Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Opettajien kokemuksia tuen toteutumisesta joustavassa esi- ja alkuopetuksessa yhteisopettajuuden näkökulmasta

Aalto, Lotta; Loimulahti, Eevi (2024-05-13)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202405133392.pdf (948.0Kt)
nbnfioulu-202405133392.pdf (948.0Kt)
nbnfioulu-202405133392.pdf (948.0Kt)
nbnfioulu-202405133392_mods.xml (15.36Kt)
nbnfioulu-202405133392_pdfa_report.xml (244.3Kt)
Lataukset: 


Aalto, Lotta
Loimulahti, Eevi
L. Aalto; E. Loimulahti
13.05.2024
© 2024, Lotta Aalto, Eevi Loimulahti. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405133392
Tiivistelmä
Joustavan esi- ja alkuopetuksen kokeiluja ja pilottihankkeita on toteutettu Suomessa jo muutaman vuosikymmenen ajan. Tavoitteena hankkeilla on ollut yhtenäistää esi- ja alkuopetuksen toimintakulttuureja ja löytää joustavia ratkaisuja nivelvaiheen sujuvoittamiseksi. Joustavalla esi- ja alkuopetuksella on pyritty myös toteuttamaan tasavertaisempaa ja paremmin lapsen tuen tarpeisiin vastaavaa opetusta, kun käytössä on joustavat opetusmenetelmät ja ryhmittelyt.

Tässä tutkimuksessa selvitimme kahden Opetus- ja kulttuuriministeriön Joustavan esi- ja alkuopetuksen hankkeeseen osallistuvan pilottikoulun opettajatiimien kokemuksia tuen toteutumisesta joustavassa esi- ja alkuopetuksessa. Tutkimusaineisto kerättiin pilottikoulujen joustavaan opetukseen osallistuvilta opettajatiimeiltä, joissa toimii esiopetuksesta vastaavia varhaiskasvatuksen opettajia, alkuopetuksesta vastaavia luokanopettajia, varhaiskasvatuksen erityisopettaja sekä peruskoulun laaja-alainen erityisopettaja. Toteutimme tutkimuksemme laadullisena fenomenografisena yksittäisenä tapaustutkimuksena. Aineisto kerättiin sähköi-sellä Webropol- kyselyllä loppuvuodesta 2023 ja kyselyyn vastasi kuusi joustavaan esi- ja alkuopetukseen osallistuvaa opettajaa. Käytimme aineistonanalyysissä sisältöpohjaista aineistonanalyysia.

Tutkimustulokset osoittivat, että joustavan esi- ja alkuopetuksen keskiössä ovat sujuva yhteistyö sekä riittävät resurssit toiminnan järjestämiseen. Monipuolisesti toteutettu yhteisopettajuus mahdollisti yksilöllisemmän ja laaja-alaisemman tuen toteuttamisen silloin, kun opettajatiimin kesken jaettiin ammattitaitoa ja vastuuta. Työn suunnittelun ja jatkuvan arvioinnin tärkeys korostui lapsen oikea-aikaista tukea suunniteltaessa ja arvioidessa ja opettajat kokivat, että suunnittelulle tulisi varata yhä enemmän aikaa. Tutkimustulokset osoittivat myös joustavan esi- ja alkuopetuksen positiiviset vaikutukset lapsen nivelvaiheeseen esiopetuksesta alkuopetukseen. Tämän tutkimuksen pohjalta voidaan johtopäätöksenä todeta, että joustava esi- ja alkuopetus koettiin hyödylliseksi lapsen tuen toteutumisen kannalta, mutta toiminta vaatii yhä enemmän panostusta ja sitoutumista niin opettajatiimin jokaiselta jäseneltä kuin kasvatusinstituutioilta.
 
Different pilot initiatives in flexible early childhood and primary education have been implemented in Finland for several decades. The aim of these initiatives has been to find flexible solutions to smoothen the transition phase from early childhood education to primary education. Flexible early childhood and primary education also aim to provide more equitable teaching that meets the needs of each child, utilizing flexible teaching methods and groupings.

In this study, we investigated the experiences of educational support implementation in flexible early childhood and primary education from teacher teams participating in two pilot schools involved in the Ministry of Education and Culture's Flexible Early Childhood and Primary Education initiative. The research data were collected from teachers participating in flexible teaching at pilot schools, including early childhood education teachers, primary school teachers and special education teacher´s in early childhood education and primary education and content- based data analysis was used to analyse the data. We conducted our research as a qualitative phenomenographic single case study. The data were collected through an electronic Webropol survey at the end of 2023, with six teachers participating in flexible early childhood and primary education responding to the survey.

The research findings indicated that cooperation and adequate resources for organizing activities are central to flexible early childhood and primary education. Diversely implemented co-teaching enabled more individualized and comprehensive support when expertise and responsibilities were shared among the teacher team. The importance of planning and continuous evaluation in providing timely educational support for the child was emphasized, with teachers feeling that more time should be allocated for planning. Based on this study, it can be concluded that flexible early childhood and primary education were perceived as beneficial for the educational support of a child, but it requires increased commitment from every member of the teacher team and educational institutions.
 
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38618]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen