Videopelit oppimisen välineenä : tapaustutkimus musiikinteorian opiskelusta Minecraftin avulla
Simojoki, Vilma; Maunumaa, Samppa-Jaakoppi (2024-05-13)
Simojoki, Vilma
Maunumaa, Samppa-Jaakoppi
V. Simojoki; S.-J. Maunumaa
13.05.2024
© 2024 Vilma Simojoki, Samppa-Jaakoppi Maunumaa. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405133377
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405133377
Tiivistelmä
Oppimisen taidot ja itsesäätöinen oppiminen ovat merkittävässä roolissa muuttuvassa maailmassa. Itsesäätöisen oppimisen kannalta yksi merkittävimpiä tekijöitä on motivaatio. Motivaatioon vaikuttavien tekijöiden tunteminen on sen vahvistamisen ja ylläpitämisen kannalta keskeistä. Pelipohjaisen oppimisen tärkeimpinä tavoitteina on vaikuttaa positiivisesti oppimiseen ja motivaatioon.
Oppiminen on vuorovaikutteinen, läpi elämän jatkuva prosessi, jossa oppijan tiedoissa, taidoissa, ajattelumalleissa ja arvoissa tapahtuu pysyviä laadullisia sekä määrällisiä muutoksia. Oppimisen kannalta merkittävänä asiana voidaan nähdä itsesäätely ja sen kautta tapahtuva itsesäätöinen oppiminen. Itsesäätöisessä oppimisessa keskeisessä asemassa on oppijan metakognitiiviset taidot, jotka tarkoittavat ymmärrystä omista tiedoista ja taidoista, sekä niiden käytännön soveltamisesta. Pelipohjainen oppiminen on interaktiivinen oppimismuoto, joka tapahtuu omassa toimintaympäristössään. Pelipohjaisella oppimisella pyritään nostamaan oppijan motivaatiota ja se voidaan nähdä aktiivisen oppimisen muotona. Pelipohjaisessa oppimisessa itsesäätöisen oppimisen taidot ovat merkittävässä asemassa, sillä digitaaliset oppimisalustat usein vaativat oppijalta itseohjautuvuutta ja itsesäätelyä.
Digitaalisella oppimisympäristöllä tarkoitetaan oppimisympäristöä, joka rakentuu digitaaliselle alustalle. Oppimisessa käytettävät videopelit lukeutuvat digitaalisiin oppimisympäristöihin, kuten Minecraft: Education Edition. Minecraft on hiekkalaatikko -tyypin avoin pelimaailma, jossa on erilaisia pelimuotoja ja jonka pohjalta on kehitetty oppimisympäristöksi tarkoitettu Minecraft: Education Edition. Minecraft Edun käytöllä opetuksessa on havaittu olevan positiivisia vaikutuksia muun muassa oppijoiden kiinnostukseen ja sitoutumiseen.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, kuinka musiikinteoriaa voidaan opettaa Minecraft: Education Editionin avulla. Tutkimuksessa on kolme tutkimuskysymystä, jotka käsittelevät osallistuvien oppimistuloksia, kokemuksia oppimismotivaatiosta sekä kokemuksia oppimisesta. Tutkimukseen osallistui 6 korkeakouluopiskelijaa, joilta kerättiin tutkimuksen aineisto haastattelulla. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysi -menetelmällä.
Pelaajat saivat kohtuullisen hyviä oppimistuloksia, tuloksissa oli vaihtelua sen mukaan, kuinka paljon pelaajat olivat aiemmin harrastaneet musiikkia. Kaikki pelaajat kokivat pelipohjaisen oppimisympäristön vaikuttavan positiivisesti oppimismotivaatioon ja pelikartta herätti pelaajissa innostusta, hauskuuden tunnetta ja mielenkiintoa. Kaikki pelaajat kokivat oppineensa ainakin osan pelikartassa opetetusta sisällöstä ja oppimisen tasoa pidettiin hyvänä käytettyyn aikaan suhteutettuna.
Oppiminen on vuorovaikutteinen, läpi elämän jatkuva prosessi, jossa oppijan tiedoissa, taidoissa, ajattelumalleissa ja arvoissa tapahtuu pysyviä laadullisia sekä määrällisiä muutoksia. Oppimisen kannalta merkittävänä asiana voidaan nähdä itsesäätely ja sen kautta tapahtuva itsesäätöinen oppiminen. Itsesäätöisessä oppimisessa keskeisessä asemassa on oppijan metakognitiiviset taidot, jotka tarkoittavat ymmärrystä omista tiedoista ja taidoista, sekä niiden käytännön soveltamisesta. Pelipohjainen oppiminen on interaktiivinen oppimismuoto, joka tapahtuu omassa toimintaympäristössään. Pelipohjaisella oppimisella pyritään nostamaan oppijan motivaatiota ja se voidaan nähdä aktiivisen oppimisen muotona. Pelipohjaisessa oppimisessa itsesäätöisen oppimisen taidot ovat merkittävässä asemassa, sillä digitaaliset oppimisalustat usein vaativat oppijalta itseohjautuvuutta ja itsesäätelyä.
Digitaalisella oppimisympäristöllä tarkoitetaan oppimisympäristöä, joka rakentuu digitaaliselle alustalle. Oppimisessa käytettävät videopelit lukeutuvat digitaalisiin oppimisympäristöihin, kuten Minecraft: Education Edition. Minecraft on hiekkalaatikko -tyypin avoin pelimaailma, jossa on erilaisia pelimuotoja ja jonka pohjalta on kehitetty oppimisympäristöksi tarkoitettu Minecraft: Education Edition. Minecraft Edun käytöllä opetuksessa on havaittu olevan positiivisia vaikutuksia muun muassa oppijoiden kiinnostukseen ja sitoutumiseen.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, kuinka musiikinteoriaa voidaan opettaa Minecraft: Education Editionin avulla. Tutkimuksessa on kolme tutkimuskysymystä, jotka käsittelevät osallistuvien oppimistuloksia, kokemuksia oppimismotivaatiosta sekä kokemuksia oppimisesta. Tutkimukseen osallistui 6 korkeakouluopiskelijaa, joilta kerättiin tutkimuksen aineisto haastattelulla. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysi -menetelmällä.
Pelaajat saivat kohtuullisen hyviä oppimistuloksia, tuloksissa oli vaihtelua sen mukaan, kuinka paljon pelaajat olivat aiemmin harrastaneet musiikkia. Kaikki pelaajat kokivat pelipohjaisen oppimisympäristön vaikuttavan positiivisesti oppimismotivaatioon ja pelikartta herätti pelaajissa innostusta, hauskuuden tunnetta ja mielenkiintoa. Kaikki pelaajat kokivat oppineensa ainakin osan pelikartassa opetetusta sisällöstä ja oppimisen tasoa pidettiin hyvänä käytettyyn aikaan suhteutettuna.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38618]