Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kerronta videopeleissä

Salmi, Arttu (2024-05-20)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202405203755.pdf (1.525Mt)
nbnfioulu-202405203755_mods.xml (9.995Kt)
nbnfioulu-202405203755_pdfa_report.xml (239.4Kt)
Lataukset: 


Salmi, Arttu
A. Salmi
20.05.2024
© 2024, Arttu Salmi. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405203755
Tiivistelmä
Videopelien pelaaminen on yleistynyt valtavasti ja se on monille rakas harrastus tai jopa työ. Aikaisemmin vallinnut ajatus pelien olevan ainoastaan nuorten poikien tapa tuhlata aikaansa on kehittynyt siihen, että pelit ovat hiljalleen vakavasti otettava narraation eli kerronnan muoto kaiken ikäisille ja sukupuolisille.

Tässä tutkielmassa tutkimusmenetelmänä käytetään kirjallisuuskatsausta ja käydään läpi kerrontaa yleisesti, millaista kerrontaa erilaisissa videopeleissä on ja miten kerronta videopeleissä eroaa muista kerronnan muodoista? Kirjallisuuskatsauksen lisäksi tutkielma sisältää jonkin verran omia havaintoja.

Kerrontaa eli narraatiota esiintyy kirjallisuudessa, elokuvissa, arkielämässä ja videopeleissä. Sisältää aina jonkinlaisen kertojan ja kuuntelijan.

Videopeleissä kerrontaa tapahtuu esimerkiksi dialogissa, cut sceneissa, intertekstuaalisilla viittauksilla, itse pelattavuudella, musiikilla ja kamerakulmilla.

Suurin ero videopelien tarjoamassa kerronnassa on niiden interaktiivisuus. Se että pelaaja pystyy toimimaan pelimaailmassa edes jotenkin oman päänsä mukaan. Pelin tekijä ei esimerkiksi pysty vaikuttamaan aina milloin ja mistä pelaaja siirtyy johonkin tiettyyn tilaan. Peleissä kerrontaa ovat luomassa yhdessä pelin tekijä ja itse pelaaja.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [37661]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen