Sosiaalisen esiintymisen taito ja sen merkitys osana elinikäistä oppimista
Holappa, Suvi-Tuulia (2024-05-20)
Holappa, Suvi-Tuulia
S.-T. Holappa
20.05.2024
© 2024 Suvi-Tuulia Holappa. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405203725
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405203725
Tiivistelmä
Tässä kandidaatin tutkielmassa syvennyn sosiaalisen esiintymisen käsitteeseen ja sen merkitykseen ihmisen elämässä. Tutkielmassa tarkastelen sosiaalisen esiintymisen merkitystä ihmisen elämän eri osa-alueilla: perusopetuksesta korkeampien koulutusasteiden opiskeluun, työelämään sekä ihmissuhteisiin. Tutkielman tarkoitus on korostaa sosiaalisen esiintymisen taidon merkitystä läpi elämän sekä lisätä ymmärrystä sosiaaliseen esiintymiseen vaikuttaviin osatekijöihin. Tutkimuskysymykset ovat seuraavat: Minkä osatekijöiden ymmärtäminen auttaa sosiaalisten esiintymistaitojen kehittämisessä? Millainen merkitys sosiaalisen esiintymisentaidoilla on elämässä?
Sosiaalisen esiintymisen merkitys on korostunut entisestään nykyajan globaalissa sosiaalisessa maailmassa. Samaan aikaan kuitenkin peruskoulussa on vähentynyt erilaisten sosiaalisten esiintymistilanteiden vaatiminen osana oppimista. Koulun juhlien esityksiin ei tarvitse osallistua, luokassa ei lueta ääneen eikä välttämättä esitelmiäkään tarvitse pitää. Oppilaiden epämukavuusalueelle menemistä pelätään, mutta mitä se lopulta opettaa heille elämästä. Oppilaat saavat hyvin erilaiset lähtökohdat elämään, kun jo luontaisesti sosiaalisesti lahjakkaat ja rohkeat oppilaat hallitsevat esiintymistilanteet toisia oppilaita paremmin. Oppilaat, joille sosiaalisuus ja esiintyminen tuottavat jo luontaisesti haasteita, tarvitsisivat paljon toistuvaa harjoittelua erilaisista viestintätilanteista, jotta jännitys ja epävarmuus sosiaalisen esiintymisen tilanteita kohtaan pääsisi lieventymään, vaikka se vaatiikin oppilailta omalle epämukavuusalueelle menemistä ja itsensä ylittämistä.
Aiheen tutkimus on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkielmassa tarkastellaan sosiaaliseen esiintymiseen liittyvää käsitteistöä, kuten vuorovaikutusta, temperamenttia, minäpystyvyyttä ja resilienssiä. Kasvatustieteellisten teemojen lisäksi tutkielmassa on hyödynnetty psykologian ja sosiologian näkökulmia aiheen laaja-alaisen tarkastelun tukena. Tutkimus osoittaa sosiaalisen esiintymisen olevan merkittävä elämäntaito, jossa kuka tahansa voi kehittyä henkilökohtaisista ominaisuuksistaan riippumatta.
Sosiaalisen esiintymisen merkitys on korostunut entisestään nykyajan globaalissa sosiaalisessa maailmassa. Samaan aikaan kuitenkin peruskoulussa on vähentynyt erilaisten sosiaalisten esiintymistilanteiden vaatiminen osana oppimista. Koulun juhlien esityksiin ei tarvitse osallistua, luokassa ei lueta ääneen eikä välttämättä esitelmiäkään tarvitse pitää. Oppilaiden epämukavuusalueelle menemistä pelätään, mutta mitä se lopulta opettaa heille elämästä. Oppilaat saavat hyvin erilaiset lähtökohdat elämään, kun jo luontaisesti sosiaalisesti lahjakkaat ja rohkeat oppilaat hallitsevat esiintymistilanteet toisia oppilaita paremmin. Oppilaat, joille sosiaalisuus ja esiintyminen tuottavat jo luontaisesti haasteita, tarvitsisivat paljon toistuvaa harjoittelua erilaisista viestintätilanteista, jotta jännitys ja epävarmuus sosiaalisen esiintymisen tilanteita kohtaan pääsisi lieventymään, vaikka se vaatiikin oppilailta omalle epämukavuusalueelle menemistä ja itsensä ylittämistä.
Aiheen tutkimus on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkielmassa tarkastellaan sosiaaliseen esiintymiseen liittyvää käsitteistöä, kuten vuorovaikutusta, temperamenttia, minäpystyvyyttä ja resilienssiä. Kasvatustieteellisten teemojen lisäksi tutkielmassa on hyödynnetty psykologian ja sosiologian näkökulmia aiheen laaja-alaisen tarkastelun tukena. Tutkimus osoittaa sosiaalisen esiintymisen olevan merkittävä elämäntaito, jossa kuka tahansa voi kehittyä henkilökohtaisista ominaisuuksistaan riippumatta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34516]