Luokanopettajaopintojen antamat valmiudet inkluusion kohtaamiseen
Saarilampi, Saana (2024-05-17)
Saarilampi, Saana
S. Saarilampi
17.05.2024
© 2024 Saana Saarilampi. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405173658
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405173658
Tiivistelmä
Kandidaatintutkielmani käsittelee luokanopettajaopintoihin sisältyviä erityispedagogiikan opintoja sekä niiden antamia valmiuksia työelämään luokanopettajille. Inkluusio ja integraatio ovat pitkään pinnalla olleita käsitteitä puhuttaessa nykypäivän koulusta ja ne vaikuttavat tai tulevat vaikuttamaan tavalla tai toisella jokaisen opettajan työhön. Kolmiportainen tuki on myös merkittävä osa niin inkluusiota kuin integraatiotakin ja tukitoimia annetaankin näiden myötä yhä enemmän oppilaan omassa niin sanotussa tavallisessa luokassa sen sijaan, että oppilas sijoitettaisiin opiskelemaan erityisluokalle.
Tutkielmassani haluan tutkia, millaisia tietoja ja taitoja luokanopettajaopintoihin kuuluvat erityispedagogiikan opinnot antavat tuleville luokanopettajille. Onko inkluusion aikana riittävää opiskella vain yksi kurssi erityispedagogiikkaa (Oulun yliopisto) vai tulisiko sitä sisällyttää opintoihin enemmän myös esimerkiksi muiden kurssien sisällöissä? Tarkastelen myös muita opintoihin sisältyviä kursseja ja niiden sisältöjä ja millä tavalla eriyttäminen, tukitoimet ja inkluusio tuodaan esille niiden sisällöissä. Tavoitteenani on ottaa selvää, millaisia valmiuksia ja apukeinoja opettajankoulutus antaa inkluusiota kohti mentäessä valmistuville opettajille kohtaamaan tuen tarpeisia oppilaita omissa opetusryhmissään. Onko saamamme tieto ja käytännön oppi riittävää, jotta voimme mahdollistaa jokaiselle oppilaalle taitotasoaan vastaavaa opetusta, ilman, että kenenkään oppimista tai tarpeita laiminlyödään? Tärkeässä osassa tutkielmaani nousee myös esille inkluusion toteuttamiseksi vaadittavat resurssit. Tutkimusmenetelmänä käytän narratiivista eli kuvailevaa kirjallisuuskatsausta.
Tutkielmassani haluan tutkia, millaisia tietoja ja taitoja luokanopettajaopintoihin kuuluvat erityispedagogiikan opinnot antavat tuleville luokanopettajille. Onko inkluusion aikana riittävää opiskella vain yksi kurssi erityispedagogiikkaa (Oulun yliopisto) vai tulisiko sitä sisällyttää opintoihin enemmän myös esimerkiksi muiden kurssien sisällöissä? Tarkastelen myös muita opintoihin sisältyviä kursseja ja niiden sisältöjä ja millä tavalla eriyttäminen, tukitoimet ja inkluusio tuodaan esille niiden sisällöissä. Tavoitteenani on ottaa selvää, millaisia valmiuksia ja apukeinoja opettajankoulutus antaa inkluusiota kohti mentäessä valmistuville opettajille kohtaamaan tuen tarpeisia oppilaita omissa opetusryhmissään. Onko saamamme tieto ja käytännön oppi riittävää, jotta voimme mahdollistaa jokaiselle oppilaalle taitotasoaan vastaavaa opetusta, ilman, että kenenkään oppimista tai tarpeita laiminlyödään? Tärkeässä osassa tutkielmaani nousee myös esille inkluusion toteuttamiseksi vaadittavat resurssit. Tutkimusmenetelmänä käytän narratiivista eli kuvailevaa kirjallisuuskatsausta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34176]