Esiopetuksen opettajien kuvauksia roolistaan lasten välisissä konfliktitilanteissa
Niskanen, Milena; Oikarainen, Liisa (2024-05-13)
Niskanen, Milena
Oikarainen, Liisa
M. Niskanen; L. Oikarainen
13.05.2024
© 2024, Milena Niskanen, Liisa Oikarainen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405133371
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405133371
Tiivistelmä
Tutkimuksessamme tarkastelemme esiopetuksen opettajien kuvauksia roolistaan lasten välisissä konfliktitilanteissa. Lasten väliset konfliktitilanteet ovat jokapäiväinen varhaiskasvatuksen arjessa esiintyvä ilmiö, mutta niitä ei juurikaan ole tutkittu Suomessa. Tutkimuksemme tarkoituksena on tuottaa uutta tietoa varhaiskasvatuksen kentälle. Lisäksi tavoitteena on saada tutkimuksemme lukijat pohtimaan omaa toimintaansa lasten välisissä konfliktitilanteissa, ja näin kehittämään asiantuntijuuttaan aiheeseen liittyen.
Tutkimusaineistomme on kerätty yhdeksältä esiopetuksen opettajalta. Aineistonkeruuseen on käytetty avointa Webropol -kyselylomaketta. Tutkimuksemme on laadullinen tutkimus ja aineiston analyysi on tehty aineistolähtöistä sisällönanalyysia hyödyntäen.
Analyysin pohjalta havaitsimme, että esiopetuksen opettajien rooli lasten välisissä konfliktitilanteissa muodostuu heidän toimintatavoistaan, joihin vaikuttavat tilannetaju sekä kokemukset ja käsitykset konflikteista. Muodostimme esiopetuksen opettajien toimintatavoista seuraavat käsitteet: havainnoija, opettaja, ohjaaja, kuuntelija, turvantuoja ja roolimalli.
Tutkimuksestamme selvisi, että jokaisella vastaajalla on oma, muuttuva ja tilanteiden mukaan vaihtuva rooli. Eli vaikka opettajat käyttävät konfliktitilanteiden ratkaisemisessa samoja toimintatapoja, on heidän roolinsa kuitenkin yksilöllinen, koska he voivat käyttää näitä toimintatapoja kukin tavallaan.
Tutkimusaineistomme on kerätty yhdeksältä esiopetuksen opettajalta. Aineistonkeruuseen on käytetty avointa Webropol -kyselylomaketta. Tutkimuksemme on laadullinen tutkimus ja aineiston analyysi on tehty aineistolähtöistä sisällönanalyysia hyödyntäen.
Analyysin pohjalta havaitsimme, että esiopetuksen opettajien rooli lasten välisissä konfliktitilanteissa muodostuu heidän toimintatavoistaan, joihin vaikuttavat tilannetaju sekä kokemukset ja käsitykset konflikteista. Muodostimme esiopetuksen opettajien toimintatavoista seuraavat käsitteet: havainnoija, opettaja, ohjaaja, kuuntelija, turvantuoja ja roolimalli.
Tutkimuksestamme selvisi, että jokaisella vastaajalla on oma, muuttuva ja tilanteiden mukaan vaihtuva rooli. Eli vaikka opettajat käyttävät konfliktitilanteiden ratkaisemisessa samoja toimintatapoja, on heidän roolinsa kuitenkin yksilöllinen, koska he voivat käyttää näitä toimintatapoja kukin tavallaan.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34237]