Intuition merkitys opettajan työssä
Rintala, Isabella (2024-05-20)
Rintala, Isabella
I. Rintala
20.05.2024
© 2024 Isabella Rintala. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405203724
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405203724
Tiivistelmä
Kandidaatin tutkielmani tavoitteena on selvittää mitä intuitio tarkoittaa, mikä on intuition merkitys opettajan työssä ja miten opettaja sitä hyödyntää. Intuitiota usein mystifioidaan ja sen merkitystä vähätellään ajattelussa, vaikka se on erottamaton osa ajattelua ja tavallinen psykologinen ilmiö. Intuitio on kiehtonut tieteentekijöitä jo kauan ja yleisestikin sitä pidetään mielenkiintoisena ilmiönä. Oman mielenkiintoni lisäksi tahdon tutkia intuitiota ilmiönä ja opettajan työssä, jotta sen merkitys sekä hyödyt huomattaisiin paremmin. Tutkimuskysymyksiä on kaksi: 1. Mitä intuitio on? 2. Mikä on intuition merkitys opettajan työssä? Tutkimusmenetelmänä käytän kuvailevaa kirjallisuuskatsausta, jossa kerään, tutkin ja arvioin aiempien tutkimusten tuloksia sekä teoriaa.
Tutkielmassani kerätyn aineiston perusteella intuitio on käsite, josta tutkijoilla ei ole yksimielisyyttä, koska se on tietoisuuden ulkopuolella tapahtuva prosessi, jota on varsin haastavaa tutkia. Kuitenkin useassa lähteessä todetaan intuition olevan yksi tietämisen tai havaitsemisen muoto, jonka prosessointi on nopeaa tietoisuuden ulkopuolella tai alitajunnassa tapahtuvaa. Monet asiantuntijat korostavat myös, että intuitio ei ole mitään maagista mielikuvituksen tuotosta, vaan se on tietoa, joka on kertynyt aiempien kokemusten kautta, ja jota sovellamme uusissa tilanteissa. Intuitiivinen ajattelu on erottamaton osa ajattelua ja sen avulla tehdään jatkuvasti erilaisia tulkintoja sekä päätöksiä.
Tutkimusten mukaan intuition käyttäminen on merkittävässä roolissa opettajan työssä ja sen hyödyntämisellä on positiivinen vaikutus opetukseen, oppilaisiin ja opettajaan itseensä. Opettajat hyödyntävät intuitiotaan moninaisissa luokkahuonetilanteissa, erityisesti päätöksentekoa, luovuutta, vuorovaikutusta, suunnittelua ja ongelmanratkaisua vaativissa olosuhteissa. Intuition hyödyntäminen on välttämättömyys opettajan työn moninaisissa tilanteissa, eikä sen merkitystä tai roolia tule vähätellä.
Tutkielmassani kerätyn aineiston perusteella intuitio on käsite, josta tutkijoilla ei ole yksimielisyyttä, koska se on tietoisuuden ulkopuolella tapahtuva prosessi, jota on varsin haastavaa tutkia. Kuitenkin useassa lähteessä todetaan intuition olevan yksi tietämisen tai havaitsemisen muoto, jonka prosessointi on nopeaa tietoisuuden ulkopuolella tai alitajunnassa tapahtuvaa. Monet asiantuntijat korostavat myös, että intuitio ei ole mitään maagista mielikuvituksen tuotosta, vaan se on tietoa, joka on kertynyt aiempien kokemusten kautta, ja jota sovellamme uusissa tilanteissa. Intuitiivinen ajattelu on erottamaton osa ajattelua ja sen avulla tehdään jatkuvasti erilaisia tulkintoja sekä päätöksiä.
Tutkimusten mukaan intuition käyttäminen on merkittävässä roolissa opettajan työssä ja sen hyödyntämisellä on positiivinen vaikutus opetukseen, oppilaisiin ja opettajaan itseensä. Opettajat hyödyntävät intuitiotaan moninaisissa luokkahuonetilanteissa, erityisesti päätöksentekoa, luovuutta, vuorovaikutusta, suunnittelua ja ongelmanratkaisua vaativissa olosuhteissa. Intuition hyödyntäminen on välttämättömyys opettajan työn moninaisissa tilanteissa, eikä sen merkitystä tai roolia tule vähätellä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34186]