Soveltava liikunta peruskoulun liikuntakasvatuksessa
Huotari, Elli (2024-05-20)
Huotari, Elli
E. Huotari
20.05.2024
© 2024 Elli Huotari. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405203726
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405203726
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoitteena on perehdyttää lukijaa soveltavan liikunnan toteuttamiseen ja eriyttämisen merkitykseen, sekä jakaa tietoisuutta soveltavan liikunnan toteuttamisen haasteista. Tutkimukseni aihe valikoitui sillä perusteella, että se on läheisesti kytköksissä kouluarjen ajankohtaisiin ilmiöihin, kuten tasa-arvoon, inkluusioon sekä esteettömyyteen. Ammatillisen intressini lisäksi taustalla vaikutti oma henkilökohtainen kiinnostukseni aiheeseen sekä luokanopettajan koulutuksen rajallisesta kurssitarjonnasta johtuva tietämättömyyteni soveltavan liikunnan teemoista. Kokoan tutkielmassani eri tutkimusten tuloksia siitä, kuinka soveltavaa liikuntaa toteutetaan käytännössä, millaisia haasteita siihen liittyy sekä avaan eriyttämisen keskeistä merkitystä osana soveltavan liikunnan suunnittelua.
Tutkielma on toteutettu narratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jonka teoreettinen viitekehys on koottu aihetta käsittelevien aiempien teoksien ja tutkimusten havainnoista ja tuloksista. Tutkimusaineisto on kerätty hyödyntämällä eri tietokantoja sekä monipuolisia hakusanoja, ja se koostuu 37 eri tutkimuksesta, artikkelista ja muista lähdeteoksista. Aineistossa korostuu suomenkieliset tutkimukset ja teokset, mutta olen käyttänyt myös kansainvälisiä lähteitä.
Tutkimusten tuloksissa korostuu soveltavan liikunnan monipuoliset toteuttamismahdollisuudet sekä eriyttämisen tärkeä merkitys osana sitä. Kouluilta ja opettajilta puuttuu kuitenkin tarvittava tietoisuus ja osaaminen ottaa yleiseen opetukseen mukaan erityistä tukea tarvitsevia lapsia. Tämä tuntuu johtuvan suurelta osin puuttuvasta koulutuksesta, puuttuvista resursseista sekä oikeanlaisesta asenteesta. Tasa-arvoon, esteettömyyteen sekä yhdenvertaisuuteen liittyvät teemat ja niiden toteuttaminen yhteiskunnassa tulisi olla jo itsestäänselvyyksiä. Asia ei kuitenkaan edelleenkään ole niin ja työstettävää on monellakin taholla runsaasti. Tutkimukseni aihetta onkin tärkeää nostaa esille, jotta tietoisuus soveltavan liikunnan mahdollisuuksista kasvaa ja täten erityistä tukea tarvitsevilla oppilailla olisi paremmat mahdollisuudet osallistua liikuntaan yhdenvertaisina liikkujina.
Tutkielma on toteutettu narratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jonka teoreettinen viitekehys on koottu aihetta käsittelevien aiempien teoksien ja tutkimusten havainnoista ja tuloksista. Tutkimusaineisto on kerätty hyödyntämällä eri tietokantoja sekä monipuolisia hakusanoja, ja se koostuu 37 eri tutkimuksesta, artikkelista ja muista lähdeteoksista. Aineistossa korostuu suomenkieliset tutkimukset ja teokset, mutta olen käyttänyt myös kansainvälisiä lähteitä.
Tutkimusten tuloksissa korostuu soveltavan liikunnan monipuoliset toteuttamismahdollisuudet sekä eriyttämisen tärkeä merkitys osana sitä. Kouluilta ja opettajilta puuttuu kuitenkin tarvittava tietoisuus ja osaaminen ottaa yleiseen opetukseen mukaan erityistä tukea tarvitsevia lapsia. Tämä tuntuu johtuvan suurelta osin puuttuvasta koulutuksesta, puuttuvista resursseista sekä oikeanlaisesta asenteesta. Tasa-arvoon, esteettömyyteen sekä yhdenvertaisuuteen liittyvät teemat ja niiden toteuttaminen yhteiskunnassa tulisi olla jo itsestäänselvyyksiä. Asia ei kuitenkaan edelleenkään ole niin ja työstettävää on monellakin taholla runsaasti. Tutkimukseni aihetta onkin tärkeää nostaa esille, jotta tietoisuus soveltavan liikunnan mahdollisuuksista kasvaa ja täten erityistä tukea tarvitsevilla oppilailla olisi paremmat mahdollisuudet osallistua liikuntaan yhdenvertaisina liikkujina.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34338]