Matematiikka-ahdistus ja kognitiiviset prosessit matemaattisen suorituskyvyn takana alakouluikäisillä oppilailla
Kujala, Heidi (2024-05-11)
Kujala, Heidi
H. Kujala
11.05.2024
© 2024 Heidi Kujala. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405133364
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405133364
Tiivistelmä
Matematiikka voi herättää lapsilla ja nuorilla monenlaisia tunteita. Tutkimukset ovat osoit-taneet, että matematiikka-ahdistusta ilmenee yhä nuoremmilla lapsilla. Se on haaste, joka voi ilmetä yksilöillä läpi koko elämän. Matematiikka-ahdistuksen taustasyyt ovat monitahoiset ja siihen ei löydy yksiselitteistä vastausta. Tässä kandidaatin tutkielmassa matematiikka-ahdistusta tarkastellaan yhdessä kognitiivisten prosessien: työmuistin, tarkkaavaisuuden sekä emootioiden ja motivaation kanssa. Nämä yhdessä voivat vaikuttaa lapsen ja nuoren matemaattiseen suorituskykyyn.
Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään tarkemmin matematiikan oppimista ja suorituskykyä, matematiikan oppimisvaikeuksia, matematiikka-ahdistusta sekä kognitiivisia prosesseja. Teoreettisessa viitekehyksessä tuodaan esille myös pedagogisia keinoja, joilla voidaan lieventää matematiikka-ahdistusta ja tukea kognitiivisia prosesseja.
Tämän kandidaatin tutkielman tavoitteena on selvittää, miten matematiikka-ahdistus ja kognitiiviset prosessit vaikuttavat yhdessä matemaattiseen suorituskykyyn alakouluikäisillä oppilailla. Tutkielma toteutetaan systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, jonka tarkoituksena on luoda yhteenveto tietyn aiheen tutkimuksista. Tutkimusaineisto koostuu seitsemästä vertaisarvioidusta tutkimusartikkelista. Tutkimusaineiston pieneen kokoon vaikuttaa se, että matematiikka-ahdistus on uusi tutkimusalue alakouluikäisillä oppilailla, joten tutkimuksia ei ole valmistunut vielä kovin montaa.
Tutkielman keskeisimmät tulokset osoittavat, että matematiikka-ahdistus ja eri kognitiiviset prosessit vaikuttavat matemaattiseen suorituskykyyn heikentävästi alakouluikäisillä oppilailla. Tuloksista ilmeni, että korkean matematiikka-ahdistuksen ryhmissä työmuistin kapasitee-tilla ja tarkkaavaisuuden suuntaamisella on merkitystä matemaattiseen suorituskykyyn. Suorituskykyyn vaikuttavat myös oppilaan kokema minäkäsitys ja -pystyvyys sekä motivaatio.
Merkittäväksi matematiikka-ahdistuksen lieventämisen keinoksi tutkimuksissa nostettiin opettajan varhainen puuttuminen matematiikka-ahdistuksen oireisiin. Opettajalla tulee olla työkaluja tunnistaa ja muokata opetusta tukemaan oppilaan oppimista ja motivaatiota. Erityisesti alakouluikäisillä oppilailla aikuisen saama palaute muokkaa vahvasti heidän käsityksiä itsestään. Positiivisella ja kannustavalla palautteella voidaan tehdä myönteisiä muutoksia oppilaan asenteisiin sekä kokemuksiin itsestään ja taidoistaan.
Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään tarkemmin matematiikan oppimista ja suorituskykyä, matematiikan oppimisvaikeuksia, matematiikka-ahdistusta sekä kognitiivisia prosesseja. Teoreettisessa viitekehyksessä tuodaan esille myös pedagogisia keinoja, joilla voidaan lieventää matematiikka-ahdistusta ja tukea kognitiivisia prosesseja.
Tämän kandidaatin tutkielman tavoitteena on selvittää, miten matematiikka-ahdistus ja kognitiiviset prosessit vaikuttavat yhdessä matemaattiseen suorituskykyyn alakouluikäisillä oppilailla. Tutkielma toteutetaan systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, jonka tarkoituksena on luoda yhteenveto tietyn aiheen tutkimuksista. Tutkimusaineisto koostuu seitsemästä vertaisarvioidusta tutkimusartikkelista. Tutkimusaineiston pieneen kokoon vaikuttaa se, että matematiikka-ahdistus on uusi tutkimusalue alakouluikäisillä oppilailla, joten tutkimuksia ei ole valmistunut vielä kovin montaa.
Tutkielman keskeisimmät tulokset osoittavat, että matematiikka-ahdistus ja eri kognitiiviset prosessit vaikuttavat matemaattiseen suorituskykyyn heikentävästi alakouluikäisillä oppilailla. Tuloksista ilmeni, että korkean matematiikka-ahdistuksen ryhmissä työmuistin kapasitee-tilla ja tarkkaavaisuuden suuntaamisella on merkitystä matemaattiseen suorituskykyyn. Suorituskykyyn vaikuttavat myös oppilaan kokema minäkäsitys ja -pystyvyys sekä motivaatio.
Merkittäväksi matematiikka-ahdistuksen lieventämisen keinoksi tutkimuksissa nostettiin opettajan varhainen puuttuminen matematiikka-ahdistuksen oireisiin. Opettajalla tulee olla työkaluja tunnistaa ja muokata opetusta tukemaan oppilaan oppimista ja motivaatiota. Erityisesti alakouluikäisillä oppilailla aikuisen saama palaute muokkaa vahvasti heidän käsityksiä itsestään. Positiivisella ja kannustavalla palautteella voidaan tehdä myönteisiä muutoksia oppilaan asenteisiin sekä kokemuksiin itsestään ja taidoistaan.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37205]