Autismikirjon oppilaan tukeminen alakoulussa
Saari, Ilona (2024-05-17)
Saari, Ilona
I. Saari
17.05.2024
© 2024 Ilona Saari. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405173649
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405173649
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on tarkastella autismikirjoa, millaisia sen yleisimmät piirteet ovat ja miten ne saattavat koulussa oppilaalla ilmetä. Tutkielmassa etsitään myös konkreettisia keinoja autismikirjon oppilaan tukemiseen luokkahuoneessa. Tukikeinot liittyvät useampaan eri osa-alueeseen, jotka linkittyvät oppimiseen ja yleiseen koulussa viihtyvyyteen sekä haastavien tilanteiden välttämiseen.
Tutkielman tavoitteena on lisätä opettajien ja kasvattajien tietoisuutta autismikirjosta ja täten luoda ymmärrystä autistiselle käyttäytymiselle. Tutkielma pyrkii myös avaamaan tuen keinoja, joista autismikirjon oppilas hyötyy ja opettaja pystyy ne luokkatilassa toteuttamaan. Tutkielma toteutetaan kuvailevana kirjallisuuskatsauksena jo olemassa olevaa tietoa ja tutkimusta hyödyntäen. Kuvailevana kirjallisuuskatsauksena tutkielman on tarkoitus luoda yleiskatsaus aiheesta.
Läpi tutkielman mukana kulkeva käsite on autismikirjo. Tutkielmaan kerätystä aineistosta ilmeni autismikirjon yksilöllisyys ja yleisimmät ydinpiirteet, jotka näkyvät myös koulussa. Yksilölliset piirteet vaikuttavat siihen, miten paljon tukea autismikirjon oppilas tarvitsee. Aineistosta ilmeni yleisesti autismikirjon vaikuttavan sosiaaliseen kanssakäymiseen, vuorovaikutukseen, kommunikoinnin taitoihin ja aistipoikkeavuuksiin kuormittavuutta ja stressiä aiheuttaen. Aineistosta selvisi, että tukitoimina koulussa voidaan hyödyntää kolmiportaista tukea, struktuuria ja tilanteiden ennakointia, vahvaa visualisointia sekä puhetta tukevia- ja korvaavia keinoja, kuten tukiviittomia, eleitä, kuvia ja sovelluksia. Tärkeää on pitää kiinni rutiineista, koska ne luovat turvaa autismikirjon oppilaalle ja niillä vältetään ylimääräistä kuormitusta
Tutkielman tavoitteena on lisätä opettajien ja kasvattajien tietoisuutta autismikirjosta ja täten luoda ymmärrystä autistiselle käyttäytymiselle. Tutkielma pyrkii myös avaamaan tuen keinoja, joista autismikirjon oppilas hyötyy ja opettaja pystyy ne luokkatilassa toteuttamaan. Tutkielma toteutetaan kuvailevana kirjallisuuskatsauksena jo olemassa olevaa tietoa ja tutkimusta hyödyntäen. Kuvailevana kirjallisuuskatsauksena tutkielman on tarkoitus luoda yleiskatsaus aiheesta.
Läpi tutkielman mukana kulkeva käsite on autismikirjo. Tutkielmaan kerätystä aineistosta ilmeni autismikirjon yksilöllisyys ja yleisimmät ydinpiirteet, jotka näkyvät myös koulussa. Yksilölliset piirteet vaikuttavat siihen, miten paljon tukea autismikirjon oppilas tarvitsee. Aineistosta ilmeni yleisesti autismikirjon vaikuttavan sosiaaliseen kanssakäymiseen, vuorovaikutukseen, kommunikoinnin taitoihin ja aistipoikkeavuuksiin kuormittavuutta ja stressiä aiheuttaen. Aineistosta selvisi, että tukitoimina koulussa voidaan hyödyntää kolmiportaista tukea, struktuuria ja tilanteiden ennakointia, vahvaa visualisointia sekä puhetta tukevia- ja korvaavia keinoja, kuten tukiviittomia, eleitä, kuvia ja sovelluksia. Tärkeää on pitää kiinni rutiineista, koska ne luovat turvaa autismikirjon oppilaalle ja niillä vältetään ylimääräistä kuormitusta
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37254]