Monikielisten lasten suomen kielen tukeminen varhaiskasvatuksessa
Joensuu, Anu; Juusola, Kirsi (2024-05-08)
Joensuu, Anu
Juusola, Kirsi
A. Joensuu; K. Juusola
08.05.2024
© 2024 Anu Joensuu, Kirsi Juusola. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405143456
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405143456
Tiivistelmä
Kandidaatintutkielmamme tavoitteena on selvittää, millaisia toimintatapoja varhaiskasvatuksessa on tukea monikielisten lasten suomen kielen kehitystä. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2022) mukaan ”kielitietoiset toimintatavat kuuluvat jokaiselle lapselle” (Opetushallitus, 2022, s. 32). Tuloksia voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksessa suomen kielen tukemisen käytäntöjen edistämiseksi.
Tämä tutkielma on laadullinen tutkimus ja se toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Lähteinä on käytetty aiempaa tutkimuskirjallisuutta, vertaisarvioituja tutkimuksia, alan toimitettuja teoksia sekä asiantuntijoiden artikkeleita. Aineisto valittiin sen perusteella, mitä tuloksia ilmeni useimmin suhteessa tutkimuskysymykseen. Teoreettinen viitekehys koostuu suomalaisen varhaiskasvatuksen, monikielisyyden, kielen kehityksen ja toisen kielen kehittymisen käsitteiden määritelmistä.
Tutkimustuloksissamme ilmenivät kielitietoiset toimintatavat, jotka kuuluvat kaikille lapsille. Kielitietoiset toimintatavat tarkoittavat kielen olemassaolon tiedostamista. Tulokset osoittavat, että kielitietoisuuteen liittyvä vuorovaikutus ja oppimisympäristö ovat olennainen osa kielen oppimisessa. Leikki, kirjat ja lukeminen olivat keskeisiä keinoja tukea monikielisten lasten suomen kielen oppimista. Jokaisen oman äidinkielen merkitys toisen kielen oppimisessa korostuu. Tuloksissa ilmeni myös, että koulutus tuo osaamista tukea kieltä, mutta kielitietoisuus aiheuttaa kasvattajissa myös epävarmuutta.
Tämä tutkielma on laadullinen tutkimus ja se toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Lähteinä on käytetty aiempaa tutkimuskirjallisuutta, vertaisarvioituja tutkimuksia, alan toimitettuja teoksia sekä asiantuntijoiden artikkeleita. Aineisto valittiin sen perusteella, mitä tuloksia ilmeni useimmin suhteessa tutkimuskysymykseen. Teoreettinen viitekehys koostuu suomalaisen varhaiskasvatuksen, monikielisyyden, kielen kehityksen ja toisen kielen kehittymisen käsitteiden määritelmistä.
Tutkimustuloksissamme ilmenivät kielitietoiset toimintatavat, jotka kuuluvat kaikille lapsille. Kielitietoiset toimintatavat tarkoittavat kielen olemassaolon tiedostamista. Tulokset osoittavat, että kielitietoisuuteen liittyvä vuorovaikutus ja oppimisympäristö ovat olennainen osa kielen oppimisessa. Leikki, kirjat ja lukeminen olivat keskeisiä keinoja tukea monikielisten lasten suomen kielen oppimista. Jokaisen oman äidinkielen merkitys toisen kielen oppimisessa korostuu. Tuloksissa ilmeni myös, että koulutus tuo osaamista tukea kieltä, mutta kielitietoisuus aiheuttaa kasvattajissa myös epävarmuutta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38320]