Autismin kirjon lasten oppimisen tuen tavat inklusiivisessa esi- ja alkuopetuksessa
Ranta, Milja; Pitkänen, Mira (2024-05-13)
Ranta, Milja
Pitkänen, Mira
M. Ranta; M. Pitkänen
13.05.2024
© 2024 Milja Ranta, Mira Pitkänen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405133327
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405133327
Tiivistelmä
Tämä kandidaatin tutkielma käsittelee autismin kirjon lasten oppimisen tuen tapoja inklusiivisessa esi- ja alkuopetuksessa. Autismi on neurologinen kehityksen häiriö, jonka esiintyvyys ja diagnosointi on jatkuvassa nousussa tietoisuuden lisääntymisen vuoksi. Autismilla on vaikutusta yksilön kokonaisvaltaiseen oppimiseen ja autismin kirjon lasten tuen tarve on konkreettisesti esillä esi- ja alkuopetuksen arjessa. Varhainen interventio autismin kirjon lapsille esi- ja alkuopetuksessa edesauttaa lasten oppimista. Inklusiivinen pedagogiikka mahdollistaa osallisuuden, tasa-arvon, yhdenvertaisuuden ja oppimisen tuen autismin kirjon lapsille yhtenäisessä lapsiryhmässä. Tutkielmamme tarjoaa tietoa inkluusioperiaatteen mukaisista tuen tavoista käytettäväksi esi- ja alkuopetukseen. Asetimme tutkielmamme tutkimuskysymykseksi: Millä tavoilla autismin kirjon lasten oppimista voidaan tukea inklusiivisessa esi- ja alkuopetuksessa?
Teoreettisessa viitekehyksessä käsittelemme autismia ja sen tunnistamista varhaislapsuudessa, inklusiivista pedagogiikkaa esi- ja alkuopetuksessa, osallisuutta ja oppimisen tukemista esi- ja alkuopetuksessa. Tutkielmamme on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Olemme toteuttaneet tutkielmamme aikaisemman tehdyn tutkimuksen pohjalta. Tutkielma on toteutettu yhteistutkijuutena.
Tutkielmamme tulosten mukaan inkluusioperiaate toimii autismin kirjon lasten oppimisen tukemisessa. Löysimme autismin kirjon lapsille hyödyllisiksi tuen tavoiksi strukturoidun arjen, oppimisympäristön muokkaamisen, yhteisopettajuuden, myönteisen vuorovaikutuksen ja kommunikaation sekä positiivisen pedagogiikan. Löytämämme tuen tavat hyödyttävät autismin kirjon lasten kokonaisvaltaista oppimista esimerkiksi lasten osallisuuden, aistiherkkyyksien huomioimisen ja vahvuusperustaisen oppimisen keinoin. Tutkielmamme tuen tapojen toimiminen lapsiryhmässä on riippuvaista henkilöstön asenteista erilaisuutta ja inkluusioperiaatetta kohtaan sekä vaatii osaksi myös resursseja.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsittelemme autismia ja sen tunnistamista varhaislapsuudessa, inklusiivista pedagogiikkaa esi- ja alkuopetuksessa, osallisuutta ja oppimisen tukemista esi- ja alkuopetuksessa. Tutkielmamme on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Olemme toteuttaneet tutkielmamme aikaisemman tehdyn tutkimuksen pohjalta. Tutkielma on toteutettu yhteistutkijuutena.
Tutkielmamme tulosten mukaan inkluusioperiaate toimii autismin kirjon lasten oppimisen tukemisessa. Löysimme autismin kirjon lapsille hyödyllisiksi tuen tavoiksi strukturoidun arjen, oppimisympäristön muokkaamisen, yhteisopettajuuden, myönteisen vuorovaikutuksen ja kommunikaation sekä positiivisen pedagogiikan. Löytämämme tuen tavat hyödyttävät autismin kirjon lasten kokonaisvaltaista oppimista esimerkiksi lasten osallisuuden, aistiherkkyyksien huomioimisen ja vahvuusperustaisen oppimisen keinoin. Tutkielmamme tuen tapojen toimiminen lapsiryhmässä on riippuvaista henkilöstön asenteista erilaisuutta ja inkluusioperiaatetta kohtaan sekä vaatii osaksi myös resursseja.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37572]