Lasten sosioemotionaalisten taitojen tukeminen taidekasvatuksen menetelmillä
Päkkilä, Hanna (2024-05-13)
Päkkilä, Hanna
H. Päkkilä
13.05.2024
© 2024 Hanna Päkkilä. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405133325
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405133325
Tiivistelmä
Tämä kandidaatin tutkielma käsittelee lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemista taidekasvatuksen menetelmillä. Tutkimuksessa selvitetään, miten varhaiskasvatuksessa voidaan hyödyntää taidekasvatuksen eri osa-alueita tukemaan lasten sosioemotionaalista kehitystä. Tutkimuksen tarkoituksena on antaa varhaiskasvatuksen henkilöstölle hyödyllistä tietoa lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisesta, sillä puutteet sosioemotionaalisissa taidoissa näkyvät voimakkaasti varhaiskasvatuksen kentällä. Sosioemotionaalisten taitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa on aiheena ajankohtainen, sillä puutteet näissä taidoissa ovat yleistyneet paljon varhaiskasvatuksessa.
Tutkimus on kuvaileva kirjallisuuskatsaus, joka noudattaa laadullisen tutkimuksen periaatteita. Tutkimuksen aineistona toimii aikaisempi kirjallisuus, jota tutkimusaiheesta on tehty. Aineistona on sekä kotimaisia, että kansainvälisiä artikkeleita, joiden pohjalta on koottu yhteenveto tutkimuksen tuloksista. Tutkimuksessa määritellään keskeiset käsitteet ja kerrotaan selkeästi rajattu tutkimuskysymys, johon tutkimuksessa etsitään vastausta. Keskeisten käsitteiden määrittäminen sekä tutkimuskysymyksen asettaminen ovat ohjanneet tutkimusaineiston muodostumista.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että jokaisella varhaiskasvatuksessa toteutettavan taidekasvatuksen osa-alueella on joitakin positiivisia vaikutuksia lasten sosioemotionaalisten taitojen kehittymiseen. Tuloksista oli havaittavissa, että musiikki on yhteisöllistä ja vetoaa tunteisiin, eli sen avulla harjoitetaan sekä sosiaalisia taitoja, että tunnetaitoja. Kirjallisuuden avulla on mahdollista valita vaikeitakin asioita käsittelyyn turvallisessa ympäristössä. Draama taas tukee lapsen roolillista leikkimistä, joka auttaa lapsia näkemään asioita muiden näkökulmasta. Kuvataiteessa ja käsitöissä korostuu prosessi, jonka aikana lapsi oppii tekemään vastuullisia päätöksiä ja ratkaisemaan ongelmia. Tutkimustuloksista voidaan huomata, että jokaisessa osa-alueessa korostuu aikuisen rooli sekä lämmin vuorovaikutus.
Tutkimus on kuvaileva kirjallisuuskatsaus, joka noudattaa laadullisen tutkimuksen periaatteita. Tutkimuksen aineistona toimii aikaisempi kirjallisuus, jota tutkimusaiheesta on tehty. Aineistona on sekä kotimaisia, että kansainvälisiä artikkeleita, joiden pohjalta on koottu yhteenveto tutkimuksen tuloksista. Tutkimuksessa määritellään keskeiset käsitteet ja kerrotaan selkeästi rajattu tutkimuskysymys, johon tutkimuksessa etsitään vastausta. Keskeisten käsitteiden määrittäminen sekä tutkimuskysymyksen asettaminen ovat ohjanneet tutkimusaineiston muodostumista.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että jokaisella varhaiskasvatuksessa toteutettavan taidekasvatuksen osa-alueella on joitakin positiivisia vaikutuksia lasten sosioemotionaalisten taitojen kehittymiseen. Tuloksista oli havaittavissa, että musiikki on yhteisöllistä ja vetoaa tunteisiin, eli sen avulla harjoitetaan sekä sosiaalisia taitoja, että tunnetaitoja. Kirjallisuuden avulla on mahdollista valita vaikeitakin asioita käsittelyyn turvallisessa ympäristössä. Draama taas tukee lapsen roolillista leikkimistä, joka auttaa lapsia näkemään asioita muiden näkökulmasta. Kuvataiteessa ja käsitöissä korostuu prosessi, jonka aikana lapsi oppii tekemään vastuullisia päätöksiä ja ratkaisemaan ongelmia. Tutkimustuloksista voidaan huomata, että jokaisessa osa-alueessa korostuu aikuisen rooli sekä lämmin vuorovaikutus.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38705]