"Sais rakastaa ketä haluaa ja olla millanen on" : alakouluikäisten suhdekulttuurit tyttöyksien rajapinnoilla sekä niiden moninaisuuden mahdollistuminen
Puutio, Eveliina (2024-05-17)
© University of Oulu, 2024. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for your own personal use. Commercial use is prohibited. © Oulun yliopisto, 2024. Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202404122697
Kuvaus
Tiivistelmä
It is known that children experience romantic feelings and relationships from early on. Pursuing romantic relationships and fantasizing about them is particularly important for girls in terms of belonging. Despite this, these topics are relatively unfamiliar in primary school context and are seldom addressed together with children.
This research examines the gendered and sexual peer relationships of primary school children, utilizing the concept of relationship cultures. The aim of this study is to enhance understanding of primary school children’s relationship cultures at the interfaces of girlhoods, and to examine the possibilities for their diversity.
The research was conducted in Northern Finland at the turn of the 2020s, utilizing a feminist new materialist framework and creative, ethnographic, and participatory methods. It explored the experiences and perspectives of 7–13-year-old children regarding gender and romantic relationships in three phases. Additionally, it examined children’s relationships at school and online. The analysis shifts between empirical encounters and theoretical readings, particularly thinking with concepts of intra-action and entanglement.
This research shows how relationship cultures constantly form in the entanglements of children, spaces, materials and gender and sexual norms. They emerge in sexually toned moments between children, as well as in pursuits for ideal heterosexual girlhood and deviations from gender and sexual norms. Relationship cultures affect children's being, doing, and sense of belonging.
The research also illustrates the possibilities for primary school children’s diverse gender and sexual expressions in creative workshops and online communities. As spaces, children, and materials become entangled, they can enable distancing from gender and sexual norms, repetitions of alternative gender and sexual expressions, and acceptance of diversity.
This research highlights relationship cultures and their significance in children's lives. It sheds light on children’s relationships and relationship visions beyond hetero- and cisnormativity and pays particular attention to the roles of materiality and spatiality in children's gender and sexual expressions. Understanding relationship cultures is crucial to support equality in children's relationships and to develop age-appropriate relationships and sexuality education.
Tiedetään, että lapset kokevat romanttisia tunteita ja suhteita sekä pohtivat kelpaamistaan. Romanttiset suhteet ja niistä haaveilu ovat tärkeitä erityisesti tyttöjen ryhmään kuulumisen kannalta. Tästä huolimatta nämä aiheet ovat alakoulukontekstissa vähän tunnettuja ja niitä käsitellään lasten kanssa niukasti.
Tutkimus syventyy alakouluikäisten sukupuolistuneisiin ja seksuaalisiin vertaissuhteisiin, joita lähestytään suhdekulttuurien käsitteen avulla. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä alakouluikäisten suhdekulttuureista tyttöyksien rajapinnoilla sekä tarkastella suhdekulttuurien moninaisuuden mahdollistumista.
Tutkimus on toteutettu Pohjois-Suomessa 2020-luvun taitteessa hyödyntämällä feminististä uusmaterialistista viitekehystä sekä luovia, etnografisia ja osallistuvia menetelmiä. Sen aikana selvitettiin kolmessa vaiheessa 7–13-vuotiaiden koululaisten kokemuksia ja näkemyksiä sukupuolesta ja romanttisista suhteista. Lisäksi lasten kanssa tarkasteltiin sukupuolisuutta ja seksuaalisuutta koulussa ja verkossa. Analyysi liikkuu empiiristen kohtaamisten ja teoreettisten ajattelukumppaneiden välillä hyödyntäen erityisesti yhteismuotoutuvuuden ja kietouman käsitteitä.
Tutkimus tekee näkyväksi, miten suhdekulttuurit muotoutuvat jatkuvasti sukupuoli- ja seksuaalinormien, lasten, tilojen ja materian kietoumissa. Ne tuottuvat lasten välisinä seksuaalissävytteisinä hetkinä, heteroseksuaalisena ihannetyttöytenä sekä sukupuoli- ja seksuaalinormatiivisuuksista poikkeamisina. Suhdekulttuurit vaikuttavat lasten olemiseen, tekemiseen ja ryhmään kuulumiseen.
Tutkimus havainnollistaa myös alakouluikäisten moninaisten sukupuoli- ja seksuaali-ilmaisujen mahdollistumista luovissa työpajoissa ja verkkoyhteisöissä. Toisiinsa kietoutuneina tilat, lapset ja materia voivat tuottaa sukupuoli- ja seksuaalinormatiivisuuksista etääntymisiä, vaihtoehtoisten sukupuoli- ja seksuaali-ilmaisujen toistumisia sekä moninaisten ilmaisujen hyväksyntää.
Tutkimus osoittaa suhdekulttuurien materialisoitumista ja merkitystä lasten arjessa. Se valottaa alakouluikäisten hetero- ja cisnormatiivisuutta laajempia suhteita ja suhdevisioita sekä kiinnittää erityishuomiota materiaan ja tilaan lasten sukupuoli- ja seksuaali-ilmaisujen mahdollistumisessa. Ymmärrys suhdekulttuureista on tärkeää lasten suhteiden yhdenvertaisuuden tukemiseksi ja ikätasoisen suhde- ja seksuaalikasvatuksen kehittämiseksi.
Original papers
-
Puutio, E., Huuki, T., Pihkala, S., & Lehmusniemi, A. (2021). Taidelähtöiset menetelmät ja queerit tyttökietoumat alakouluikäisten suhdekulttuureissa. Nuorisotutkimus, 39(3), 58–74.
-
Puutio, E., Huuki, T., & Pihkala, S. (2022). Mundane matters: Mapping the becomings of heterosexual girlhood in the emerging sexual cultures of elementary school children. Sexualities, 136346072211269. https://doi.org/10.1177/13634607221126937 https://doi.org/10.1177/13634607221126937
-
Puutio, E., Pihkala, S., Lehtonen, J., & Huuki, T. (2023). School, online communities and creative workshops as spaces for non-normative pre-teen gendered and sexual cultures. YOUNG, 31(5), 413–429. https://doi.org/10.1177/11033088231162893 https://doi.org/10.1177/11033088231162893
Osajulkaisut
-
Puutio, E., Huuki, T., Pihkala, S., & Lehmusniemi, A. (2021). Taidelähtöiset menetelmät ja queerit tyttökietoumat alakouluikäisten suhdekulttuureissa. Nuorisotutkimus, 39(3), 58–74.
-
Puutio, E., Huuki, T., & Pihkala, S. (2022). Mundane matters: Mapping the becomings of heterosexual girlhood in the emerging sexual cultures of elementary school children. Sexualities, 136346072211269. https://doi.org/10.1177/13634607221126937 https://doi.org/10.1177/13634607221126937
-
Puutio, E., Pihkala, S., Lehtonen, J., & Huuki, T. (2023). School, online communities and creative workshops as spaces for non-normative pre-teen gendered and sexual cultures. YOUNG, 31(5), 413–429. https://doi.org/10.1177/11033088231162893 https://doi.org/10.1177/11033088231162893
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34150]