Matematiikka-ahdistuksen syyt, seuraukset ja helpottamiskeinot
Riikonen, Hanni (2024-05-17)
Riikonen, Hanni
H. Riikonen
17.05.2024
© 2024 Hanni Riikonen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405173666
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405173666
Tiivistelmä
Matematiikka-ahdistus on maailmalaajuinen ilmiö, josta kärsii Suomessa noin 11–17 prosenttia väestöstä. Matematiikka-ahdistus aiheuttaa jännityksen ja pelon tunteita matematiikkaa kohtaan. Nämä tunteet häiritsevät matemaattisista tehtävistä suoriutumista ja siksi ma-temaattisesti ahdistuneet oppilaat pärjäävät usein heikommin matematiikassa kuin muut. Heidän asenteensa matematiikkaa kohtaan on usein negatiivinen ja heillä on heikko matemaattinen itsetunto.
Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastelen matematiikka-ahdistuksen syitä ja seurauksia sekä sen helpottamiskeinoja. Tuon esille tehtyjä tutkimuksia matematiikka-ahdistuksesta ja luon niiden avulla kokonaiskuvan matematiikka-ahdistuksen syistä, seurauksista ja helpottamis-keinoista. Laajalla määrällä erilaisia tutkimuksia, pyrin osoittamaan sen, että matematiikka-ahdistukseen on suhtauduttava vakavasti.
Toteutan tutkielman narratiivisena kirjallisuuskatsauksena eli sen tavoitteena on saada laaja yleiskäsitys ja ymmärrys tutkielman aiheesta. Noudatan tutkielmassa kirjallisuuskatsauksen eettisiä lähtökohtia eli pyrin luotettavuuteen, pätevyyteen ja yleistettävyyteen.
Matematiikka-ahdistuksen syihin, seurauksiin tai helpottamiskeinoihin ei ole löydetty yksin-kertaisia vastauksia. Tähän mennessä tiedetään, että matematiikka-ahdistus vaikuttaa nega-tiivisesti muun muassa työmuistin kapasiteettiin ja kapasiteetin pieneneminen tekee matemaattisten tehtävien ratkaisemisesta haastavampaa. Matematiikka-ahdistuksen saattavat laukaista esimerkiksi matematiikan oppimisvaikeudet tai heikko usko omiin matemaattisiin kykyihin. Onneksi oppilaiden matematiikka-ahdistusta voidaan kuitenkin helpottaa erilaisilla keinoilla kuten käyttämällä opetuksessa formatiivista arviointia tai järjestämällä matematiikan tukiopetusta.
Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastelen matematiikka-ahdistuksen syitä ja seurauksia sekä sen helpottamiskeinoja. Tuon esille tehtyjä tutkimuksia matematiikka-ahdistuksesta ja luon niiden avulla kokonaiskuvan matematiikka-ahdistuksen syistä, seurauksista ja helpottamis-keinoista. Laajalla määrällä erilaisia tutkimuksia, pyrin osoittamaan sen, että matematiikka-ahdistukseen on suhtauduttava vakavasti.
Toteutan tutkielman narratiivisena kirjallisuuskatsauksena eli sen tavoitteena on saada laaja yleiskäsitys ja ymmärrys tutkielman aiheesta. Noudatan tutkielmassa kirjallisuuskatsauksen eettisiä lähtökohtia eli pyrin luotettavuuteen, pätevyyteen ja yleistettävyyteen.
Matematiikka-ahdistuksen syihin, seurauksiin tai helpottamiskeinoihin ei ole löydetty yksin-kertaisia vastauksia. Tähän mennessä tiedetään, että matematiikka-ahdistus vaikuttaa nega-tiivisesti muun muassa työmuistin kapasiteettiin ja kapasiteetin pieneneminen tekee matemaattisten tehtävien ratkaisemisesta haastavampaa. Matematiikka-ahdistuksen saattavat laukaista esimerkiksi matematiikan oppimisvaikeudet tai heikko usko omiin matemaattisiin kykyihin. Onneksi oppilaiden matematiikka-ahdistusta voidaan kuitenkin helpottaa erilaisilla keinoilla kuten käyttämällä opetuksessa formatiivista arviointia tai järjestämällä matematiikan tukiopetusta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34279]