Kuvakirja varhaiskasvatuksen opettajan pedagogisena työvälineenä
Piippo, Fanny; Siltala, Roosa (2024-05-14)
Piippo, Fanny
Siltala, Roosa
F. Piippo; R. Siltala
14.05.2024
© 2024, Fanny Piippo, Roosa Siltala. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405143452
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405143452
Tiivistelmä
Tutkielmamme käsittelee kuvakirjoja osana varhaiskasvatuksen pedagogista arkea. Perehdymme lastenkirjallisuuteen ja erityisesti kuvakirjoihin ilmiönä sekä siihen, kuinka varhaiskasvatuksen opettaja voi työssään hyödyntää niitä pedagogisesti. Tutkielmamme on toteutettu integroivana kirjallisuuskatsauksena ja tarkastelemme aihetta integratiivisin ottein monipuolisesti ja uusia näkökulmia etsien. Tutkimuksessa on hyödynnetty tieteellisiä tutkimus- sekä kirjalähteitä, joista merkittävässä osassa ovat Turun yliopiston dosentin Juli-Anna Aerilan useat tuotokset kirjallisuuskasvatuksesta.
Varhaiskasvatuksen kokonaisvaltaisessa pedagogiikassa kuvakirjojen hyödyntäminen on hyvin vaihtelevaa. Kuvakirjoja on tarjolla hyvin paljon ja niissä käsitellään monia erilaisia aihepiirejä. Se otetaanko varhaiskasvatuksessa kuvakirjoista kaikki hyöty irti, jää lopulta pedagogisesta toiminnasta vastaavan henkilöstön vastuulle. Tutkielmamme tavoitteena onkin tuoda aiheesta esiin tutkimustuloksia ja kirjallisuutta varhaiskasvatuksen henkilöstön toiminnan tueksi opettajalähtöisestä näkökulmasta. Pohdimme kuitenkin ensin kuvakirjoja ilmiönä lapsen kehityksen ja oppimisen näkökulmasta sekä yleistä tarvetta kuvakirjojen hyödyntämiselle varhaiskasvatuksessa. Tutkielmassamme pyrimme vastaamaan kysymyksiin: Millainen merkitys kuvakirjoilla on varhaiskasvatuksen pedagogiikassa? sekä Kuinka kuvakirjoja voi hyödyntää varhaiskasvatuksen pedagogisena työvälineenä?
Tutkielmamme tulokset osoittavat, että kuvakirja on varhaiskasvatuksen henkilöstölle monipuolinen kirjallisuuskasvatuksen työkalu, jonka avulla voidaan käsitellä erilaisia teemoja ja samalla oppia ympäröivästä maailmasta. Tulokset osoittavat myös sen, että kasvattajalla on merkittävä rooli kirjallisuuden pariin kannustajana, mahdollistajana ja lukuinnostuksen lisääjänä. Kasvattaja toimii pienen lapsen puolesta kirjan tulkitsijana ja mahdollistaa lapselle oppimisen, ilon ja läsnäolon kirjallisuuden parissa.
Varhaiskasvatuksen kokonaisvaltaisessa pedagogiikassa kuvakirjojen hyödyntäminen on hyvin vaihtelevaa. Kuvakirjoja on tarjolla hyvin paljon ja niissä käsitellään monia erilaisia aihepiirejä. Se otetaanko varhaiskasvatuksessa kuvakirjoista kaikki hyöty irti, jää lopulta pedagogisesta toiminnasta vastaavan henkilöstön vastuulle. Tutkielmamme tavoitteena onkin tuoda aiheesta esiin tutkimustuloksia ja kirjallisuutta varhaiskasvatuksen henkilöstön toiminnan tueksi opettajalähtöisestä näkökulmasta. Pohdimme kuitenkin ensin kuvakirjoja ilmiönä lapsen kehityksen ja oppimisen näkökulmasta sekä yleistä tarvetta kuvakirjojen hyödyntämiselle varhaiskasvatuksessa. Tutkielmassamme pyrimme vastaamaan kysymyksiin: Millainen merkitys kuvakirjoilla on varhaiskasvatuksen pedagogiikassa? sekä Kuinka kuvakirjoja voi hyödyntää varhaiskasvatuksen pedagogisena työvälineenä?
Tutkielmamme tulokset osoittavat, että kuvakirja on varhaiskasvatuksen henkilöstölle monipuolinen kirjallisuuskasvatuksen työkalu, jonka avulla voidaan käsitellä erilaisia teemoja ja samalla oppia ympäröivästä maailmasta. Tulokset osoittavat myös sen, että kasvattajalla on merkittävä rooli kirjallisuuden pariin kannustajana, mahdollistajana ja lukuinnostuksen lisääjänä. Kasvattaja toimii pienen lapsen puolesta kirjan tulkitsijana ja mahdollistaa lapselle oppimisen, ilon ja läsnäolon kirjallisuuden parissa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34237]