Tunnetaidot varhaiskasvatusikäisille suunnatuissa lasten kuvakirjoissa
Reku, Nora; Sirviö, Jenna (2024-05-13)
Reku, Nora
Sirviö, Jenna
N. Reku; J. Sirviö
13.05.2024
© 2024, Nora Reku, Jenna Sirviö. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405133379
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405133379
Tiivistelmä
Tutkimuksemme tarkoituksena on selvittää, millä tavoin tunnetaidot näyttäytyvät osana lastenkirjoja ja niiden tarinoita. Haluamme tutkimuksemme myötä lisätä kasvattajien tietoisuutta lastenkirjojen mahdollisuuksista tunnetaitojen harjoittelussa ja oppimisessa. Sekä lukeminen että tunnetaidot ovat nousseet keskustelun aiheiksi etenkin kasvatusalan ammattilaisten keskuudessa. Lasten ja nuorten vähentynyt kiinnostus lukemista kohtaan on johtanut lukutaidon heikkenemiseen ja eriytymiseen usein jo alakoulun aikana. Myös lisääntyneet haasteet kaiken ikäisten lasten tunnetaidoissa herättävät huolta ja ilmentävät tarvetta uudenlaisille tukikeinoille ja toimenpiteille. Tutkimuksessa painotamme varhaiskasvatuksen merkitystä ja roolia varhaisten ja ennaltaehkäisevien tukikeinojen mahdollistajana.
Kirjat ovat yksi keskeinen työväline varhaiskasvatuksessa ja kirjojen lukeminen kuuluu varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2022) mukaisesti päiväkodin arkeen. Lastenkirjallisuudella on kautta aikojen ollut viihdyttämisen lisäksi myös kasvatuksellinen merkitys. Tämän päivän lastenkirjoissa tärkeäksi teemaksi nousevat tunnetaidot. Markkinoille on tullut useampi tunnetaitoihin perustuva lasten kirja- ja tunnetaitosarja. Kirjan merkitys lapsen oppimisessa on suuri ja löysimme tutkimuksessamme neljä tunnetaitojen teemaa, jotka nousevat esiin lasten kirjoissa. Tutkimuksessa tunnistamme aikuisen ja lapsen välisen vuorovaikutuksen merkityksen kirjojen lukemisessa sekä kirjoista oppimisessa.
Tutkimuksemme on laadullinen eli kvalitatiivinen. Koska tutkimme lastenkirjoja, tutkimuksellinen lähestymistapamme on kirjallisuudentutkimus, erityisesti lastenkirjallisuudentutkimus. Aineistomme koostuu viidestä valitsemastamme lasten kuvakirjasta, jotka toimivat tutkimuksemme lähtökohtana. Analyysimenetelmänä käytämme siis aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Aineiston abstrahointi- eli käsitteellistämisvaiheessa mukaan tuli myös teoriaohjaavuutta.
Kirjat ovat yksi keskeinen työväline varhaiskasvatuksessa ja kirjojen lukeminen kuuluu varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2022) mukaisesti päiväkodin arkeen. Lastenkirjallisuudella on kautta aikojen ollut viihdyttämisen lisäksi myös kasvatuksellinen merkitys. Tämän päivän lastenkirjoissa tärkeäksi teemaksi nousevat tunnetaidot. Markkinoille on tullut useampi tunnetaitoihin perustuva lasten kirja- ja tunnetaitosarja. Kirjan merkitys lapsen oppimisessa on suuri ja löysimme tutkimuksessamme neljä tunnetaitojen teemaa, jotka nousevat esiin lasten kirjoissa. Tutkimuksessa tunnistamme aikuisen ja lapsen välisen vuorovaikutuksen merkityksen kirjojen lukemisessa sekä kirjoista oppimisessa.
Tutkimuksemme on laadullinen eli kvalitatiivinen. Koska tutkimme lastenkirjoja, tutkimuksellinen lähestymistapamme on kirjallisuudentutkimus, erityisesti lastenkirjallisuudentutkimus. Aineistomme koostuu viidestä valitsemastamme lasten kuvakirjasta, jotka toimivat tutkimuksemme lähtökohtana. Analyysimenetelmänä käytämme siis aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Aineiston abstrahointi- eli käsitteellistämisvaiheessa mukaan tuli myös teoriaohjaavuutta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38524]