Fyysisesti passiivisten lasten ja nuorten motivoiminen liikkumaan teknologian avulla
Biskop, Greta (2024-05-17)
Biskop, Greta
G. Biskop
17.05.2024
© 2024 Greta Biskop. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405173690
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405173690
Tiivistelmä
Tässä kandidaatin tutkielmassa oli tavoitteena tutkia suomalaislasten passiivisuutta sekä heidän motivoimistaan liikkumaan teknologian avulla. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja menetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Tutkimuskysymyksiä oli kaksi ja ne olivat: millä perusteella voidaan sanoa, että suomalaislapset ovat fyysisesti passiivisia sekä millaisia keinoja on motivoida lapsia ja nuoria liikkumaan teknologian avulla. Tutkimuksen aineistona käytettiin pääosin kotimaisia lähteitä, poikkeuksena muutama ulkomainen lähde. Lähteet olivat kirjallisuutta, jotka perehtyivät suomalasten ja -nuorten liikkumiseen sekä teknologian käyttöön liikuntaan innostajana.
Suomalaislapset ja -nuoret ovat liian passiivisia eli liikkuvat liian vähän, mikä käy ilmi esimerkiksi Move!- sekä LIITU tutkimuksista. Passiivisuus on lisääntynyt huomattavasti vuosien aikana ja tällä hetkellä usean lapsen ja nuoren fyysinen toimintakyky on sillä tasolla, että se haittaa arjessa toimimista ja jaksamista.
Koska lapset ja nuoret viettävät paljon aikaa teknologisten sovellusten parissa ja ovat innostuneita siitä, teknologia on hyvä keino motivoida heitä myös liikkumaan enemmän. Teknologiaa voidaan käyttää monipuolisesti liikuntaan motivoijana. Sosiaalista mediaa voidaan hyödyntää mainostajana ja inspiroijana, erilaiset laitteet ja mittarit helpottavat liikuntapaikkojen löytämistä ja kavereiden löytämistä sekä motivoivat liikkumaan enemmän vaikkapa askelten tai kuljetun matkan perusteella. Lisäksi erilaiset digitaaliset pelit, kuten ActionTrack, Aqtivarium sekä Iwall toimivat niin koulumaailmassa kuin vapaa-ajalla. Koska lapset ja nuoret innostuvat peleistä hyvin paljon, ovat pelit loistava tapa motivoida lapsia liikkumaan.
Tutkimuksen tulokset osoittavatkin siis, että suomalaislapset ovat liian passiivisia heidän arjessaan. Toisaalta tutkimus taas esittää paljon erilaisia keinoja ja laitteita, joilla lapsia ja nuoria saadaan motivoitua liikkumaan teknologian avulla. Näistä keinoista voi olla hyötyä niin lapsilleen itselleen, kuin vanhemmille ja opettajille.
Suomalaislapset ja -nuoret ovat liian passiivisia eli liikkuvat liian vähän, mikä käy ilmi esimerkiksi Move!- sekä LIITU tutkimuksista. Passiivisuus on lisääntynyt huomattavasti vuosien aikana ja tällä hetkellä usean lapsen ja nuoren fyysinen toimintakyky on sillä tasolla, että se haittaa arjessa toimimista ja jaksamista.
Koska lapset ja nuoret viettävät paljon aikaa teknologisten sovellusten parissa ja ovat innostuneita siitä, teknologia on hyvä keino motivoida heitä myös liikkumaan enemmän. Teknologiaa voidaan käyttää monipuolisesti liikuntaan motivoijana. Sosiaalista mediaa voidaan hyödyntää mainostajana ja inspiroijana, erilaiset laitteet ja mittarit helpottavat liikuntapaikkojen löytämistä ja kavereiden löytämistä sekä motivoivat liikkumaan enemmän vaikkapa askelten tai kuljetun matkan perusteella. Lisäksi erilaiset digitaaliset pelit, kuten ActionTrack, Aqtivarium sekä Iwall toimivat niin koulumaailmassa kuin vapaa-ajalla. Koska lapset ja nuoret innostuvat peleistä hyvin paljon, ovat pelit loistava tapa motivoida lapsia liikkumaan.
Tutkimuksen tulokset osoittavatkin siis, että suomalaislapset ovat liian passiivisia heidän arjessaan. Toisaalta tutkimus taas esittää paljon erilaisia keinoja ja laitteita, joilla lapsia ja nuoria saadaan motivoitua liikkumaan teknologian avulla. Näistä keinoista voi olla hyötyä niin lapsilleen itselleen, kuin vanhemmille ja opettajille.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34186]