”Jos se ei ole puettu oikeiksi sanoiksi, niin silloin se vaikuttaa siihen itsetuntoon” : opettajien kertomuksia kollegiaalisesta palautteesta ja sen merkityksistä ammatti-identiteettiin
Haipus, Anni-Linnea (2024-05-15)
Haipus, Anni-Linnea
A.-L. Haipus
15.05.2024
© 2024 Anni-Linnea Haipus. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405153504
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405153504
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tutkin opettajien kertomuksia kollegiaalisesta palautteesta ja sen merkityksistä ammatti-identiteettiin. Tutkimuksen taustalla oli oma kiinnostus ammatilliseen vuorovaikutukseen ja kollegiaaliseen palautteeseen. Lisäksi aiheen tärkeys näkyy myös ajankohtaisessa keskustelussa opettajapulasta, jonka yhdeksi ratkaisuksi on joissakin yhteyksissä jopa valotettu uusien opettajien vertaismentorointia. Tämä näyttäytyy ammatillisen vuorovaikutuksen ja kollegiaalisen palautteenannon kannalta merkittävänä tutkimusalueena. Opettajien ammatti-identiteettiin liittyen on tehty monipuolisesti tutkimusta, mutta kollegiaalisen palautteen näkökulmasta vähemmän.
Teoreettinen viitekehys rakentuu ammatti-identiteetin, ammatillisen vuorovaikutuksen ja kollegiaalisen palautteen, sekä opettajuuden käsitteiden määrittelystä. Opettajuutta tässä tutkimuksessa tarkastellaan yleisellä tasolla, eikä esimerkiksi rajoittuen tietyn ikäisten oppilaiden tai lasten opettajiin. Tutkimus on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin narratiivisena tutkimuksena. Tutkimuskysymyksiä ovat: 1. Mitä opettajat kertovat kollegiaalisesta palautteesta työssään? ja 2. Millaisia merkityksiä he kertovat sillä olevan heidän ammatti-identiteettiinsä?
Aineisto kerättiin haastattelemalla kolmea opettajaa. Haastateltavana oli yksi varhaiskasvatuksen opettaja, yksi aineenopettaja sekä yksi valmistumisen kynnyksellä työelämässä jo oleva luokanopettaja. Haastatteluissa oli viisi pääkysymystä ja kolme täydentävää kysymystä. Niiden tavoitteena oli antaa opettajien kerronnalle kollegiaalisesta palautteesta mahdollisimman paljon tilaa. Analysoin aineistoa temaattisesti perustarinan muodostamalla sekä pilkkomalla sen tarinan osiin.
Tuloksissa näkyy kollegiaalisen palautteen sanoittamisen muodot ja niistä viriävät tunteet. Opettajat kertoivat kokeneensa eri tavoin puettujen palautteiden virittävän heissä erilaisia tunteita aina lämpimistä ärsyyntymisen tunteisiin. Ammatti-identiteetille merkityksellisenä näkyi itsevarmuuden kasvu ja opettajuuden harppaus, johon he kokivat kollegoiden kanssa käytyjen keskustelujen ja saadun palautteen vaikuttaneen. Lopuksi pohdin tutkimuksen yhteydessä nousseita ajatuksia, kuten miten johtajuus tässä kontekstissa näyttäytyy, eettisyyttä ja luotettavuutta sekä ideoin jatkotutkimusta.
Teoreettinen viitekehys rakentuu ammatti-identiteetin, ammatillisen vuorovaikutuksen ja kollegiaalisen palautteen, sekä opettajuuden käsitteiden määrittelystä. Opettajuutta tässä tutkimuksessa tarkastellaan yleisellä tasolla, eikä esimerkiksi rajoittuen tietyn ikäisten oppilaiden tai lasten opettajiin. Tutkimus on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin narratiivisena tutkimuksena. Tutkimuskysymyksiä ovat: 1. Mitä opettajat kertovat kollegiaalisesta palautteesta työssään? ja 2. Millaisia merkityksiä he kertovat sillä olevan heidän ammatti-identiteettiinsä?
Aineisto kerättiin haastattelemalla kolmea opettajaa. Haastateltavana oli yksi varhaiskasvatuksen opettaja, yksi aineenopettaja sekä yksi valmistumisen kynnyksellä työelämässä jo oleva luokanopettaja. Haastatteluissa oli viisi pääkysymystä ja kolme täydentävää kysymystä. Niiden tavoitteena oli antaa opettajien kerronnalle kollegiaalisesta palautteesta mahdollisimman paljon tilaa. Analysoin aineistoa temaattisesti perustarinan muodostamalla sekä pilkkomalla sen tarinan osiin.
Tuloksissa näkyy kollegiaalisen palautteen sanoittamisen muodot ja niistä viriävät tunteet. Opettajat kertoivat kokeneensa eri tavoin puettujen palautteiden virittävän heissä erilaisia tunteita aina lämpimistä ärsyyntymisen tunteisiin. Ammatti-identiteetille merkityksellisenä näkyi itsevarmuuden kasvu ja opettajuuden harppaus, johon he kokivat kollegoiden kanssa käytyjen keskustelujen ja saadun palautteen vaikuttaneen. Lopuksi pohdin tutkimuksen yhteydessä nousseita ajatuksia, kuten miten johtajuus tässä kontekstissa näyttäytyy, eettisyyttä ja luotettavuutta sekä ideoin jatkotutkimusta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34593]