Opettajan merkitys oppilaiden hyvinvoinnille kiintymyssuhdeteorian valossa
Puumalainen, Milla (2024-05-17)
Puumalainen, Milla
M. Puumalainen
17.05.2024
© 2024, Milla Puumalainen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405173642
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405173642
Tiivistelmä
Tämän kandidaatin tutkielman tavoitteena on tutkia opettajan merkitystä oppilaiden hyvinvoinnille kiintymyssuhdeteorian valossa. Tutkimusongelma kumpuaa tarpeestani ymmärtää, miten opettajan ja oppilaan välinen vuorovaikutus vaikuttaa oppilaiden hyvinvointiin ja kouluviihtyvyyteen. Lisäksi tutkin, kuinka tätä ymmärrystä voidaan hyödyntää oppimisympäristön kehittämisessä. Tutkielmani perustuu kirjallisuuskatsaukseen, jossa hyödynnän kirjallisuutta ja tutkimusaineistoa kiintymyssuhdeteoriasta sekä sen soveltamisesta opetuskontekstiin. Aineiston analyysin toteutin kuvailevan kirjallisuuskatsauksen menetelmin.
Asetin tutkielmalle kaksi tutkimuskysymystä. Tutkin sitä, kuinka kiintymyssuhdeteoriaa voidaan soveltaa opettaja-oppilassuhteessa. Tämä kysymys ohjaa tutkielmaani tutkimaan, voidaanko opettaja-oppilassuhdetta pitää kiintymyssuhteena ja kuinka teorian pääajatuksia voidaan soveltaa tässä suhteessa. Toisena tutkin sitä, millainen on opettajan rooli oppilaiden hyvinvoinnin tukemisessa kiintymyssuhdeteorian valossa. Tämä kysymys ohjaa tutkimustani syventymään opettajan toimintaan ja vuorovaikutukseen oppilaiden kanssa kiintymyssuhdeteorian näkökulmasta, sekä niiden vaikutuksiin oppilaiden hyvinvoinnissa.
Tutkielmassani kävi ilmi, että opettajan rooli oppilaiden hyvinvoinnin tukijana on merkittävä. Opettajat, jotka luovat turvallisen ja luottamuksellisen ilmapiirin, edistävät oppilaiden kouluviihtyvyyttä ja hyvinvointia. Tulokset korostavat turvallisen ja myönteisen vuorovaikutussuhteen tärkeyttä opettaja-oppilassuhteessa. Tuloksista käy myös ilmi, että opettaja-oppilassuhteessa voi ilmetä samanlaista vaihtelua kuin eri kiintymysmalleissa. Kiintymyssuhdeteorian soveltaminen voi auttaa opettajia ymmärtämään ja tukemaan oppilaitaan paremmin.
Asetin tutkielmalle kaksi tutkimuskysymystä. Tutkin sitä, kuinka kiintymyssuhdeteoriaa voidaan soveltaa opettaja-oppilassuhteessa. Tämä kysymys ohjaa tutkielmaani tutkimaan, voidaanko opettaja-oppilassuhdetta pitää kiintymyssuhteena ja kuinka teorian pääajatuksia voidaan soveltaa tässä suhteessa. Toisena tutkin sitä, millainen on opettajan rooli oppilaiden hyvinvoinnin tukemisessa kiintymyssuhdeteorian valossa. Tämä kysymys ohjaa tutkimustani syventymään opettajan toimintaan ja vuorovaikutukseen oppilaiden kanssa kiintymyssuhdeteorian näkökulmasta, sekä niiden vaikutuksiin oppilaiden hyvinvoinnissa.
Tutkielmassani kävi ilmi, että opettajan rooli oppilaiden hyvinvoinnin tukijana on merkittävä. Opettajat, jotka luovat turvallisen ja luottamuksellisen ilmapiirin, edistävät oppilaiden kouluviihtyvyyttä ja hyvinvointia. Tulokset korostavat turvallisen ja myönteisen vuorovaikutussuhteen tärkeyttä opettaja-oppilassuhteessa. Tuloksista käy myös ilmi, että opettaja-oppilassuhteessa voi ilmetä samanlaista vaihtelua kuin eri kiintymysmalleissa. Kiintymyssuhdeteorian soveltaminen voi auttaa opettajia ymmärtämään ja tukemaan oppilaitaan paremmin.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38693]