Kirjallisuuden opetus kulttuuri-identiteetin tukijana, opettaja lukemaan kannustajana
Pirttimaa, Elsa (2024-05-20)
Pirttimaa, Elsa
E. Pirttimaa
20.05.2024
© 2024 Elsa Pirttimaa. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405203727
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405203727
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastelen kirjallisuuden opetusta osana kulttuuri-identiteetin muodostumista, sekä opettajan keinoja tukea oppilaiden positiivista käsitystä kirjallisuuden opetuksesta. Tarkastelen seikkoja, jotka vaikuttavat oppilaiden myönteiseen suhtautumiseen kirjallisuuden opiskelusta sekä etenkin kaunokirjallisuuden lukemista kohtaan. Tutkielmassani avaan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden asettamia tavoitteita kulttuuri-identiteetin tukemiseksi ja pyrin selvittämään sen toteutumista kirjallisuuden opetuksessa. Lisäksi tulen tarkaste-lemaan äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaineen historiaa ja nykyhetkeä, ja nykyopetuksen otetta kirjallisuuden opetuksesta. Käsittelen myös lukumotivaation sekä luetun ymmärtämisen käsitteitä ja tarkastelen niiden sisäisiä suhteita. Lisäksi tulen tarkastelemaan muita lukumotivaatioon liittyviä seikkoja.
Tutkielmassa pyrin vastaamaan tutkimuskysymyksiin:
1 Millä tavoin kirjallisuuden opetus tukee kulttuuri-identiteetin muodostumista?
2 Millaisia ovat luokanopettajan keinot tukea oppilaan positiivista suhtautumista kirjallisuuden opetusta kohtaan?
Toteutan kandidaatintutkielman narratiivisena kirjallisuuskatsauksena sosiokonstruktivistisista näkökulmista, joihin liittyy olennaisesti esimerkiksi lukemisen transaktioteoria. Lukeminen ei koskaan tapahdu tyhjiössä, ja lukemisen prosesseihin vaikuttavat niin lukijasta itsestään lähtöisin olevat tekijät kuin useat ulkoisetkin muuttujat. Lukemiseen sosiaalisena toimintana liittyy monia mahdollisuuksia tukea luetun ymmärtämistä, tulkitsemisen taitoja ja oppilaan kokemuksia lukemisen mielekkyydestä. Tutkielmani tarkastelee useita konkreettisia keinoja, jotka vaikuttavat lukumotivaatioon sekä tukevat toiminnan mielekkyyttä ja täten positiivista käsitystä kirjallisuuden opetuksesta.
Tutkielmassa pyrin vastaamaan tutkimuskysymyksiin:
1 Millä tavoin kirjallisuuden opetus tukee kulttuuri-identiteetin muodostumista?
2 Millaisia ovat luokanopettajan keinot tukea oppilaan positiivista suhtautumista kirjallisuuden opetusta kohtaan?
Toteutan kandidaatintutkielman narratiivisena kirjallisuuskatsauksena sosiokonstruktivistisista näkökulmista, joihin liittyy olennaisesti esimerkiksi lukemisen transaktioteoria. Lukeminen ei koskaan tapahdu tyhjiössä, ja lukemisen prosesseihin vaikuttavat niin lukijasta itsestään lähtöisin olevat tekijät kuin useat ulkoisetkin muuttujat. Lukemiseen sosiaalisena toimintana liittyy monia mahdollisuuksia tukea luetun ymmärtämistä, tulkitsemisen taitoja ja oppilaan kokemuksia lukemisen mielekkyydestä. Tutkielmani tarkastelee useita konkreettisia keinoja, jotka vaikuttavat lukumotivaatioon sekä tukevat toiminnan mielekkyyttä ja täten positiivista käsitystä kirjallisuuden opetuksesta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37647]