Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Yhteisöllinen ongelmanratkaisu STEAM-pakopelissä : tapaustutkimus 5.-6.lk STEAM-valinnaisaineryhmässä

Ikonen, Emmiina; Määttä, Ella (2024-05-13)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202405133374.pdf (2.537Mt)
nbnfioulu-202405133374_mods.xml (13.00Kt)
nbnfioulu-202405133374_pdfa_report.xml (258.3Kt)
Lataukset: 


Ikonen, Emmiina
Määttä, Ella
E. Ikonen; E. Määttä
13.05.2024
© 2024, Emmiina Ikonen, Ella Määttä. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405133374
Tiivistelmä
Tämä tutkielma käsittelee yhteisöllistä ongelmanratkaisua STEAM-pakopelin kontekstissa. Tutkimuksessa olemme perehtyneet yhteisöllisen ongelmanratkaisun, STEAM:in sekä pakopelin käsitteisiin ja määritelmiin sekä tarkastelleet tutkimuksesta saatuja tuloksia teorian valossa. Yhteisöllistä ongelmanratkaisua on kuvattu tulevaisuudessa välttämättömäksi taidoksi, sillä yhä useammat nykymaailman ongelmat ovat kompleksisia, joiden ratkaisemiseen tarvitaan useampi ihminen. Yhteisöllinen ongelmanratkaisu on yhteistä toimintaa, jossa pienryhmät ratkaisevat ongelmia yhdessä työskentelemällä sekä jakavat keskenään tietojaan ja taitojaan ryhmän edistymiseksi ja yhteisen päämäärän saavuttamiseksi.

STEAM on määritelty kokonaisvaltaiseksi opetukseksi, joka yhdistää tieteen, teknologian, matematiikan, tekniikan sekä taiteiden opetuksen yhdeksi oppiainerajoja ylittäväksi kokonaisuudeksi. Tutkimusta varten suunnittelimme ja loimme STEAM-pakopelin. Pakopeleissä pelaajien on toimittava yhdessä joukkueena menestyäkseen, ja ne ovat yhteistyöpelejä. Pakopelit vaativat ryhmän jokaiselta jäseneltä aktiivista yhteistyökykyä. Pakopeleissä pelaajat löytävät vihjeitä ja ratkaisevat pulmia, jotka kuljettavat peliä eteenpäin.

Tämän tutkimuksen tavoitteena on perehtyä oppilaiden käyttämiin yhteisöllisen ongelmanratkaisun taitoihin STEAM-pakopelin aikana ja selvittää voidaanko STEAM-pakopelin avulla tukea yhteisöllistä ongelmanratkaisua. Tutkimus on toteutettu tapaustutkimuksena 5.–6.luokan STEAM-valinnaisaineryhmässä marraskuussa 2023. Valinnaisaineryhmän oppilaat pelasivat 2–3 hengen ryhmissä tutkimusta varten suunnittelemamme pakopelin. Tutkimuksen aineisto kerättiin havainnoimalla pelitilanteita ja havainnoinnin tukena käytettiin pelitilanteista kuvattuja videoita.

Tutkimuksessa selvisi, että STEAM-pakopelin avulla voidaan tukea yhteisöllistä ongelmanratkaisua. Tutkimuksessa huomattiin pelaajilla tapahtuvan yhteisöllisen ongelmanratkaisun taitojen kasvua pakopelin edetessä. Tuloksista havaittaviin, että oppilaat hyödyntävät monipuolisesti erilaisia yhteisöllisen ongelmanratkaisun taitoja pakopelin ratkaisuissa. Oppilaat sijoittuivat useammin korkealle tasolle sosiaalisissa taidoissa kuin kognitiivisissa taidoissa. Yhteisöllisen ongelmanratkaisun sosiaaliset taidot osoittautuivat siis vahvemmiksi.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [37744]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen