Musiikinopettajien käsityksiä katsomusten vaikutuksista omaan työhönsä
Seppälä, Mari; Oikarinen, Ilona (2024-05-13)
Seppälä, Mari
Oikarinen, Ilona
M. Seppälä; I. Oikarinen
13.05.2024
© 2024 Mari Seppälä, Ilona Oikarinen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405133384
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405133384
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tutkimme musiikinopettajien käsityksiä katsomusten vaikutuksista omaan työhönsä. Katsomuksellisen monimuotoisuuden ja jatkuvan maahanmuuton lisääntymisen vuoksi aihe koskettaa opettajien jokapäiväistä työtä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millä tavoin opettajat näkevät katsomusten vaikuttavan heidän päivittäiseen työhönsä. Tutkimuksessa huomioitiin sekä oppilaiden että opettajan oman katsomuksen vaikutus.
Teoreettisessa viitekehyksessämme avaamme katsomuksen käsitettä uskonnollisesta/uskonnottomasta maailmankatsomuksesta käsin sekä arvojen näkökulmasta. Katsomuksen yhteydessä esittelemme myös katsomustietoisuuden käsitteen. Tutkimuksemme taustafilosofiana toimii praksiaalinen musiikkikasvatusfilosofia, jonka lisäksi viitekehyksessä käsitellään musiikinopetuksen katsomuksellista ulottuvuutta tarkastelemalla musiikin oppiaineen ja katsomuksen suhdetta sekä katsomuskasvatusta musiikinopetuksessa.
Tutkimuksemme on laadullinen tutkimus, jonka lähestymistapa on fenomenografinen. Tutkimuksen aineisto on kerätty teemahaastattelujen avulla, joihin osallistui neljä (N=4) musiikin aineenopettajaa. Aineisto on analysoitu fenomenografista analyysimenetelmää käyttäen, josta muodostui kuvauskategoriajärjestelmä.
Tutkimuksemme mukaan musiikinopettajat käsittävät katsomusten vaikuttavan työhönsä monin eri tavoin. Merkittävänä teema tuloksista nousi esille opettajien pyrkimys neutraaliuteen, varovaisuuteen ja sensitiivisyyteen. Opettajat näkevät oppilaiden katsomusten vaikuttavan ohjelmistovalintoihin ja työtapoihin. Oppilaiden katsomukset näkyvät myös oppilasryhmän vuorovaikutuksen ja motivaation kautta oppilaaseen liittyvinä tekijöinä. Lisäksi oppilaiden katsomusten huomioiminen vaatii opettajien mukaan hyödyllisiä taitoja, kuten oppilastuntemusta ja yhteistyötaitoja. Opettajien käsitysten mukaan oma katsomus näyttäytyy heille tärkeinä arvoina, jotka heijastuvat työhön. Oma katsomus vaikuttaa lisäksi ohjelmistovalintoihin. Opettajan oma katsomus voi aiheuttaa arvoristiriitoja suhteessa työyhteisöön tai opetussuunnitelmaan.
Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että musiikinopettajat käsittävät katsomuksen ja sen vaikutuksen laajana ja monimutkaisena ilmiönä. Opettajilla oli keskenään poikkeavia näkemyksiä katsomusten vaikutuksista sekä siitä, millaisia valintoja he katsomuksiin liittyen tekevät. Poikkeavat näkemykset tuovat ilmi tarpeen yleiselle keskustelulle aiheeseen liittyen sekä opettajankoulutuksessa että työyhteisössä, jotta musiikinopettaja ei jäisi yksin katsomuksiin liittyvissä kysymyksissä. Yleinen keskustelu aiheen ympärillä edistäisi myös oppilaiden yhdenvertaisuuden toteumista.
Teoreettisessa viitekehyksessämme avaamme katsomuksen käsitettä uskonnollisesta/uskonnottomasta maailmankatsomuksesta käsin sekä arvojen näkökulmasta. Katsomuksen yhteydessä esittelemme myös katsomustietoisuuden käsitteen. Tutkimuksemme taustafilosofiana toimii praksiaalinen musiikkikasvatusfilosofia, jonka lisäksi viitekehyksessä käsitellään musiikinopetuksen katsomuksellista ulottuvuutta tarkastelemalla musiikin oppiaineen ja katsomuksen suhdetta sekä katsomuskasvatusta musiikinopetuksessa.
Tutkimuksemme on laadullinen tutkimus, jonka lähestymistapa on fenomenografinen. Tutkimuksen aineisto on kerätty teemahaastattelujen avulla, joihin osallistui neljä (N=4) musiikin aineenopettajaa. Aineisto on analysoitu fenomenografista analyysimenetelmää käyttäen, josta muodostui kuvauskategoriajärjestelmä.
Tutkimuksemme mukaan musiikinopettajat käsittävät katsomusten vaikuttavan työhönsä monin eri tavoin. Merkittävänä teema tuloksista nousi esille opettajien pyrkimys neutraaliuteen, varovaisuuteen ja sensitiivisyyteen. Opettajat näkevät oppilaiden katsomusten vaikuttavan ohjelmistovalintoihin ja työtapoihin. Oppilaiden katsomukset näkyvät myös oppilasryhmän vuorovaikutuksen ja motivaation kautta oppilaaseen liittyvinä tekijöinä. Lisäksi oppilaiden katsomusten huomioiminen vaatii opettajien mukaan hyödyllisiä taitoja, kuten oppilastuntemusta ja yhteistyötaitoja. Opettajien käsitysten mukaan oma katsomus näyttäytyy heille tärkeinä arvoina, jotka heijastuvat työhön. Oma katsomus vaikuttaa lisäksi ohjelmistovalintoihin. Opettajan oma katsomus voi aiheuttaa arvoristiriitoja suhteessa työyhteisöön tai opetussuunnitelmaan.
Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että musiikinopettajat käsittävät katsomuksen ja sen vaikutuksen laajana ja monimutkaisena ilmiönä. Opettajilla oli keskenään poikkeavia näkemyksiä katsomusten vaikutuksista sekä siitä, millaisia valintoja he katsomuksiin liittyen tekevät. Poikkeavat näkemykset tuovat ilmi tarpeen yleiselle keskustelulle aiheeseen liittyen sekä opettajankoulutuksessa että työyhteisössä, jotta musiikinopettaja ei jäisi yksin katsomuksiin liittyvissä kysymyksissä. Yleinen keskustelu aiheen ympärillä edistäisi myös oppilaiden yhdenvertaisuuden toteumista.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37647]