Empatia opettajan auktoriteetin tukena
Simpanen, Ella-Maria (2024-05-20)
Simpanen, Ella-Maria
E.-M. Simpanen
20.05.2024
© 2024 Ella-Maria Simpanen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405203747
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405203747
Tiivistelmä
Tämä kandidaatintutkielma tarkastelee empatian merkitystä opettajan auktoriteetin raken-tumisessa ja ylläpitämisessä koulun kontekstissa. Tutkielmalla haluan selvittää mikä on empaattinen auktoriteetti ja vaikuttaako opettajan empatia oppilaiden oppimiseen ja kasvuun. Tutkimuksessa korostetaan empatian tärkeää roolia opettaja-oppilassuhteen vahvistajana ja pedagogisen auktoriteetin tukijana, joka edistää oppimista ja kasvua kouluympäristössä. Tutkimuksen lähtökohta on nyky-yhteiskunnassa havaittu tarve uudistaa opettajan auktoriteetin perinteisiä käsityksiä, joihin liittyy usein jämäkkyys ja autoritaarinen ote. Tutkielma pyrkii luomaan uudenlaista ymmärrystä auktoriteetista, joka perustuu empatiaan ja vastavuoroiseen kunnioitukseen opettajan ja oppilaiden välillä. Työ tuo esille, kuinka opettajan empaattisuus voi auttaa luomaan luokkahuoneeseen turvallisen ja myönteisen ilmapiirin, joka tukee oppilaiden henkistä kasvua ja oppimista.
Tutkielma perustuu laajaan kirjallisuuskatsaukseen, joka käsittelee auktoriteetin teoreettisia ulottuvuuksia, empatian psykologisia perusteita sekä empatian ja pedagogisen auktoriteetin välisiä yhteyksiä. Empatian kolmea ulottuvuutta – affektiivista, kognitiivista ja käyttäytymiseen liittyvää – analysoidaan suhteessa opettajan rooliin ja hänen vuorovaikutukseensa oppilaiden kanssa. Tutkimustulokset osoittavat, että empatian lisääminen opettajankoulutuksessa voi vahvistaa opettajan auktoriteettia siten, että se ei perustu pelkästään virka-asemaan tai ulkoiseen kontrolliin, vaan enemmänkin keskinäiseen ymmärrykseen ja oppilaiden arvostukseen. Opettajien kehittäessä empatiakykyjään jatkuvasti voisi se vastata paremmin oppilaiden tarpeisiin ja edistää positiivista vuorovaikutusta luokkahuoneessa.
Kandidaatintutkielma tarjoaa näkökulmia opettajien ammatilliseen kehitykseen ja ehdottaa, että empaattinen auktoriteetti voisi olla keino uudistaa koulutuksen käytäntöjä ja edistää opettajien ja oppilaiden välistä vuorovaikutusta. Tutkielma haastaa perinteiset käsitykset auktoriteetista ja tarjoaa uuden suunnan pedagogisen auktoriteetin kehittämiseen koulumaailmassa.
Tutkielma perustuu laajaan kirjallisuuskatsaukseen, joka käsittelee auktoriteetin teoreettisia ulottuvuuksia, empatian psykologisia perusteita sekä empatian ja pedagogisen auktoriteetin välisiä yhteyksiä. Empatian kolmea ulottuvuutta – affektiivista, kognitiivista ja käyttäytymiseen liittyvää – analysoidaan suhteessa opettajan rooliin ja hänen vuorovaikutukseensa oppilaiden kanssa. Tutkimustulokset osoittavat, että empatian lisääminen opettajankoulutuksessa voi vahvistaa opettajan auktoriteettia siten, että se ei perustu pelkästään virka-asemaan tai ulkoiseen kontrolliin, vaan enemmänkin keskinäiseen ymmärrykseen ja oppilaiden arvostukseen. Opettajien kehittäessä empatiakykyjään jatkuvasti voisi se vastata paremmin oppilaiden tarpeisiin ja edistää positiivista vuorovaikutusta luokkahuoneessa.
Kandidaatintutkielma tarjoaa näkökulmia opettajien ammatilliseen kehitykseen ja ehdottaa, että empaattinen auktoriteetti voisi olla keino uudistaa koulutuksen käytäntöjä ja edistää opettajien ja oppilaiden välistä vuorovaikutusta. Tutkielma haastaa perinteiset käsitykset auktoriteetista ja tarjoaa uuden suunnan pedagogisen auktoriteetin kehittämiseen koulumaailmassa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34609]