Varhaiskasvatuksessa toteutettavan taidekasvatuksen vaikutukset 3-6-vuotiaiden lasten sosioemotionaalisten taitojen kehitykseen
Vartonen, Jenna; Syväsalmi, Sara-Olivia (2024-05-20)
Vartonen, Jenna
Syväsalmi, Sara-Olivia
J. Vartonen; S.-O. Syväsalmi
20.05.2024
© 2024, Jenna Vartonen, Sara-Olivia Syväsalmi. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405203729
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405203729
Tiivistelmä
Tutkielmamme aihe on varhaiskasvatuksessa toteutettavan taidekasvatuksen vaikutus lapsen sosioemotionaaliseen kehitykseen. Tutkielman tavoitteena on löytää keinoja, joilla voidaan toteuttaa lapsen sosioemotionaalista kehitystä edistävää taidekasvatusta. Pyrimme tuomaan tutkielmamme avulla esiin taidekasvatuksen merkityksellisyyttä ja herättää aiheesta keskustelua sekä uusia näkökulmia. Aihe valikoitui oman mielenkiintomme sekä ajankohtaisuuden perusteella. Olemme huomanneet, ettei taidekasvatuksen merkitystä lapsen kehitykseen korosteta tarpeeksi. Taidekasvatus on kuitenkin sisällöiltään ja vaikutuksiltaan moniulotteista. Varhaiskasvatuksen kontekstissa sosioemotionaalisten taitojen oppiminen on yksi tärkeimmistä tehtävistä. Tutkimuskysymyksemme on: ”miten varhaiskasvatuksessa toteutettava taidekasvatus tukee varhaiskasvatusikäisen lapsen sosioemotionaalisten taitojen kehitystä?”.
Tutkielmamme on kvalitatiivinen tutkimus ja toteutamme sen kuvailevan kirjallisuuskatsauksen muodossa. Aineistona olemme käyttäneet erilaista suomenkielistä ja englanninkielistä kirjallisuutta sekä aiempaa tutkimusta. Tutkielmassa avaamme laajasti keskeiset käsitteet: varhaiskasvatus, taidekasvatus, kuvataidekasvatus, musiikkikasvatus, sanataide- ja draamakasvatus, sosioemotionaaliset taidot sekä sosioemotionaalisten taitojen kehitys. Tutkijatriangulaation avulla olemme saaneet tutkielmaamme kahden ihmisen näkökulman ja sitä kautta monipuolisen katsauksen aiheeseen.
Tutkimuksen tulosten pohjalta voidaan todeta, että taidekasvatuksen eri osa-alueet ovat yhteydessä sosioemotionaalisten taitojen kehitykseen. Varhaiskasvatuksessa toteutettava taidekasvatus on lapsia yhdistävää sekä yhteisöllisyyttä lisäävää toimintaa. Sen toteuttaminen ja erilaiset menetelmät vaikuttavat esimerkiksi empatiataidon kehittymiseen, lapsen yhteistyökykyihin ja tunteiden ilmaisemiseen sekä itsesäätelytaitoihin. Johtopäätöksenä on siis, että taidekasvatus ansaitsee paikkansa osana varhaiskasvatusta useiden kehitystä edistävien vaikutustensa ansiosta ja tähän tulisi kiinnittää enemmän huomiota kasvatuksessa.
Tutkielmamme on kvalitatiivinen tutkimus ja toteutamme sen kuvailevan kirjallisuuskatsauksen muodossa. Aineistona olemme käyttäneet erilaista suomenkielistä ja englanninkielistä kirjallisuutta sekä aiempaa tutkimusta. Tutkielmassa avaamme laajasti keskeiset käsitteet: varhaiskasvatus, taidekasvatus, kuvataidekasvatus, musiikkikasvatus, sanataide- ja draamakasvatus, sosioemotionaaliset taidot sekä sosioemotionaalisten taitojen kehitys. Tutkijatriangulaation avulla olemme saaneet tutkielmaamme kahden ihmisen näkökulman ja sitä kautta monipuolisen katsauksen aiheeseen.
Tutkimuksen tulosten pohjalta voidaan todeta, että taidekasvatuksen eri osa-alueet ovat yhteydessä sosioemotionaalisten taitojen kehitykseen. Varhaiskasvatuksessa toteutettava taidekasvatus on lapsia yhdistävää sekä yhteisöllisyyttä lisäävää toimintaa. Sen toteuttaminen ja erilaiset menetelmät vaikuttavat esimerkiksi empatiataidon kehittymiseen, lapsen yhteistyökykyihin ja tunteiden ilmaisemiseen sekä itsesäätelytaitoihin. Johtopäätöksenä on siis, että taidekasvatus ansaitsee paikkansa osana varhaiskasvatusta useiden kehitystä edistävien vaikutustensa ansiosta ja tähän tulisi kiinnittää enemmän huomiota kasvatuksessa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34278]