Videopelien saavutettavuuden vaikutus käyttökokemukseen
Parviainen, Paavo (2024-05-16)
Parviainen, Paavo
P. Parviainen
16.05.2024
© 2024 Paavo Parviainen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405163607
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405163607
Tiivistelmä
Videopelien yleistyessä jatkuvasti valtavirrassa ja pelaajien määrän kasvaminen tarkoittaa samalla eritasoisten ja erilaisten rajoitteiden omaavien pelaajien liittymistä käyttäjäkuntaan. Alan kasvu on tuonut uusia vaatimuksia peleille ja pelien eri osa alueille. Saavutettavuus on noussut aiheena suurelle jalustalle viime aikoina. Saavutettavuuden takaamiseksi on luotava standardeja ja käytäntöjä, jotka muuttavat videopelien tuotantoa suunnitteluvaiheesta asti. Tutkimusongelmaa ja kysymyksiä lähdettiin tarkastelemaan käyttäjän sekä videopelien tuottajien näkökulmasta. Tutkielma suoritettiin kirjallisuuskatsauksena etsimällä tietoa aiheesta hakusanoilla ”accessibility”,”usability”, ”user interface”, ”user experience”, ja ”video games”. Tutkielma koostuu aiemman tutkimuksen osuudesta, jossa tarkasteltiin aiheeseen liittyviä aikaisempia löydöksiä ja löydettiin erilaisia näkökulmia tutkimusongelmaan liittyen. Aiemman tutkimuksen katsauksen jälkeen käytiin läpi aikaisemman tutkimuksen aiheita ja niistä tuotiin esille hyviä, ja huonoja puolia. Tutkielman pohdintaosiossa tuotiin esille myös uusia näkökulmia aikaisemman tutkimuksen aiheisiin. Käyttökokemuksen kohdalla saavutettavuus koskettaa videopelien lisäksi monia muita tuotteita ja palveluita, mutta tässä tutkielmassa keskityttiin tietokone- ja konsolipeleihin. Saavutettavuus jaoteltiin eri osa-alueisiin, joista tarkempaan tarkasteluun otettiin käyttöliittymissä, sekä yleisessä käyttökokemuksessa esille tulevat ominaisuudet. Tutkielman lopputuloksena saatiin tiivis katsaus, miten saavutettavuutta voidaan parantaa videopelien suunnittelussa. Lopputulos koostuu minimivaatimuksista, jotka tekevät videopelin perustasolla saavutettavaksi ja ehdotuksista, joilla saadaan alan tekijät toimimaan oikealla tavalla saavutettavuuden parantamiseksi.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34608]