ChatGPT työkaluna atomifysiikan tehtävissä
Kiviniemi, Juho (2024-05-16)
Kiviniemi, Juho
J. Kiviniemi
16.05.2024
© 2024, Juho Kiviniemi. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405163615
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405163615
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tutkitaan ChatGPT- tekoälyä, ja sen käyttöä apuvälineenä fysiikan tehtävissä. ChatGPT:lle annetaan tehtävä, jonka se ratkaisee, ja tätä ratkaisua vertaillaan oppikirjan avulla laskettuihin ratkaisuihin. Lisäksi vertaillaan keskenään kahta eri ChatGPT versiota: ilmainen ChatGPT-3.5 ja maksullinen ChatGPT-4. Näille versioille annetaan sama tehtävänanto ja otetaan molempien versioiden vastaukset ylös. Tämän jälkeen verrataan ratkaisuja keskenään ja myös oppikirjan mukaan tehtyihin ratkaisuihin. Tehtävät on otettu Oulun yliopistossa syksyllä 2023 järjestetyltä Atomifysiikka 761313A- kurssilta. Valitut tehtävät ovat essee-tehtävä, laskutehtävä sekä sanallinen laskutehtävä.
ChatGPT-4 onnistuu tekemään tehtäviä hyvällä tasolla. Vastaukset ovat selkeitä ja yleisesti oppikirjan mukaisia. Ratkaisut ovat kuitenkin melko pelkistettyjä välivaiheiden vähäisyyden myötä. ChatGPT-4 on vertailun myötä parempi jokaisella osa-alueella teoreettisesti sekä tehtävänteossa. Kuitenkin essee-tehtävissä molemmat versiot suoriutuvat yhtä hyvin, joten fysiikan tehtävissä, jotka ovat enemmän kirjoituspainotteisia, ChatGPT-3.5 on hyvä vaihtoehto. Kuitenkin laskutehtävissä se jää pahasti ChatGPT-4 version varjoon.
ChatGPT ja muut tekoälyt tulevat vaikeuttamaan opettajien työtä tulevaisuudessa. Tekoälyjen kehittyessä saadut vastaukset tulevat olemaan melkein mahdotonta erottaa opiskelijan tekemistä vastauksista, jolloin on vaikeaa tietää, mikä on tekoälyn tekstiä ja mikä oppilaan. Lisäksi tekoäly ei ole yhtä luotettava kuin laskemiseen tehdyt ohjelmistot.
Tutkielmassa ensiksi käsitellään mikä on ChatGPT. Tämän jälkeen käsitellään tutkimusmenetelmät, joista jatketaan tuloksiin sekä johtopäätöksiin.
ChatGPT-4 onnistuu tekemään tehtäviä hyvällä tasolla. Vastaukset ovat selkeitä ja yleisesti oppikirjan mukaisia. Ratkaisut ovat kuitenkin melko pelkistettyjä välivaiheiden vähäisyyden myötä. ChatGPT-4 on vertailun myötä parempi jokaisella osa-alueella teoreettisesti sekä tehtävänteossa. Kuitenkin essee-tehtävissä molemmat versiot suoriutuvat yhtä hyvin, joten fysiikan tehtävissä, jotka ovat enemmän kirjoituspainotteisia, ChatGPT-3.5 on hyvä vaihtoehto. Kuitenkin laskutehtävissä se jää pahasti ChatGPT-4 version varjoon.
ChatGPT ja muut tekoälyt tulevat vaikeuttamaan opettajien työtä tulevaisuudessa. Tekoälyjen kehittyessä saadut vastaukset tulevat olemaan melkein mahdotonta erottaa opiskelijan tekemistä vastauksista, jolloin on vaikeaa tietää, mikä on tekoälyn tekstiä ja mikä oppilaan. Lisäksi tekoäly ei ole yhtä luotettava kuin laskemiseen tehdyt ohjelmistot.
Tutkielmassa ensiksi käsitellään mikä on ChatGPT. Tämän jälkeen käsitellään tutkimusmenetelmät, joista jatketaan tuloksiin sekä johtopäätöksiin.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34186]