Pedagogisen lastenkirjallisuuden mahdollisuudet lasten pelon tunteiden käsittelyyn varhaiskasvatuksessa
Viholainen, Lotta (2024-05-14)
Viholainen, Lotta
L. Viholainen
14.05.2024
© 2024 Lotta Viholainen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405143449
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405143449
Tiivistelmä
Tutkielmassani tarkastelen pedagogisen lastenkirjallisuuden mahdollisuuksia lasten tunnetaitojen ja tunteiden säätelyn tukemiseksi. Keskityn pelon tunteen käsittelyyn ja analysoin laadullisen sisällön analyysin avulla lasten tunnetaitokirjojen tarjoamia tunnetaitokasvatuksen mahdollisuuksia. Teoreettiseksi viitekekykseksi tutkimukseeni muodostui lasten tunnetaidot ja tunteiden säätely, tunnekasvatus varhaiskasvatuksessa, pelon tunne ja sen käsittely sekä kirjallisuusterapia. Käsiteltäväksi aineistoksi tutkimukseeni valikoitui kolme lasten tunnetaitokirjasarjaa, joissa käsitellään pelon tunnetta. Näiden kirjojen pedagogisia mahdollisuuksia analysoin SEL- ja RULER-menetelmien avulla. Tutkimukseni tuloksissa esittelen kirjojen tarjoamia mahdollisuuksia ja kuvailen minkälaiset asiat herättävät kirjan hahmoissa pelon tunnetta, kuinka pelon tunteet ilmenevät tekstissä ja kuvituksessa, millaisia ratkaisuja kirjoissa tarjotaan pelon tunteet säätelyyn ja käsittelyyn, ja lopuksi vielä kuvailen kirjojen tarjoamia tunnetaitotehtäviä. Osa-alueita, jonka pohjalle tulosten analyysini perustuu ovat: tunteiden tunnistaminen, tunteiden ymmärtäminen, tunteiden nimeäminen, tunteiden ilmaisu sekä tunteiden säätely.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37682]