsille turvallisemman liikenneympäristön kehittämiseksi.
Kyky toimia liikenteessä turvallisesti vaatii ihmiseltä useiden erilaisten sisäisten tekijöiden huomaamatonta yhteistyötä. Monet kirjallisuudessa esitetyt tutkimustulokset tukevatkin toistensa ajatuksia lapsen kognitiivisten kykyjen asteittaisen kehittymisen vaikutuksesta liikenneosaamiseen. Lapset ovat liikenteessä erityisryhmä. Syynä erityisyyteen ei siis kuitenkaan ole pelkästään lapsen pieni koko, vaan useat erilaiset ikään ja sitä kautta biologiseen ja psyykkiseen kehitykseen liittyvät toimintaa ohjaavat ominaisuudet. Lapsella näiden erilaisten taitojen luontainen asteittainen kehittyminen vaatii sekä aikuisen että ympäristön tukea. On myös todettua, että liikenneympäristö tulisi luoda paremmin lapset huomioivaksi.
Lapsia kohdanneissa onnettomuuksissa on hyvin tyypillisesti tunnistettu olevan mukana erilaisia lapsen havainnointiin, havaittavuuteen tai lapsen epäjohdonmukaiseen tai yllättävään toimintaan liittyviä taustatekijöitä. Syitä näiden tekijöiden takana on useita. Mutta mitä laajemmassa määrin liikenneympäristön suunnittelussa lapset kyetään huomioimaan, ja mitä monipuolisemmin riskejä kyetään tunnistamaan ja niiden vaikutuksia vähentämään, sitä turvallisempi ympäristö on meille kaikille.
Tämän työn yhteydessä laadittu toimenpideluettelo on toteutettu Kuopion kaupungin liikennesuunnittelulle, mutta lista palvelee mainiosti myös kaupungin muita tahoja lapset huomioivan liikenneympäristön suunnittelussa. Ennen kaikkea toimenpideluettelon tarkoituksena on muistuttaa ja korostaa lasten huomioimisen tärkeyttä liikenneturvallisuuden parantamisessa.
Lopputyön toteutuksen kannalta avainasemassa olivat kirjallisuus- ja tilastoaineistot, joiden avulla aihetta koskevat löydökset oli mahdollista kytkeä toisiinsa. Nämä rakensivat yhdessä pohjan ja perusteet työn yhteydessä laadituille toimenpide-esityksille. Pääasiana työssä oli myös pyrkiä löytämään juurisyitä onnettomuuksille. Kuopiossa ikäryhmän lapsille tapahtuneiden onnettomuuksien tilastollisen aineiston saatavuus rajoitti osaltaan taustatekijöiden analysointia. Tämän vuoksi esitetyt toimenpiteet ja hypoteesit onnettomuuksien taustalla vaikuttavista juurisyistä perustuivat aiempiin muualla tehtyihin tutkimuksiin sekä liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimiin onnettomuuksiin Suomessa. Lisäksi taustatekijöiden ja juurisyiden pohdinnassa tukeuduttiin vahvasti lapsen iän mukaan kehittyviä kognitiivisia taitoja ja fyysisiä ominaisuuksia selittävään teoriaperustaan. Edellisten lisäksi tutkimusmateriaalia täydennettiin saatavilla olevan virallisen sekä muun tilastotiedon avulla.
Tämän lopputyön yhteydessä pidettiin myös haastattelutilaisuus ja asiantuntijatyöpaja. Haastattelutilaisuus järjestettiin Kuopion koulujen rehtoreille ja tilaisuuden pääasiallisena tarkoituksena oli selvittää, millaisia koulun henkilökuntaa ja oppilaita huolestuttaneita turvallisuusseikkoja koulujen lähiympäristössä tai koulumatkoilla on havaittu, tai oliko niitä. Asiantuntijatyöpajan ajatuksena oli viestiä työpajaan kutsutuille tämän tutkimustyön myötä esille tulleista havainnoista, sekä pyrkiä keskustelun kautta herättelemään erilaisia ajatuksia lapsille turvallisemman liikenneympäristön kehittämiseksi.
Kyky toimia liikenteessä turvallisesti vaatii ihmiseltä useiden erilaisten sisäisten tekijöiden huomaamatonta yhteistyötä. Monet kirjallisuudessa esitetyt tutkimustulokset tukevatkin toistensa ajatuksia lapsen kognitiivisten kykyjen asteittaisen kehittymisen vaikutuksesta liikenneosaamiseen. Lapset ovat liikenteessä erityisryhmä. Syynä erityisyyteen ei siis kuitenkaan ole pelkästään lapsen pieni koko, vaan useat erilaiset ikään ja sitä kautta biologiseen ja psyykkiseen kehitykseen liittyvät toimintaa ohjaavat ominaisuudet. Lapsella näiden erilaisten taitojen luontainen asteittainen kehittyminen vaatii sekä aikuisen että ympäristön tukea. On myös todettua, että liikenneympäristö tulisi luoda paremmin lapset huomioivaksi.
Lapsia kohdanneissa onnettomuuksissa on hyvin tyypillisesti tunnistettu olevan mukana erilaisia lapsen havainnointiin, havaittavuuteen tai lapsen epäjohdonmukaiseen tai yllättävään toimintaan liittyviä taustatekijöitä. Syitä näiden tekijöiden takana on useita. Mutta mitä laajemmassa määrin liikenneympäristön suunnittelussa lapset kyetään huomioimaan, ja mitä monipuolisemmin riskejä kyetään tunnistamaan ja niiden vaikutuksia vähentämään, sitä turvallisempi ympäristö on meille kaikille.
Tämän työn yhteydessä laadittu toimenpideluettelo on toteutettu Kuopion kaupungin liikennesuunnittelulle, mutta lista palvelee mainiosti myös kaupungin muita tahoja lapset huomioivan liikenneympäristön suunnittelussa. Ennen kaikkea toimenpideluettelon tarkoituksena on muistuttaa ja korostaa lasten huomioimisen tärkeyttä liikenneturvallisuuden parantamisessa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34547]