Miten ryhmän suhtautuminen yhteisölliseen oppimiseen ilmenee oppimisen säätelyyn suhteessa haastetilanteisiin
Tanhua, Tiina (2024-05-13)
Tanhua, Tiina
T. Tanhua
13.05.2024
© 2024 Tiina Tanhua. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405133386
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405133386
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on tutkia, millaisia haasteita kahden eri tavalla yhteisölliseen oppimiseen suhtautuvan ryhmän oppimisprosessissa ilmenee. Lisäksi tavoitteena on tutkia, miten kahden eri tavalla yhteisölliseen oppimiseen suhtautuvan ryhmän oppimisen säätely toteutuu suhteessa haastetilanteisiin. Tutkimuksen aineisto on kerätty osana Oulun yliopiston CLEVER-tutkimushanketta. Tähän tutkimukseen valittiin kaksi oppilasryhmää, joissa molemmissa oli kolme ryhmän jäsentä. Oppilaat työskentelivät ryhmässä viiden oppitunnin ajan. Tutkimusaineistona käytettiin oppitunnilta kerättyä videodataa. Tutkimuksessa hyödynnettiin kvalitatiivista, prosessiorientoitunutta videoanalyysiä.
Tämän tutkimuksen tulokset osoittivat, että molemmat ryhmät kohtasivat kognitiivisia, emotionaalisia ja motivationaalisia, sekä sosiaalisen kontekstin ja vuorovaikutuksen haasteita. Erityisenä haasteena toisella ryhmällä nousi esiin vuorovaikutuksen puutetta. Lisäksi tämän tutkimuksen tulokset osoittivat, että suhtautumisella yhteisölliseen oppimiseen vaikutti olevan merkitystä. Ryhmätason oppimisen säätelyä onnistui toteuttamaan huomattavasti enemmän se ryhmä, jonka suhtautuminen yhteisölliseen oppimiseen oli korkealla tasolla. Ryhmässä, jonka suhtautuminen yhteisölliseen oppimiseen oli matalalla tasolla, ryhmätason oppimisen säätely oli vähäistä. On mahdollista, että suhtautuminen yhteisölliseen oppimiseen on ohjannut yhteisöllisen oppimisen aikana vuorovaikutusta ja käytettyjä strategioita esimerkiksi haasteita kohdatessa.
Positiivinen asenne ja tavoitteet yhteisöllistä oppimista kohtaan voi johtaa esimerkiksi adaptiivisempiin säätelystrategioihin, mikä voi tukea ryhmätasolla tapahtuvaa oppimisen säätelyä. Tässä tutkimuksessa ryhmä, jonka suhtautuminen oli matalalla tasolla, ei pystynyt lähes ollenkaan säätelemään haastetilanteitaan, vaan passivoituivat haastetilanteessa ja ajautuivat haasteesta toiseen. Yhteisöllisessä oppimistilanteessa haastetilanteet eivät ole sellaisenaan haitallisia, sillä ne tarjoavat ryhmälle mahdollisuuden säädellä oppimistaan vuorovaikutuksen kautta.
Tämän tutkimuksen tulokset osoittivat, että molemmat ryhmät kohtasivat kognitiivisia, emotionaalisia ja motivationaalisia, sekä sosiaalisen kontekstin ja vuorovaikutuksen haasteita. Erityisenä haasteena toisella ryhmällä nousi esiin vuorovaikutuksen puutetta. Lisäksi tämän tutkimuksen tulokset osoittivat, että suhtautumisella yhteisölliseen oppimiseen vaikutti olevan merkitystä. Ryhmätason oppimisen säätelyä onnistui toteuttamaan huomattavasti enemmän se ryhmä, jonka suhtautuminen yhteisölliseen oppimiseen oli korkealla tasolla. Ryhmässä, jonka suhtautuminen yhteisölliseen oppimiseen oli matalalla tasolla, ryhmätason oppimisen säätely oli vähäistä. On mahdollista, että suhtautuminen yhteisölliseen oppimiseen on ohjannut yhteisöllisen oppimisen aikana vuorovaikutusta ja käytettyjä strategioita esimerkiksi haasteita kohdatessa.
Positiivinen asenne ja tavoitteet yhteisöllistä oppimista kohtaan voi johtaa esimerkiksi adaptiivisempiin säätelystrategioihin, mikä voi tukea ryhmätasolla tapahtuvaa oppimisen säätelyä. Tässä tutkimuksessa ryhmä, jonka suhtautuminen oli matalalla tasolla, ei pystynyt lähes ollenkaan säätelemään haastetilanteitaan, vaan passivoituivat haastetilanteessa ja ajautuivat haasteesta toiseen. Yhteisöllisessä oppimistilanteessa haastetilanteet eivät ole sellaisenaan haitallisia, sillä ne tarjoavat ryhmälle mahdollisuuden säädellä oppimistaan vuorovaikutuksen kautta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37559]