Toimenpiteet lentoliikenteen päästöjen vähentämiseksi
Turtia, Viljami (2024-05-21)
Turtia, Viljami
V. Turtia
21.05.2024
© 2024 Viljami Turtia. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405213771
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405213771
Tiivistelmä
Tämä kirjallisuusselvityksenä toteutettu kandidaatintyö käsittelee lentoliikennettä, lentoliikenteen päästöjä ja keinoja niiden vähentämiseksi. Työn tarkoituksena on esittää reittejä vähäpäästöisyyteen sekä selvittää ja pohtia niiden tuomia haasteita. Pääpaino on vahvasti teknisissä keinoissa, jotka ovat kaikista merkittävimmässä osassa vähäpäästöisessä lentoliikenteessä.
Lentoliikenne on suuressa roolissa ajatellen ihmiskunnan toimintaa ja syntyvien päästöjen määrää. Lentoliikenne on edelleen kasvava teollisuudenala, joten sen päästömäärät on saatava hallintaan. Kasvihuonekaasut kuten hiilidioksidi aiheuttavat ilmaston lämpenemistä ja paikallisia ilmanlaadun ongelmia useiden muiden päästöjen kanssa. Päästöihin pyritään vaikuttamaan tekniikan kehityksellä sekä taloudellisilla painostuskeinoilla, kuten EU:n päästökauppajärjestelmän avulla. Tekniset, lupaavat innovaatiot ovat joko väliaikaisia siirtymäkeinoja tai todella vähäpäästöisen potentiaalin omaavia mahdollisia pysyviä ratkaisuja. Kestävät lentopolttoaineet ovat sekoitettavissa perinteisen lentopetrolin kanssa muodostaen hyviä väliaikaisia polttoaineita ja esimerkiksi vety ja akut ovat suuremman päästövähennyspotentiaalin omaavia energiamuotoja. Näistä osa on kehityksessään jo hyvässä tilanteessa, mutta varsinkin kaikista eniten päästöjä vähentävät keinot ovat vielä kaukana käyttöönotosta. Lentokoneiden päästöihin voidaan vaikuttaa polttoainekehityksen lisäksi kehittämällä niiden moottoritekniikkaa sekä parantamalla koneen muotoa ja rakenteita.
Lentoliikenne on suuressa roolissa ajatellen ihmiskunnan toimintaa ja syntyvien päästöjen määrää. Lentoliikenne on edelleen kasvava teollisuudenala, joten sen päästömäärät on saatava hallintaan. Kasvihuonekaasut kuten hiilidioksidi aiheuttavat ilmaston lämpenemistä ja paikallisia ilmanlaadun ongelmia useiden muiden päästöjen kanssa. Päästöihin pyritään vaikuttamaan tekniikan kehityksellä sekä taloudellisilla painostuskeinoilla, kuten EU:n päästökauppajärjestelmän avulla. Tekniset, lupaavat innovaatiot ovat joko väliaikaisia siirtymäkeinoja tai todella vähäpäästöisen potentiaalin omaavia mahdollisia pysyviä ratkaisuja. Kestävät lentopolttoaineet ovat sekoitettavissa perinteisen lentopetrolin kanssa muodostaen hyviä väliaikaisia polttoaineita ja esimerkiksi vety ja akut ovat suuremman päästövähennyspotentiaalin omaavia energiamuotoja. Näistä osa on kehityksessään jo hyvässä tilanteessa, mutta varsinkin kaikista eniten päästöjä vähentävät keinot ovat vielä kaukana käyttöönotosta. Lentokoneiden päästöihin voidaan vaikuttaa polttoainekehityksen lisäksi kehittämällä niiden moottoritekniikkaa sekä parantamalla koneen muotoa ja rakenteita.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37559]