Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia aikuisten suhteessa lapsiin käyttämästä vallasta päiväkodin arjessa
Iso-Seppälä, Heidi (2024-05-13)
Iso-Seppälä, Heidi
H. Iso-Seppälä
13.05.2024
© 2024 Heidi Iso-Seppälä. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405133387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405133387
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen aiheena on varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia aikuisten suhteessa lapsiin käyttämästä vallasta päiväkodin arjessa. Tutkimus sijoittuu varhaiskasvatuksen kontekstiin, päiväkotiympäristöön. Tutkimuksen tavoitteena on kuvata, millaisia kokemuksia päiväkodissa työskentelevillä varhaiskasvatuksen opettajilla on aikuisten suhteessa lapsiin käyttämästä vallasta päiväkodin arjessa. Tutkimuksessa pyritään kuvailemaan, millaisissa tilanteissa ja miten vallankäyttö konkreettisesti varhaiskasvatuksen opettajien kokemusten mukaan ilmenee. Toisena tutkimuksen tavoitteena on auttaa tunnistamaan varhaiskasvatuksessa ilmenevää vallankäyttöä ja pohtimaan sen eettisyyttä.
Vallankäyttö varhaiskasvatuksen kontekstissa on aihe, joka ei useinkaan ole jatkuvan tarkastelun ja arvioinnin kohteena. Varhaiskasvatus on kuitenkin toimintaa, jonka tavoitteena on tukea lasten kokonaisvaltaista kasvua, kehitystä ja oppimista. Niinpä kaikkea toimintaa, joka siihen voi vaikuttaa, on hyvä tarkastella kriittisestä näkökulmasta. Tutkimuksen pohjana on käytetty muun muassa vallan ja auktoriteetin käsitteitä, sekä tietoa siitä, millainen ympäristö varhaiskasvatus ja nimenomaan päiväkoti on vallankäytön näkökulmasta ja millaisia vallan käyttäjiä varhaiskasvatuksen opettajat ovat työnsä puolesta. Lisäksi tutkimuksessa on lyhyesti pohdittu lähdekirjallisuuden pohjalta lasten roolia suhteessa valtaan ja vallankäytön eettisyyttä.
Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena, jossa on hyödynnetty fenomenologista lähestymistapaa. Aineistona toimivat varhaiskasvatuksen opettajien kirjoittamat vapaamuotoiset kirjoitukset, jotka on kerätty keväällä 2024 internetiin luodun kyselylomakkeen välityksellä. Aineiston analysoinnissa on hyödynnetty dialogista tematisointia, jonka avulla aineistosta on nostettu eriin erilaisia teemoja koskien niin vallankäytön tapoja kuin tilanteitakin. Vallankäytön tavoista teemoiksi nousi verbaalinen viestintä, non-verbaalinen viestintä ja hieman epäselvempänä teemana lapsen puolesta päättäminen. Vallankäytön tilanteista taas tärkeimmiksi teemoiksi muodostuivat päivärytmi ja vuorovaikutustilanteet. Lisäksi aineistosta on nostettu esiin perusteluja vallankäytölle, tuoden näin mukaan myös eettistä pohdintaa siitä, milloin ja miksi vallankäyttö voi olla täysin perusteltua.
Vallankäyttö varhaiskasvatuksen kontekstissa on aihe, joka ei useinkaan ole jatkuvan tarkastelun ja arvioinnin kohteena. Varhaiskasvatus on kuitenkin toimintaa, jonka tavoitteena on tukea lasten kokonaisvaltaista kasvua, kehitystä ja oppimista. Niinpä kaikkea toimintaa, joka siihen voi vaikuttaa, on hyvä tarkastella kriittisestä näkökulmasta. Tutkimuksen pohjana on käytetty muun muassa vallan ja auktoriteetin käsitteitä, sekä tietoa siitä, millainen ympäristö varhaiskasvatus ja nimenomaan päiväkoti on vallankäytön näkökulmasta ja millaisia vallan käyttäjiä varhaiskasvatuksen opettajat ovat työnsä puolesta. Lisäksi tutkimuksessa on lyhyesti pohdittu lähdekirjallisuuden pohjalta lasten roolia suhteessa valtaan ja vallankäytön eettisyyttä.
Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena, jossa on hyödynnetty fenomenologista lähestymistapaa. Aineistona toimivat varhaiskasvatuksen opettajien kirjoittamat vapaamuotoiset kirjoitukset, jotka on kerätty keväällä 2024 internetiin luodun kyselylomakkeen välityksellä. Aineiston analysoinnissa on hyödynnetty dialogista tematisointia, jonka avulla aineistosta on nostettu eriin erilaisia teemoja koskien niin vallankäytön tapoja kuin tilanteitakin. Vallankäytön tavoista teemoiksi nousi verbaalinen viestintä, non-verbaalinen viestintä ja hieman epäselvempänä teemana lapsen puolesta päättäminen. Vallankäytön tilanteista taas tärkeimmiksi teemoiksi muodostuivat päivärytmi ja vuorovaikutustilanteet. Lisäksi aineistosta on nostettu esiin perusteluja vallankäytölle, tuoden näin mukaan myös eettistä pohdintaa siitä, milloin ja miksi vallankäyttö voi olla täysin perusteltua.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38599]