Varhaiskasvatuksen fyysisen ympäristön vaikutus liikuntakasvatukseen
Karjalainen, Hanna-Liisa; Kallunki, Reeta (2024-05-20)
Karjalainen, Hanna-Liisa
Kallunki, Reeta
H.-L. Karjalainen; R. Kallunki
20.05.2024
© 2024 Hanna-Liisa Karjalainen, Reeta Kallunki. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405203720
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405203720
Tiivistelmä
Tutkielmamme aihe on varhaiskasvatuksen fyysisen ympäristön vaikutus liikuntakasvatukseen. Fyysinen ympäristö on merkittävä osa lasten liikuntakasvatuksen toteutumiseen varhaiskasvatuksessa. Tutkielmamme tavoitteena on siis tuoda ilmi fyysisten ympäristöjen vaikutusta liikuntakasvatukseen sekä todeta varhaiskasvatuksen opettajan merkitys fyysisten ympäristöjen muokkaamiseen liikuntakasvatuksen kannalta. Tutkielmamme vastaa siis kysymyksiin: miten varhaiskasvatuksen fyysiset ympäristöt ohjaavat lasten liikuntakasvatusta? Miten varhaiskasvatuksen opettaja vaikuttaa liikuntakasvatukseen fyysisten ympäristöjen kannalta?
Tutkimusmetodina käytimme kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Tutkimuksemme aineisto koostuu kotimaisista ja ulkomaisista vertaisarvioiduista tutkimusartikkeleista ja kirjallisuudesta. Aineistoa tutkiessamme kiinnitimme huomiota kirjallisuuden eettisyyteen ja luotettavuuteen.
Tutkimuksemme tulokset osoittavat, että huonekalujen järjestys ja tilankäyttö vaikuttavat lasten fyysiseen aktiivisuuteen. Avoimilla lattiapinnoilla on positiivinen vaikutus fyysiseen aktiivisuuteen, kun taas pöydät rajoittavat liikkumista. Lasten fyysinen aktiivisuus vaihtelee ympäristön ja sosiaalisten tekijöiden mukaan. Lisäksi vapaa liikkuminen sekä sisällä, että ulkona edistävät lasten iloa olla fyysisesti aktiivinen ja kannustaa heitä kokeilemaan uusia asioita. On tärkeää tarjota lapsille monipuolisia fyysisiä ympäristöjä sekä riittävästi tilaa ja aikaa aktiiviselle leikille.
Varhaiskasvatuksen opettajan tehtävä korostuu liikunnallisen elämän tavan edistämisessä. Lisäksi hänen vastuulla on päivittäisen fyysisen aktiivisuuden edistäminen ja lasten liikkumisen tukeminen. Jokaisella opettajalla on erilainen tyyli ja mahdollisuus toteuttaa liikuntakasvatusta, joten heidän täytyisi omalla toiminnallaan huolehtia sen toteutumisesta. Varhaiskasvatuksen päivittäisen ulkoiluajan lisääminen edistää lasten fyysistä aktiivisuutta ilman lisäresursseja tai taloudellista panostusta varhaiskasvatuksen yksiköiltä.
Tutkimusmetodina käytimme kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Tutkimuksemme aineisto koostuu kotimaisista ja ulkomaisista vertaisarvioiduista tutkimusartikkeleista ja kirjallisuudesta. Aineistoa tutkiessamme kiinnitimme huomiota kirjallisuuden eettisyyteen ja luotettavuuteen.
Tutkimuksemme tulokset osoittavat, että huonekalujen järjestys ja tilankäyttö vaikuttavat lasten fyysiseen aktiivisuuteen. Avoimilla lattiapinnoilla on positiivinen vaikutus fyysiseen aktiivisuuteen, kun taas pöydät rajoittavat liikkumista. Lasten fyysinen aktiivisuus vaihtelee ympäristön ja sosiaalisten tekijöiden mukaan. Lisäksi vapaa liikkuminen sekä sisällä, että ulkona edistävät lasten iloa olla fyysisesti aktiivinen ja kannustaa heitä kokeilemaan uusia asioita. On tärkeää tarjota lapsille monipuolisia fyysisiä ympäristöjä sekä riittävästi tilaa ja aikaa aktiiviselle leikille.
Varhaiskasvatuksen opettajan tehtävä korostuu liikunnallisen elämän tavan edistämisessä. Lisäksi hänen vastuulla on päivittäisen fyysisen aktiivisuuden edistäminen ja lasten liikkumisen tukeminen. Jokaisella opettajalla on erilainen tyyli ja mahdollisuus toteuttaa liikuntakasvatusta, joten heidän täytyisi omalla toiminnallaan huolehtia sen toteutumisesta. Varhaiskasvatuksen päivittäisen ulkoiluajan lisääminen edistää lasten fyysistä aktiivisuutta ilman lisäresursseja tai taloudellista panostusta varhaiskasvatuksen yksiköiltä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34594]