Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Esiopetuksen opettajien kuvauksia roolistaan lasten välisissä konfliktitilanteissa

Niskanen, Milena; Oikarainen, Liisa (2024-05-13)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202405133371.pdf (776.7Kt)
nbnfioulu-202405133371_mods.xml (13.17Kt)
nbnfioulu-202405133371_pdfa_report.xml (264.0Kt)
Lataukset: 


Niskanen, Milena
Oikarainen, Liisa
M. Niskanen; L. Oikarainen
13.05.2024
© 2024, Milena Niskanen, Liisa Oikarainen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405133371
Tiivistelmä
Tutkimuksessamme tarkastelemme esiopetuksen opettajien kuvauksia roolistaan lasten välisissä konfliktitilanteissa. Lasten väliset konfliktitilanteet ovat jokapäiväinen varhaiskasvatuksen arjessa esiintyvä ilmiö, mutta niitä ei juurikaan ole tutkittu Suomessa. Tutkimuksemme tarkoituksena on tuottaa uutta tietoa varhaiskasvatuksen kentälle. Lisäksi tavoitteena on saada tutkimuksemme lukijat pohtimaan omaa toimintaansa lasten välisissä konfliktitilanteissa, ja näin kehittämään asiantuntijuuttaan aiheeseen liittyen.

Tutkimusaineistomme on kerätty yhdeksältä esiopetuksen opettajalta. Aineistonkeruuseen on käytetty avointa Webropol -kyselylomaketta. Tutkimuksemme on laadullinen tutkimus ja aineiston analyysi on tehty aineistolähtöistä sisällönanalyysia hyödyntäen.

Analyysin pohjalta havaitsimme, että esiopetuksen opettajien rooli lasten välisissä konfliktitilanteissa muodostuu heidän toimintatavoistaan, joihin vaikuttavat tilannetaju sekä kokemukset ja käsitykset konflikteista. Muodostimme esiopetuksen opettajien toimintatavoista seuraavat käsitteet: havainnoija, opettaja, ohjaaja, kuuntelija, turvantuoja ja roolimalli.

Tutkimuksestamme selvisi, että jokaisella vastaajalla on oma, muuttuva ja tilanteiden mukaan vaihtuva rooli. Eli vaikka opettajat käyttävät konfliktitilanteiden ratkaisemisessa samoja toimintatapoja, on heidän roolinsa kuitenkin yksilöllinen, koska he voivat käyttää näitä toimintatapoja kukin tavallaan.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [37744]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen