Musiikinopetus kotikoulussa : vanhempien ja oppilaiden näkökulma
Itkonen, Miia (2024-05-13)
Itkonen, Miia
M. Itkonen
13.05.2024
© 2024 Miia Itkonen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405133380
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405133380
Tiivistelmä
Tämän tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, miten musiikinopetus toteutetaan kotikoulussa. Muodostin kaksi aineistoa, vanhemman ja oppilaan aineiston, joissa oli omat tutkimuskysymyksensä. Vanhempien aineistossa tutkin musiikinopetuksen toteutusta ottaen huomioon vanhempien musiikilliset valmiudet ja mahdolliset kelpoisuudet. Peilasin myös musiikinopetusta opetussuunnitelmaan pitäen esillä ainekohtaiset tavoitteet sekä opetussuunnitelman yleiset tavoitteet ja tehtävät. Kartoitin lisäksi perheiden syyt kotikouluvalintaan. Oppilaan aineistossa perehdyin tutkimaan heidän kokemuksiaan yleisesti kotikoulusta sekä musiikinopetuksen toteutuksesta.
Tutkimukseni on menetelmältään teoriaohjaava laadullinen sisällönanalyysi. Aineisto kerättiin puolistrukturoidun teemahaastattelun menetelmin. Haastateltavia oli yhteensä kuusi. Neljä vanhempaa ja kaksi oppilasta, joista yksi oli kotikoulua käyvä 15-vuotias, ja toinen jo kotikoulusta valmistunut 24-vuotias. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin menetelmin.
Perheiden motiivit kotikouluvalintaan vaihtelivat suuresti. Keskeisiksi syiksi nousivat käytännölliset-, katsomukselliset- sekä kasvatukselliset syyt. Haastatellut oppilaat kuvailivat myös olleensa hyvin tyytyväisä kotikouluvalintaan painottaen kotiopetuksen vapautta, joustavuutta, työrauhaa sekä itsenäisyyttä. Tutkimuksesta ilmenee, kuinka myös musiikinopetus vaihteli perheiden välillä, mutta yhteisiä sisältöjä ja toimintatapoja olivat muun muassa yksilöllisen opetuksen korostaminen sekä instrumenttiopetus. Vanhempien valmiudet ja suhtautuminen musiikkiin, vaikuttivat myös paljon opetuksen luonteeseen. Kellään vanhemmalla ei ollut suoranaista kelposuutta musiikin opettamiseen, mutta he opettivat omien vahvuusalueittensa kautta. Myös kodin ulkopuolisia opettajia hyödynnettiin musiikinopetuksen täydentämisessä. Opetussuunnitelman tavoitteet toteutuivat vaihtelevasti, mutta omien sävellysten tuottaminen sekä musiikin moninaisuuden tarkasteleminen korostuivat vahvasti perheissä. Aineistosta nousi myös esille, kuinka musiikinopetus jäi vaillinaiseksi yhteismusisoinnin ja musiikkiliikunnan osalta.
Tutkimukseni on menetelmältään teoriaohjaava laadullinen sisällönanalyysi. Aineisto kerättiin puolistrukturoidun teemahaastattelun menetelmin. Haastateltavia oli yhteensä kuusi. Neljä vanhempaa ja kaksi oppilasta, joista yksi oli kotikoulua käyvä 15-vuotias, ja toinen jo kotikoulusta valmistunut 24-vuotias. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin menetelmin.
Perheiden motiivit kotikouluvalintaan vaihtelivat suuresti. Keskeisiksi syiksi nousivat käytännölliset-, katsomukselliset- sekä kasvatukselliset syyt. Haastatellut oppilaat kuvailivat myös olleensa hyvin tyytyväisä kotikouluvalintaan painottaen kotiopetuksen vapautta, joustavuutta, työrauhaa sekä itsenäisyyttä. Tutkimuksesta ilmenee, kuinka myös musiikinopetus vaihteli perheiden välillä, mutta yhteisiä sisältöjä ja toimintatapoja olivat muun muassa yksilöllisen opetuksen korostaminen sekä instrumenttiopetus. Vanhempien valmiudet ja suhtautuminen musiikkiin, vaikuttivat myös paljon opetuksen luonteeseen. Kellään vanhemmalla ei ollut suoranaista kelposuutta musiikin opettamiseen, mutta he opettivat omien vahvuusalueittensa kautta. Myös kodin ulkopuolisia opettajia hyödynnettiin musiikinopetuksen täydentämisessä. Opetussuunnitelman tavoitteet toteutuivat vaihtelevasti, mutta omien sävellysten tuottaminen sekä musiikin moninaisuuden tarkasteleminen korostuivat vahvasti perheissä. Aineistosta nousi myös esille, kuinka musiikinopetus jäi vaillinaiseksi yhteismusisoinnin ja musiikkiliikunnan osalta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38393]