Päiväkodin johtajien kertomuksia työhyvinvoinnin johtamisesta : PERMA-teoria työhyvinvoinnin johtamisen keinona
Tyni, Enni (2024-05-13)
Tyni, Enni
E. Tyni
13.05.2024
© 2024, Enni Tyni. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405133388
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405133388
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastelen työhyvinvoinnin johtamista varhaiskasvatuksessa. Tutkielmani tavoitteena oli selvittää, mitä päiväkodin johtajat kertovat työhyvinvoinnin johtamisesta. Lisäksi tavoitteena oli tuoda esille työhyvinvoinnin johtamiseen soveltuvia keinoja. Tarkastelen positiivisen psykologian PERMA-teoriaa työhyvinvoinnin johtamisen keinona. PERMA-teoria rakentuu viidestä hyvinvoinnin peruspilarista, jotka ovat myönteiset tunteet, sitoutuminen, välittävät ihmissuhteet, merkityksellisyys sekä saavuttaminen. Kolmantena tavoitteena on lisätä tietoisuutta työhyvinvoinnin johtamisesta ja sen merkityksestä varhaiskasvatuksessa.
Työhyvinvointi ja työpahoinvointi, on ollut viime aikoina esillä varhaiskasvatukseen liittyvässä yhteiskunnallisessa keskustelussa. Työuupumusten lisääntyminen sekä alan heikko veto- ja pitovoima vaatisivat jatkuvaa keskittymistä varhaiskasvatuksen työntekijöiden työssä pysymisen ja työhyvinvoinnin tukemiseen. Työhyvinvointia käsittelevässä tutkimuskirjallisuudessa johtaminen nähdään yhtenä työhyvinvoinnin merkittävimpänä tekijänä. Kuitenkin päiväkodin johtajien tietoisuudessa työhyvinvoinnin johtamisesta, sen merkityksestä ja keinoista on parantamisen varaa. Opetusalan ammattijärjestön OAJ:n (2020) teettämän Päiväkodin johtaja 2020-kyselyn mukaan yli 25 % päiväkodin johtajista kokee tarvitsevansa lisää osaamista ja koulutusta työhyvinvointiasioihin.
Toteutin tutkielman narratiivisena eli kerronnallisena tutkimuksena. Aineisto koostuu kolmesta päiväkodin johtajan teemahaastattelusta, joissa kaikissa oli keskeisenä haastateltavien omat kertomukset työhyvinvoinnin johtamisesta. Myös tutkielman analyysitapa on kerronnallinen. Toteutin analyysin narratiivien analyysina ja narratiivisena analyysina. Narratiivien analyysilla tarkoitetaan tiivistetysti aineiston luokittelua ja uudelleen järjestämistä, narratiivinen analyysi puolestaan yhdistää asioita uudeksi kokonaisuudeksi. Tässä tutkielmassa uusi kokonaisuus rakentuu PERMA-teorian osa-alueiden ympärille.
Tutkimuksen tulokset osoittavat työhyvinvoinnin johtamiseen liittyvän kolme erilaista teemaa. Nämä teemat ovat lähtökohdat työhyvinvoinnin johtamiselle, työntekijän työhyvinvointi sekä työyhteisö. Lisäksi tutkimuksen tulokset osoittavat PERMA–teorian soveltumisen työhyvinvoinnin johtamisen keinoksi. Työhyvinvoinnin johtaminen ja PERMA–teorian avulla johtaminen ovat käytännön toiminnassa hyvin samanlaisia asioita. Teorian osa-alueet näkyivät johtajien kertomuksissa, sillä ne ilmenevät niin johtajan ja yksittäisen työntekijän välisessä suhteessa kuin työyhteisötasollakin. PERMA–teorian elementtien johtaminen tuo esille työhyvinvoinnin johtamisen olennaiset ulottuvuudet.
Työhyvinvointi ja työpahoinvointi, on ollut viime aikoina esillä varhaiskasvatukseen liittyvässä yhteiskunnallisessa keskustelussa. Työuupumusten lisääntyminen sekä alan heikko veto- ja pitovoima vaatisivat jatkuvaa keskittymistä varhaiskasvatuksen työntekijöiden työssä pysymisen ja työhyvinvoinnin tukemiseen. Työhyvinvointia käsittelevässä tutkimuskirjallisuudessa johtaminen nähdään yhtenä työhyvinvoinnin merkittävimpänä tekijänä. Kuitenkin päiväkodin johtajien tietoisuudessa työhyvinvoinnin johtamisesta, sen merkityksestä ja keinoista on parantamisen varaa. Opetusalan ammattijärjestön OAJ:n (2020) teettämän Päiväkodin johtaja 2020-kyselyn mukaan yli 25 % päiväkodin johtajista kokee tarvitsevansa lisää osaamista ja koulutusta työhyvinvointiasioihin.
Toteutin tutkielman narratiivisena eli kerronnallisena tutkimuksena. Aineisto koostuu kolmesta päiväkodin johtajan teemahaastattelusta, joissa kaikissa oli keskeisenä haastateltavien omat kertomukset työhyvinvoinnin johtamisesta. Myös tutkielman analyysitapa on kerronnallinen. Toteutin analyysin narratiivien analyysina ja narratiivisena analyysina. Narratiivien analyysilla tarkoitetaan tiivistetysti aineiston luokittelua ja uudelleen järjestämistä, narratiivinen analyysi puolestaan yhdistää asioita uudeksi kokonaisuudeksi. Tässä tutkielmassa uusi kokonaisuus rakentuu PERMA-teorian osa-alueiden ympärille.
Tutkimuksen tulokset osoittavat työhyvinvoinnin johtamiseen liittyvän kolme erilaista teemaa. Nämä teemat ovat lähtökohdat työhyvinvoinnin johtamiselle, työntekijän työhyvinvointi sekä työyhteisö. Lisäksi tutkimuksen tulokset osoittavat PERMA–teorian soveltumisen työhyvinvoinnin johtamisen keinoksi. Työhyvinvoinnin johtaminen ja PERMA–teorian avulla johtaminen ovat käytännön toiminnassa hyvin samanlaisia asioita. Teorian osa-alueet näkyivät johtajien kertomuksissa, sillä ne ilmenevät niin johtajan ja yksittäisen työntekijän välisessä suhteessa kuin työyhteisötasollakin. PERMA–teorian elementtien johtaminen tuo esille työhyvinvoinnin johtamisen olennaiset ulottuvuudet.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34304]