Oppilaiden psyykkinen ja sosiaalinen hyvinvointi alakoulussa
Rajaniemi, Sonja (2024-05-20)
Rajaniemi, Sonja
S. Rajaniemi
20.05.2024
© 2024 Sonja Rajaniemi. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405203722
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405203722
Tiivistelmä
Lapset ja nuoret viettävät ison osan ajastaan koulussa. Kaikkien koulussa työskentelevien tulisi edistää kouluhyvinvointia. Lasten ja nuorten psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia on tutkittu suhteellisen vähän. Myöskään luokanopettajakoulutuksessa ei oman kokemukseni mukaan puhuta aiheesta kovin paljon eikä etenkään anneta keinoja auttaa lapsia ja nuoria. Opettaja on kuitenkin merkittävässä roolissa, kun puhutaan kouluhyvinvoinnista. Tutkielman aihe on erittäin tärkeä ja ajankohtainen. Etenkin julkisessa keskustelussa on ilmennyt nyt suurta huolta lasten ja nuorten hyvinvoinnista sekä mielenterveydestä.
Tutkielmassa käsittelen hyvinvointia sekä sen alakäsitteitä psyykkistä hyvinvointia ja sosiaalista hyvinvointia. Ulkopuolelle jää fyysinen hyvinvointi. Tutkielmassa käsitellään myös kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä, kuten opettajien hyvinvointi, vertaissuhteet, koulukiusaaminen, tunnetaidot, oppilashuolto sekä oppimisympäristöt. Tutkielma on toteutettu narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Aineistoina on erilaisia tutkimuksia sekä artikkeleita lasten hyvinvoinnista.
Tutkielmaan on tehty rajausta. Se painottuu koulumaailmaan sekä alakouluikäisiin. Tutkielman tavoitteena on tarkastella oppilaiden psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia alakoulussa sekä siihen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuskysymyksiä tutkielmassa ovat: Mitä on oppilaiden psyykkinen ja sosiaalinen hyvinvointi? Mitkä ovat merkittävimmät tekijät koulumaailmassa, jotka vaikuttavat oppilaiden psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin? Tutkimustulosten mukaan hyvinvoinnin edistäminen pitäisi aloittaa jo varhain. Lasten hyvinvoinnilla on kauaskantoisia seurauksia. Tutkimusten mukaan oppilaiden psyykkinen ja sosiaalinen hyvinvointi on moniulotteinen ilmiö, johon vaikuttaa moni tekijä.
Tutkielmassa käsittelen hyvinvointia sekä sen alakäsitteitä psyykkistä hyvinvointia ja sosiaalista hyvinvointia. Ulkopuolelle jää fyysinen hyvinvointi. Tutkielmassa käsitellään myös kouluhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä, kuten opettajien hyvinvointi, vertaissuhteet, koulukiusaaminen, tunnetaidot, oppilashuolto sekä oppimisympäristöt. Tutkielma on toteutettu narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Aineistoina on erilaisia tutkimuksia sekä artikkeleita lasten hyvinvoinnista.
Tutkielmaan on tehty rajausta. Se painottuu koulumaailmaan sekä alakouluikäisiin. Tutkielman tavoitteena on tarkastella oppilaiden psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia alakoulussa sekä siihen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuskysymyksiä tutkielmassa ovat: Mitä on oppilaiden psyykkinen ja sosiaalinen hyvinvointi? Mitkä ovat merkittävimmät tekijät koulumaailmassa, jotka vaikuttavat oppilaiden psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin? Tutkimustulosten mukaan hyvinvoinnin edistäminen pitäisi aloittaa jo varhain. Lasten hyvinvoinnilla on kauaskantoisia seurauksia. Tutkimusten mukaan oppilaiden psyykkinen ja sosiaalinen hyvinvointi on moniulotteinen ilmiö, johon vaikuttaa moni tekijä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34150]